Της Χαράς Τζαναβάρα
Πανελλαδικό μέτωπο, χωρίς κομματικούς αποκλεισμούς, για την υπεράσπιση των περιφερειακών αεροδρομίων συγκροτούν οι φορείς από διάφορες περιοχές της χώρας, καθώς συνειδητοποιούν τον οικονομικό, κοινωνικό αλλά και αναπτυξιακό μαρασμό που θα φέρει το πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ. Πάνω από 88 φορείς από τα Ιόνια νησιά και την Κρήτη οργάνωσαν χθες συμβολική διαμαρτυρία έξω από τα γραφεία του Ταμείου και στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε αποκάλυψαν τις επιπτώσεις από το προωθούμενο ξεπούλημα.
Το «σπατόσημο»
Τα ετήσια έσοδα από τα 39 δημόσια αεροδρόμια της χώρας και το «Ελ. Βενιζέλος» υπολογίζονται σε 350 εκατ. ευρώ, από τα οποία περίπου 155 εκατ. αντιπροσωπεύουν τις εισπράξεις του περίφημου «σπατόσημου». Πρόκειται για τέλος που εισπράττεται από όλα τα αεροδρόμια και ορίζεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη με προορισμό χώρα εντός Σένγκεν και 22 ευρώ για τους υπόλοιπους προορισμούς. Το τέλος αυτό σταματά να εισπράττεται από την 1η Νοεμβρίου και με υπουργική απόφαση αναμένεται να αντικατασταθεί από ενιαία επιβάρυνση 12 ευρώ ανά επιβάτη. Σε περίπτωση που θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, το «σπατόσημο» θα αλλάξει και πάλι και, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα διαμορφωθεί στα 14,5 ευρώ για τα πέντε πρώτα χρόνια της παραχώρησης και στη συνέχεια θα αυξηθεί στα 20.
«Εχουμε στην ουσία δωρεάν παραχώρηση των αεροδρομίων», τόνισε ο Χρήστος Μυλωνάκης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Χανίων, που αποκάλυψε ότι από το νέο «σπατόσημο» των 14,5 ευρώ το κράτος θα εισπράττει μόνο 1 ευρώ ανά επιβάτη, θα λαμβάνει 1,5 ευρώ για τις υπηρεσίες φύλαξης και τα υπόλοιπα θα πηγαίνουν στους ιδιώτες που θα αναλάβουν τα αεροδρόμια, με τίμημα που αναμένεται να διαμορφωθεί γύρω στα 300 εκατ. και υποχρέωση να κάνουν επενδύσεις 250-300 εκατ. μέσα σε μια πενταετία. «Οι εταιρείες χαμηλού κόστους δεν θα μπορέσουν να αντέξουν τέτοιες επιβαρύνσεις», επισήμανε ο Θόδωρος Γαλιατσάτος, περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, που ήταν ο βασικός ομιλητής στη συνέντευξη Τύπου.
Μονοπωλιακές καταστάσεις
Ο Βασίλης Αλεβιζόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας εργαζομένων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), δεν δίστασε να μιλήσει για δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων και προέβλεψε κλείσιμο αεροδρομίων που θα θεωρηθούν ασύμφορα από τους ιδιώτες. «Δεν θέλουν ούτε τη Μυτιλήνη», είπε χαρακτηριστικά, ενώ με τις πρώτες ενδείξεις οι προσφορές δεν θα καλύπτουν τα 21 μεγάλα αεροδρόμια που περιλαμβάνονται στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Γίνεται λόγος για τα 14 μεγαλύτερα, αλλά δεν αποκλείεται να μείνουν λιγότερα. «Οι εργολάβοι πιέζουν και με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι», είπε και τάχθηκε υπέρ της επέκτασης του υπάρχοντος αεροδρομίου Ηρακλείου, που είναι το πρώτο σε επιβατική κίνηση μετά το «Ελ. Βενιζέλος» και, λόγω της προβλεπόμενης μετεγκατάστασης, δεν περιλαμβάνεται στο πακέτο των ιδιωτικοποιήσεων.
Κάνουν κουμάντο οι ξένοι
Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση για το «Ελ. Βενιζέλος» και αποκάλυψε ότι το Δημόσιο διαθέτει το 55% των μετοχών, αλλά οι ξένοι επενδυτές έχουν τον κύριο λόγο. «Γι’ αυτό οι Κινέζοι έχουν αντιρρήσεις, ακόμα και αν τους δοθεί ολόκληρο το πακέτο του Δημοσίου», είπε. Ανακοίνωσε ότι η Ομοσπονδία έχει προσφύγει στον εισαγγελέα καταπολέμησης της διαφθοράς ζητώντας να διερευνηθεί αν το «Ελ. Βενιζέλος» έχει υποπέσει στο αδίκημα της φοροδιαφυγής, καθώς και οι ευθύνες των τελευταίων υπουργών Οικονομικών. Υπολόγισε ότι το Δημόσιο έχει χάσει 1,4 δισ. ευρώ από τη μη είσπραξη ΦΠΑ τα τελευταία 14 χρόνια και τόνισε ότι πρόκειται για κοινοτικό φόρο που δεν υπόκειται στην κρίση του διαιτητικού δικαστηρίου του Λονδίνου, που δικαίωσε το αεροδρόμιο.
*«Τα έσοδα που εξαγγέλλει το ΤΑΙΠΕΔ από την ιδιωτικοποίηση είναι κατά πολύ λιγότερα από τα καθαρά έσοδα των κρατικών αεροδρομίων» αναφέρουν 15 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σε ερώτηση που κατέθεσαν χθες προς του συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών και Τουρισμού.
www.efsyn.gr
Διαμαρτυρία έξω από το ΤΑΙΠΕΔ οργάνωσαν 88 φορείς από το Ιόνιο και την Κρήτη. «Τα παραχωρούν δωρεάν» λένε.
Το «σπατόσημο»
Τα ετήσια έσοδα από τα 39 δημόσια αεροδρόμια της χώρας και το «Ελ. Βενιζέλος» υπολογίζονται σε 350 εκατ. ευρώ, από τα οποία περίπου 155 εκατ. αντιπροσωπεύουν τις εισπράξεις του περίφημου «σπατόσημου». Πρόκειται για τέλος που εισπράττεται από όλα τα αεροδρόμια και ορίζεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη με προορισμό χώρα εντός Σένγκεν και 22 ευρώ για τους υπόλοιπους προορισμούς. Το τέλος αυτό σταματά να εισπράττεται από την 1η Νοεμβρίου και με υπουργική απόφαση αναμένεται να αντικατασταθεί από ενιαία επιβάρυνση 12 ευρώ ανά επιβάτη. Σε περίπτωση που θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, το «σπατόσημο» θα αλλάξει και πάλι και, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα διαμορφωθεί στα 14,5 ευρώ για τα πέντε πρώτα χρόνια της παραχώρησης και στη συνέχεια θα αυξηθεί στα 20.
«Εχουμε στην ουσία δωρεάν παραχώρηση των αεροδρομίων», τόνισε ο Χρήστος Μυλωνάκης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Χανίων, που αποκάλυψε ότι από το νέο «σπατόσημο» των 14,5 ευρώ το κράτος θα εισπράττει μόνο 1 ευρώ ανά επιβάτη, θα λαμβάνει 1,5 ευρώ για τις υπηρεσίες φύλαξης και τα υπόλοιπα θα πηγαίνουν στους ιδιώτες που θα αναλάβουν τα αεροδρόμια, με τίμημα που αναμένεται να διαμορφωθεί γύρω στα 300 εκατ. και υποχρέωση να κάνουν επενδύσεις 250-300 εκατ. μέσα σε μια πενταετία. «Οι εταιρείες χαμηλού κόστους δεν θα μπορέσουν να αντέξουν τέτοιες επιβαρύνσεις», επισήμανε ο Θόδωρος Γαλιατσάτος, περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, που ήταν ο βασικός ομιλητής στη συνέντευξη Τύπου.
Μονοπωλιακές καταστάσεις
Ο Βασίλης Αλεβιζόπουλος, πρόεδρος της Ομοσπονδίας εργαζομένων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), δεν δίστασε να μιλήσει για δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων και προέβλεψε κλείσιμο αεροδρομίων που θα θεωρηθούν ασύμφορα από τους ιδιώτες. «Δεν θέλουν ούτε τη Μυτιλήνη», είπε χαρακτηριστικά, ενώ με τις πρώτες ενδείξεις οι προσφορές δεν θα καλύπτουν τα 21 μεγάλα αεροδρόμια που περιλαμβάνονται στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Γίνεται λόγος για τα 14 μεγαλύτερα, αλλά δεν αποκλείεται να μείνουν λιγότερα. «Οι εργολάβοι πιέζουν και με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι», είπε και τάχθηκε υπέρ της επέκτασης του υπάρχοντος αεροδρομίου Ηρακλείου, που είναι το πρώτο σε επιβατική κίνηση μετά το «Ελ. Βενιζέλος» και, λόγω της προβλεπόμενης μετεγκατάστασης, δεν περιλαμβάνεται στο πακέτο των ιδιωτικοποιήσεων.
Κάνουν κουμάντο οι ξένοι
Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση για το «Ελ. Βενιζέλος» και αποκάλυψε ότι το Δημόσιο διαθέτει το 55% των μετοχών, αλλά οι ξένοι επενδυτές έχουν τον κύριο λόγο. «Γι’ αυτό οι Κινέζοι έχουν αντιρρήσεις, ακόμα και αν τους δοθεί ολόκληρο το πακέτο του Δημοσίου», είπε. Ανακοίνωσε ότι η Ομοσπονδία έχει προσφύγει στον εισαγγελέα καταπολέμησης της διαφθοράς ζητώντας να διερευνηθεί αν το «Ελ. Βενιζέλος» έχει υποπέσει στο αδίκημα της φοροδιαφυγής, καθώς και οι ευθύνες των τελευταίων υπουργών Οικονομικών. Υπολόγισε ότι το Δημόσιο έχει χάσει 1,4 δισ. ευρώ από τη μη είσπραξη ΦΠΑ τα τελευταία 14 χρόνια και τόνισε ότι πρόκειται για κοινοτικό φόρο που δεν υπόκειται στην κρίση του διαιτητικού δικαστηρίου του Λονδίνου, που δικαίωσε το αεροδρόμιο.
*«Τα έσοδα που εξαγγέλλει το ΤΑΙΠΕΔ από την ιδιωτικοποίηση είναι κατά πολύ λιγότερα από τα καθαρά έσοδα των κρατικών αεροδρομίων» αναφέρουν 15 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ σε ερώτηση που κατέθεσαν χθες προς του συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών, Υποδομών και Τουρισμού.
www.efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου