Την ασυδοσία εφοπλιστών - κυβέρνησης αναδεικνύουν τα αλλεπάλληλα κρούσματα στη συγκεκριμένη γραμμή από Πειραιά
Επιβεβαιώνονται οι καταγγελίες κατοίκων και φορέων της Σάμου, της Ικαρίας και των Φούρνων ότι τα νησιά τους θα μείνουν χωρίς καράβι για έξι μέρες μέσα στις γιορτές. Σύμφωνα με το τροποποιημένο πρόγραμμα που ανακοίνωσε η εταιρεία «ΝΕΛ», τα δρομολόγια από και προς τα παραπάνω νησιά σταματάνε από τις 3 έως τις 8 Γενάρη, παρά τις διαβεβαιώσεις από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας την προηγούμενη βδομάδα ότι «δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση από την εταιρεία προς εμάς»και ότι το «πρόγραμμα των δρομολογίων θα εκτελεστεί όπως έχει αποφασιστεί».Το εξαήμερο κενό στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά προκύπτει εξαιτίας της μεταφοράς και της ματαίωσης δρομολογίων λόγω των γιορτών, καθώς δεν υπάρχει δεύτερο καράβι για να αντικαταστήσει το «EUROPEAN EXPRESS» της εταιρείας «ΝΕΛ». Το συγκεκριμένο καράβι είναι το μοναδικό που εξυπηρετεί τη γραμμή Ικαρία, Φούρνοι, Σάμος και έχει κατασκευαστεί το 1974.
Οπως κατήγγειλε το Εργατικό Κέντρο Σάμου,«η απόφαση της εταιρείας δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στους κατοίκους του νομού μας, αλλά και σε όσους θα ήθελαν να μας επισκεφθούν, καθώς δε θα έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης χρονιάρες μέρες, σε όσους για λόγους υγείας θα πρέπει να μεταβούν στην Αθήνα ή στους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου που θα πρέπει να επιστρέψουν».
Τα ...καλά της «απελευθέρωσης»
Ελέω «απελευθέρωσης» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών (κανονισμός 3577/92 της ΕΕ), η οποία προβλήθηκε ότι θα έφερνε καλύτερες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και φτηνότερα εισιτήρια, ολόκληρα νησιά με χιλιάδες κατοίκους και επισκέπτες παραμένουν χωρίς καράβι για μεγάλα χρονικά διαστήματα, καθώς οι εφοπλιστές καλύπτονται νομικά να δρομολογούν και να αποδρομολογούν τα πλοία τους όποτε θέλουν, να έχουν εν πλω σαπάκια και να ναυτολογούν έναν ελάχιστο αριθμό πληρώματος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι Ικαρία, Σάμος, Χίος, Μυτιλήνη και άλλα νησιά έχουν μόλις ένα καράβι στην κάθε γραμμή για να καλύψουν τις ανάγκες τους και αυτό είναι τύπου «ΘΕΟΦΙΛΟΣ», «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ», ή «EUROPEAN EXPRESS», με έτη κατασκευής 1975, 1976 και 1974, αντίστοιχα! Αντίστοιχα προβλήματα έχουν και οι Β. Κυκλάδες. Για παράδειγμα, η Σίφνος έχει μείνει με ένα καράβι, το «ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ», με έτος κατασκευής το 1972!
Οι εφοπλιστές, πέρα από τα πανάκριβα εισιτήρια που έχουν επιβάλει, αυξάνοντας κάθε τόσο τις τιμές, βγάζουν χρήμα και από τις επιδοτήσεις για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές». Για τη νέα δρομολογιακή περίοδο (1/11/2013 έως 31/10/2014), σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το ποσό που έχει καθοριστεί για 25 «άγονες γραμμές» είναι στο σύνολο 416.645,90 ευρώ το δρομολόγιο! Ενας απλός υπολογισμός δείχνει ότι τα συνολικά ποσά που «ροκανίζουν» οι εφοπλιστές για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές» ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Οδύσσεια για 722 επιβάτες
Αποκαλυπτική για την «ποιότητα» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, όταν γίνονται τα δρομολόγια, είναι η ανακοίνωση της ΤΕ Ικαρίας - Φούρνων του ΚΚΕ, στην οποία σημειώνεται μεταξύ άλλων:
«Πριν από τρεις εβδομάδες το πλοίο "ΘΕΟΦΙΛΟΣ" (ετών 38) της εταιρείας "ΝΕΛ", πλοίο παροπλισμένο εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο, έκανε ένα και μοναδικό δρομολόγιο στη γραμμή Σύρος - Ικαρία - Φούρνοι - Σάμος, που θα μείνει αξέχαστο στους επιβάτες. Το πλοίο απέπλευσε με καθυστέρηση, η τροφοδοσία καυσίμων έγινε μετά την επιβίβαση των επιβατών, η ατμόσφαιρα ήταν αποπνικτική με τις μυρωδιές των καυσίμων να πλημμυρίζουν το χώρο, οι τουαλέτες δεν λειτουργούσαν, η ταχύτητα του πλοίου ήταν μικρή, πιθανά να ταξίδευε με μια μηχανή. Επίσης επιβάτες καταγγέλλουν δυσκολία στους ελιγμούς.
Την Πέμπτη 19/12/2013, οι 722 επιβάτες του πλοίου "EUROPEAN EXPRESS" (ετών 39) πάλι της εταιρείας "ΝΕΛ", πάλι στο ίδιο δρομολόγιο, του μοναδικού πλοίου που εξυπηρετεί τη γραμμή των νησιών μας, έζησαν πάλι μια αξέχαστη ταξιδιωτική εμπειρία! Το πλοίο απέπλευσε από τη Σάμο στις τέσσερις το απόγευμα της Πέμπτης και κατέπλευσε στον Πειραιά την Παρασκευή 20/12, στις 11 το πρωί με τη μια κύρια μηχανή σε λειτουργία! Η δε εταιρεία ανακοινώνει ότι το τεχνικό πρόβλημα αποκαταστάθηκε, πριν ακόμα το πλοίο καταπλεύσει στον Πειραιά με τη μια του μηχανή!
Πέρα από την πολύωρη ταλαιπωρία, αναρωτιόμαστε αν οι καιρικές συνθήκες ήταν άσχημες, αν είχε φουρτούνα, τι θα σήμαινε το ταξίδι με μια μηχανή για την ασφάλεια των επιβατών;».
Αμεσοι στόχοι πάλης
Το ΚΚΕ καταγγέλλει ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, με τα υπέργηρα και υποσυντήρητα σαπάκια τους, «εξυπηρετούν» όποτε και όπως θέλουν τα νησιά, «καθορίζοντας ή κόβοντας δρομολόγια, αφήνοντας ακάλυπτα τα νησιά μας, με πανάκριβο εισιτήριο, επιβάλλοντας "μαύρη εργασία", τρομοκρατία, τριτοκοσμικές εργασιακές συνθήκες, σε βάρος των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, και "κουρελιάζουν" κάθε άρθρο και από αυτούς τους υποτυπώδεις, εντελώς ανεπαρκείς κανόνες για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».
Το ΚΚΕ απαιτεί από την κυβέρνηση «να εξασφαλίσει με επάρκεια και με φθηνό εισιτήριο τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες». Καλεί το λαό να παλέψει μεταξύ άλλων για:
Απρόσκοπτη, τακτική, καθημερινή σύνδεση των νησιών μας, χειμώνα - καλοκαίρι, με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους, με δρομολόγηση σύγχρονων και ασφαλών πλοίων με φτηνά εισιτήρια (να μειωθούν τώρα κατά 50%) και με εξασφάλιση της δουλειάς και των δικαιωμάτων των ναυτεργατών.
Να καταργηθεί ο κανονισμός 3577/92, ο νόμος Παπουτσή 2932/2001, καθώς και όλοι οι μετέπειτα νόμοι που απελευθερώνουν τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και καταργούν το καμποτάζ.
«Παλεύουμε για την εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής που δεν θα υπηρετεί το εφοπλιστικό κέρδος, αλλά θα ικανοποιεί τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και όπου οι θαλάσσιες μεταφορές θα αποτελούν κοινωνικό αγαθό, στα πλαίσια ενός αποκλειστικά δημόσιου ενιαίου φορέα συγκοινωνιών, με κεντρικό σχεδιασμό και με εργατικό και λαϊκό έλεγχο για γρήγορη, ασφαλή και φτηνή μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων», καταλήγει η ανακοίνωση.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Παιχνίδι εντυπώσεων με τις τιμές των εισιτηρίων
Παιχνίδι εντυπώσεων για τον αποπροσανατολισμό επιβατών και ναυτεργατών στήνουν εφοπλιστές και κυβέρνηση, με αφορμή την απόρριψη από το Συμβούλιο της Επικρατείας της προσφυγής δύο ναυτιλιακών εταιρειών, που απαιτούσαν να ακυρωθούν ως «παράνομες και αντίθετες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία» οι αποφάσεις του υπουργού Ναυτιλίας, με τις οποίες καθορίζονται το πλαφόν στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων της οικονομικής θέσης και τα ωράρια των δρομολογίων.
Το ΣτΕ στο σκεπτικό του επικαλείται το «δημόσιο συμφέρον» και σημειώνει για τον καθορισμό των ναύλων ότι μπορεί να προσδιορίζονται από τον υπουργό Ναυτιλίας χωρίς να δημιουργούνται διακρίσεις μεταξύ των πλοιοκτητών. Επιπλέον, έκρινε ότι οι αποφάσεις του υπουργού είναι σύμφωνες με τις «συνταγματικές αρχές» της αναλογικότητας και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Η απόφαση του ΣτΕ αξιοποιείται από την κυβέρνηση και ορισμένα Μέσα για να εμφανιστούν ο υπουργός και το δικαστήριο ως υπερασπιστές του «δημοσίου συμφέροντος», απέναντι στα συμφέροντα των εφοπλιστών. Κι αυτό όταν ο ίδιος ο υπουργός καθορίζει κάθε φορά το πλαφόν (ανώτατη τιμή) ανάλογα με τα συμφέροντα των εφοπλιστών, με τελευταία την αύξηση κατά 0,8% μόλις τον περασμένο Ιούλη (23/7), την τρίτη που έγινε σε διάστημα ενός χρόνου.
Μετά την αύξηση αυτή, το εισιτήριο - για παράδειγμα - από Πειραιά για Ικαρία καθορίστηκε από τα 29 στα 33 ευρώ. Ενώ τώρα, χωρίς υπουργική απόφαση, η πλοιοκτήτρια εταιρεία προχώρησε σε νέα αύξηση, με αποτέλεσμα το εισιτήριο της οικονομικής θέσης για Ικαρία να κοστίζει, αυτή τη στιγμή, μέσα στη χειμερινή περίοδο, 36 ευρώ! Πρόκειται για αύξηση, μέσα σε περίπου 7 μήνες, κατά 24,13%! Αντίστοιχα είναι τα στοιχεία για τη Σάμο, όπου το εισιτήριο της οικονομικής θέσης από 35 ευρώ εκτινάχτηκε στα 39, για τη Σύρο και πάει λέγοντας.
Η πρόκληση δεν σταματάει εδώ, καθώς το υπουργείο Ναυτιλίας ικανοποίησε μία ακόμα βασική αξίωση των εφοπλιστών και κατάργησε από 1η Νοέμβρη την έκπτωση κατά 50% στην τιμή των εισιτηρίων για τους συνταξιούχους ναυτεργάτες και τις συζύγους τους! Μάλιστα, καταγγέλλουν συνταξιούχοι ναυτεργάτες, όσοι είχαν κάνει κράτηση εισιτηρίων πριν την κατάργηση της έκπτωσης, όταν πήγαν μετά την 1η Νοέμβρη να παραλάβουν το εισιτήριό τους, τους ανάγκαζαν από το πρακτορείο να πληρώσουν τη διαφορά!
Το ΣτΕ στο σκεπτικό του επικαλείται το «δημόσιο συμφέρον» και σημειώνει για τον καθορισμό των ναύλων ότι μπορεί να προσδιορίζονται από τον υπουργό Ναυτιλίας χωρίς να δημιουργούνται διακρίσεις μεταξύ των πλοιοκτητών. Επιπλέον, έκρινε ότι οι αποφάσεις του υπουργού είναι σύμφωνες με τις «συνταγματικές αρχές» της αναλογικότητας και της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Η απόφαση του ΣτΕ αξιοποιείται από την κυβέρνηση και ορισμένα Μέσα για να εμφανιστούν ο υπουργός και το δικαστήριο ως υπερασπιστές του «δημοσίου συμφέροντος», απέναντι στα συμφέροντα των εφοπλιστών. Κι αυτό όταν ο ίδιος ο υπουργός καθορίζει κάθε φορά το πλαφόν (ανώτατη τιμή) ανάλογα με τα συμφέροντα των εφοπλιστών, με τελευταία την αύξηση κατά 0,8% μόλις τον περασμένο Ιούλη (23/7), την τρίτη που έγινε σε διάστημα ενός χρόνου.
Μετά την αύξηση αυτή, το εισιτήριο - για παράδειγμα - από Πειραιά για Ικαρία καθορίστηκε από τα 29 στα 33 ευρώ. Ενώ τώρα, χωρίς υπουργική απόφαση, η πλοιοκτήτρια εταιρεία προχώρησε σε νέα αύξηση, με αποτέλεσμα το εισιτήριο της οικονομικής θέσης για Ικαρία να κοστίζει, αυτή τη στιγμή, μέσα στη χειμερινή περίοδο, 36 ευρώ! Πρόκειται για αύξηση, μέσα σε περίπου 7 μήνες, κατά 24,13%! Αντίστοιχα είναι τα στοιχεία για τη Σάμο, όπου το εισιτήριο της οικονομικής θέσης από 35 ευρώ εκτινάχτηκε στα 39, για τη Σύρο και πάει λέγοντας.
Η πρόκληση δεν σταματάει εδώ, καθώς το υπουργείο Ναυτιλίας ικανοποίησε μία ακόμα βασική αξίωση των εφοπλιστών και κατάργησε από 1η Νοέμβρη την έκπτωση κατά 50% στην τιμή των εισιτηρίων για τους συνταξιούχους ναυτεργάτες και τις συζύγους τους! Μάλιστα, καταγγέλλουν συνταξιούχοι ναυτεργάτες, όσοι είχαν κάνει κράτηση εισιτηρίων πριν την κατάργηση της έκπτωσης, όταν πήγαν μετά την 1η Νοέμβρη να παραλάβουν το εισιτήριό τους, τους ανάγκαζαν από το πρακτορείο να πληρώσουν τη διαφορά!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου