Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2014

Aκτοπλοΐα: Η επόμενη ημέρα - Μια άλλη άποψη

Του Νικόλαου Καβαλλιέρου*

Έχουμε ακούσει για το τίτλο του θέματος διάφορες εκφράσεις όπως: «Μην θίγεις τα κακώς κείμενα», «Κάθε πέρυσι και καλύτερα», «Φοβάμαι τα χειρότερα, που έρχονται», «Τι μας ξημερώνει άραγε η επόμενη ημέρα;».

Οι σκέψεις μου διαδέχονται η μία την άλλη. Τι να πρωτοθυμηθώ; Πόσα χρόνια πίσω να πάω; Έρχονται μπροστά στα μάτια μου τα «καλά» και τα «κακά» του παρελθόντος.

Ένα λιμάνι γεμάτο επιβατηγά πλοία! Ο Πειραιάς! ΑΝΕΚ, ΜΙΝΩΪΚΕΣ, ΔΑΝΕ, MFD, ΝΕΛ, Ελληνική Ακτοπλοΐα, Αφοί Βεντούρη, Αφοί Αγαπητού, Ηνωμένα αδέλφια ΑΓΟΥΔΗΜΟΥ και πολλοί άλλοι.

Η προσπάθεια για το όραμα της ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ του Παντελή Σφηνιά. Η άνοδος και η πτώση. Το χάσιμο χρημάτων. Πολλά εκατομμύρια δραχμές. Η μετοχή της ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLFIN τότε των 30.000 δραχμών, έγινε 1 Ευρώ στην καλύτερη περίπτωση σήμερα.

Πρόσφατα ακούσαμε μεγάλα λόγια κάποιων για τον σημερινό καλύτερο, ταχύτερο επιβατηγό στόλο της Ευρώπης, που όμως κάθε χρονιά παρουσιάζει αρνητικούς ισολογισμούς.

Μετοχές που άλλαξαν χέρια. Ελπίδες που διαψεύθηκαν. Εκατοντάδες οι ακτοπλόοι πλοιοκτήτες που έχασαν τα πάντα και από άρχοντες έγιναν πένητες.

Το πέρασμα της διοίκησής της από τους πλοιοκτήτες , στα golden boys και από εκεί στις τράπεζες. Και να σήμερα, που όλοι μαζί είναι παιδιά του ίδιου «Θεού», παιδιά του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Σε ποιόν να πω ότι η «επιβατηγός οικογένεια» παίζεται σήμερα ως άλλη ταινία ελληνικού κινηματογράφου του παρελθόντος με τίτλο «Η ακτοπλοΐα μας»: Συμμετέχουν: Ο πατέρας, η μητέρα και τα παιδιά. Παιδιά καλά, παιδιά κακομαθημένα, κάποτε Κάιν και Άβελ. «Πατέρας»: οι τράπεζες. «Μάνα» η κυβέρνηση. «Παιδιά»: οι εταιρείες πλοιοκτησίας Επιβατηγών πλοίων.
Υπάρχει άραγε σήμερα η πολυτέλεια να θυσιαστεί η «Ιφιγένεια» για να φυσήξει ούριος άνεμος στο Αιγαίο; Όμως όσο κι αν φυσήξει στο πανί, οι γίγαντες των 80.000BHP θέλουν πετρέλαιο, όχι αέρα. Ο κίνδυνος ελλοχεύει ο αέρας να πάει «κατά μυαλά μεριά» και τα μυαλά των υπευθύνων να πάρουν αέρα και οι αποφάσεις τους να γίνουν ταφόπλακες για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Η «μάνα» έβαλε νερό στο κρασί της αλλά είναι ήδη πολύ αργά. Το ΓΕΑΣ και το ΣΑΣ σακάτεψαν με τις αποφάσεις τους τα «παιδιά» (τις εταιρείες). Οι δήμαρχοι, οι νομάρχες και οι εκπρόσωποι διαφόρων φορέων, πλην πλοιοκτησίας, ζήταγαν επιπλέον δρομολόγια. «Θέλω οκτώ (8) προσεγγίσεις την ημέρα στο νησί μου» θυμάμαι έλεγε κάποιος δήμαρχος και η «μάνα» έτρεχε να τον ικανοποιήσει γιατί οι αποφάσεις της «δεν είχαν κόστος για το Δημόσιον». Είχαν όμως κόστος για τον απλό Έλληνα φορολογούμενο, που πάντοτε αυτός αγόγγυστα πλήρωνε το «μάρμαρο». Γιατί αυτός τελικά πλήρωσε την στήριξη των Ελληνικών Τραπεζών, που αυτές στήριζαν τις εταιρείες, που αυτές στήριζαν την «μάνα» και άντε πάλι από την αρχή (κατά την ταινία του Ελληνικού κινηματογράφου «Το ξύλο βγήκε από τον παράδεισο»).

Ήδη όμως οι δανειστές μας, (οι ξένες τράπεζες) ζητάν πίσω τα δανεικά.

Για τη συνέχεια, κάντε "κλικ" πιο κάτω:


Δεν θέλω να φανταστώ ούτε στα χειρότερα όνειρά μου την ημέρα, που οι «ξένοι πιστωτές» (Τρόικα – ΔΝΤ – Ναυπηγεία - Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων) και οι άλλοι «κακοί» θα απαιτήσουν πίσω τα λεφτά τους και μη δυνάμενοι «μάνα» και «παιδιά» να τους ικανοποιήσουν, αυτοί θα ζητήσουν κάλυψη από εμπράγματες απαιτήσεις όπως εργοστάσια, ξενοδοχεία ίσως και πλοία. Δυστυχώς ίσως το αίτημα ικανοποίησης τους φθάσει και στα επιβατηγά μας πλοία. Τότε η αρχή θα γίνει από τα νεότερα, μεγαλύτερα, ταχύτερα πλοία μας, την ραχοκοκαλιά των Ελληνικών θαλάσσιων ενδομεταφορών της Ελλάδος.

Και απευθύνομαι σε εσένα «μάνα»!

Τι θα γίνουν μωρέ τα νησιά μας, τι θα γίνουν οι «φύλακες Θερμοπυλών» που γλύφατε προεκλογικά, πως θα μετακινηθούν ‘Έλληνες και αλλοδαποί ταξιδιώτες; Μήπως η ερήμωση των νησιών μας εντάσσεται σε ένα ευρύ πρόγραμμα απαξίωσης των περουσιών των νησιωτών μας για να αγοραστούν στη συνέχεια τζάμπα από τους Ευρωπαίους;

Κοιτάξτε, δυστυχώς συνεχίζεται το μπαράζ πωλήσεων των επιβατηγών μας Ελληνικών πλοίων. Και διερωτώμαι; Αυτό είναι υγιής επιχειρηματικότητα η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων για να μαϊμουδιαστούν οι ισολογισμοί κατά τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, με την εκποίηση ενεργών περιουσιακών στοιχείων;

Το 2001 είχαμε 125 επιβατηγά και επιβατηγά οχηματαγωγά δρομολογιακά πλοία και σήμερα μόνο 58 (2014).Η τρελή πορεία εκποίησης των αξιόλογων νέων πλοίων μας συνεχίζεται παράλληλα με την αναγκαστική πώληση των παλαιών πλοίων προς τα διαλυτήρια της γείτονος.

Κύριοι υπαίτιοι της ολέθριας αυτής πορείας είναι βέβαια οι τιμές των καυσίμων που αυξήθηκαν κατά 100% από το 2009 έως σήμερα.

Τι και αν οι προβλέψεις για αύξηση του συνολικού τουριστικού μεταφορικού θαλάσσιου έργου εφέτος θα αγγίξει τους 13.500.000 επιβάτες. Πιστεύω ότι μοναδική λύση αποτελεί η αναδιάρθρωση ολόκληρης της ακτοπλοϊκής οικογένειας. Κυρίαρχος ο ρόλος του «πατέρα». Στην συγκεκριμένη περίπτωση «πατέρας» είναι η PIRAEUS BANK κληρονόμος και αγοραστής άλλων τραπεζών. Αλλά και ο κυρίαρχος παίκτης της αναδιάρθρωσης της ακτοπλοΐας αφού, Βlue Star Ferries, Superfast, ANEK, Hellenic Seaways και ΝΕΛ είναι όλα πλέον παιδιά του. Παιδιά του ίδιου πατέρα από διαφορετικούς γάμους.

Είναι γνωστό βέβαια ότι η ακτοπλοΐα τροποποίησε τους οικογενειακούς κανόνες. Τα «παιδιά» εφαρμόζουν κανόνες «λυκοφιλίας» μεταξύ τους αναζητώντας την επιβίωση. Η «μάνα» λούφαξε. Ίσως έχει αντιληφθεί την επί σειρά ετών καταστροφική της παρέμβαση. Τελευταία το ένα «παιδί» τα έβαλε με τον «πατέρα». Δίκαια ή άδικα θα το δείξει η ιστορία. Τον πήγε στα δικαστήρια και τον ανάγκασε να εφαρμόσει τα περί νομίμου μοίρας. Ο «πατέρας» πειθαρχεί; Τα δίνει αλλά με αγανάκτηση. Κάποιοι λένε ότι ο «πατέρας» είναι ο καταλύτης των εξελίξεων που θα ακολουθήσουν. Είναι; Θέλει; Μπορεί; Πότε; Αμείλικτα ερωτήματα που αναζητούν απάντηση/λύση.

Τι μας ξημερώνει άραγε η επόμενη ημέρα;

Λένε πως ο κλάδος της ακτοπλοΐας εμφανίζεται ώριμος, όσο ποτέ άλλοτε για την αναδιάρθρωση του και ότι η αναδιάρθρωση θα γίνει μέσω συγχωνεύσεων εταιρειών και πωλήσεως των πλοίων. Συμφωνώ οι συγχωνεύσεις είναι αναγκαίες όχι όμως και οι πωλήσεις των πλοίων. Οι πωλήσεις των επιβατηγών πλοίων πρέπει να σταματήσουν άμεσα, πώληση θα πρέπει να υπάρχει μόνο μετά από αγορά νέου πλοίου, τότε μόνο να πωλείται το αντικαθιστάμενο. Ο στόλος μας είναι οριακός αριθμητικά. Για αυτό τα παλαιά πλοία πρέπει άμεσα να επισκευασθούν, να γίνουν αξιοπρεπή, αξιόλογα, ασφαλέστατα μοντέρνα, άνετα και ως έχοντα αποσβήσει την αξία τους θα επιβιώσουν. Θα γίνουν οι παίκτες του δύσκολου χειμώνα.

Ας καλέσουμε τα αλλοδαπά funds να έρθουν, να επενδύσουν στις Ελληνικές θαλάσσιες ενδομεταφορές. Δουλειά υπάρχει αρκετή, απλά χρειάζεται η «μάνα» να αναδιαρθρώσει το νομικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας. «Μάνα» άνοιξε το κομπόδεμά σου βοήθησε την ακτοπλοΐα και μέσω αυτής τους νησιώτες, την επιχειρηματικότητα, τον τουρισμό, την ανάπτυξη. Γιατί «μάνα» όταν έπρεπε να βγεις στην Ευρώπη και να διεκδικήσεις την ιδιαιτερότητα της πατρίδας μας, την μοναδικότητα της ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, εσύ έκανες μόνιμα διακοπές. Είχες κατεβάσει διακόπτη και συσκότισες το μυαλό σου αρχειοθετώντας παράλληλα τα δικαιώματά σου στην Ε.Ε. «Μάνα» το γνωρίζεις καλά ότι είσαι άδικη, απαράδεκτα άδικη. Ευεργετείς τα «παιδάκια» σου από άλλους γάμους , νομίμους ή παράνομους και αδικείς το «παιδί» σου, την ακτοπλοΐα κατάφορα. «Παιδάκια» σου, θεωρώ τον ΟΣΕ, ΗΛΠΑΠ, ΗΛΣΑΠ-ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΜΕΤΡΟ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΚΑΙ ΚΤΕΛ, που τα επιχορηγείς γενναία. Επιχορηγείς επίσης και την Ελληνική αεροπλοΐα με 40 εκατ. Ευρώ ετησίως σε προορισμούς, που τα πλοία ελεύθερης δρομολόγησης κάνουν 2 και 3 προσεγγίσεις ημερησίως, σε αντίθεση με το άλλο παιδί σου, που για την δουλεία του, στις άγονες γραμμές εσύ του μειώνεις κάθε έτος την επιδότηση τιμωρώντας έτσι την νησιωτικότητα της Πατρίδας. «Πατέρα» και «Μάνα» ξέρετε ότι η αναδιάρθρωση της ακτοπλοΐας πρέπει να περάσει μέσα από εξορθολογισμό δρομολογήσεων και δρομολογίων. Μην επιτρέψετε τα κακομαθημένα παιδιά να εκδικούνται το ένα το άλλο. Και τελικά το καθένα να κυνηγάει την ουρά του. Μπορείτε! Απλά συντονιστείτε μεταξύ σας.

Μπορούμε άραγε εμείς όλοι μαζί, να αντιστρέψουμε την πορεία θανάτου της ακτοπλοΐας; Πρέπει να ξανατονωθεί η προσπάθεια του χειμερινού τουρισμού των νησιών μας με επιδότηση του Ελληνικού εργατικού τουρισμού και του νησιωτικού αγροτουρισμού, εν ανάγκη να επιδοτήσεις εσύ «μάνα» ολόκληρο τον στόλο κατά τους 5 κακούς χειμερινούς μήνες ή να επιδοτήσεις τα καύσιμά του. Όλο το έτος οι συσσωρευμένες ζημιές των ακτοπλοϊκών εταιρειών ήδη ξεπέρασαν το 1 δις ευρώ και ο τραπεζικός δανεισμός των εταιρειών επιβατηγού ναυτιλίας έχει οικονομικά υπερσκελίσει τον ανωτέρω αριθμό. Δυστυχώς είναι αλήθεια, είναι αβάστακτο το συνολικό χρέος της ακτοπλοΐας. «Μάνα» ξύπνα γιατί θα χάσεις «παιδιά», νησιά, νησιωτική επιχειρηματικότητα, τουρισμό, ναυτιλία.

Τα κροκοδείλια δάκρυά σου «μάνα» τότε, δεν θα πείθουν κανένα και η «μεγάλη οικογένεια των ψηφοφόρων σου» θα σε θέσει υπό δικαστική αντίληψη. Ξέρεις εσύ τι εννοώ! Όχι μόνο εσένα, αλλά ολόκληρο το πολιτικό σύστημα της χώρας. Γιατί στα λόγια είσαι «διαχρονική μάνα» καλή αλλά στην πράξη «ΝΟΥΛΑ», τίποτα.

Και εσείς βρε «παιδιά» βρέστε τα επιτέλους μεταξύ σας, για το καλό όλων σας και όλων μας, για την Ελλάδα, για τον τουρισμό, για την νησιωτηκότητα. Γίνεται πάλι «αδέλφια» με ομόνοια, σύνεση, προβλεπτικότητα μεταξύ σας και θέληση για συζήτηση ειλικρινή και εξεύρεση εφικτών λύσεων. Ο υγιής ανταγωνισμός θέλει και μπορεί ή απλά να συμμετάσχει ή να βοηθήσει ενεργά. Μόνο μέσα από την ωριμότητα των σκέψεων, των αποφάσεών σας «παιδιά», μόνο μέσα από συνεργασίες και συγχωνεύσεις θα έρθει η αναδιάρθρωση και επέκεινα η επιβίωση, η ανάπτυξη και η προσέλκυση νέων ημεδαπών και αλλοδαπών επενδυτών. Μη κοιτάτε την καρέκλα σας και την θέλησή σας να μείνετε μόνιμα επάνω της γαντζωμένοι με χέρια και δόντια.

Και εσύ «πατέρα» συγκεντρώσου, σοβαρέψου γίνε δίκαιος και εφήρμοσε πορεία ευημερίας και ανάπτυξης για ΟΛΑ, ναι ΟΛΑ, τα παιδιά σου, συγχώνευσε τις δουλειές τους, κάνε το μπακαλικάκι τους σούπερ μάρκετ. Μοίρασε «χαρτί» δίκαια και μην σκεφτείς ποτέ το «θάνατο» κάποιου «παιδιού» σου. Τι χειρότερο για κάποιο «πατέρα» από το να θάβει το «παιδί» του .

Άντε και σύντομα όλη η Ελλάδα, όλοι μαζί νησιώτες και ηπειρωτικοί, να γιορτάσουμε την νεκρανάσταση των Ελληνικών θαλάσσιων ενδομεταφορών μας.

*Νικόλαος Καβαλλιέρος
Υποναύαρχος Λ.Σ. εα
Πρ. γενικός διευθυντής της Ένωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: