Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2013

Χωρίς πλοία μέχρι την Τετάρτη - Συνεχίζεται η απεργία


Συνεχίζονται οι απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτικών, καθώς η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας σε νέα συνεδρίασή της, αποφάσισε ομόφωνα και νέα 48ωρη πανελλαδική απεργιακή κινητοποίηση.

Έτσι τα πλοία θα παραμείνουν δεμένα στα λιμάνια από τις 6 αύριο το πρωί της Δευτέρας 4/2 έως τις 6 το πρωί της Τετάρτης 6/2. Tο μεσημέρι τα ναυτεργατικά σωματεία θα πραγματοποιήσουν νέα συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο λιμάνι του Πειραιά στον Άγ. Διονύσιο.

Ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας Γιάννης Χαλάς σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, κάλεσε για άλλη μία φορά την κυβέρνηση να επιλύσει τα προβλήματα των ναυτεργατών καθώς με τις διατάξεις του νέου πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας θα οδηγηθούν άμεσα στην ανεργία και άλλοι Έλληνες ναυτικοί.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (Π.Ε.Ν.Ε.Ν) Αντώνης Νταλακογιώργος σε δήλωσή του έκανε λόγο για αδιαλλαξία της κυβέρνησης πάνω στο πρόβλημα των ναυτεργατών και πρόσθεσε ότι με το σχέδιο νόμου καταργούνται χιλιάδες θέσεις εργασίας για τους Έλληνες Ναυτεργάτες με αποτέλεσμα η ανεργία να εκτιναχθεί σε υψηλότερα ακόμη επίπεδα και τα ασφαλιστικά τους ταμεία να οδηγούνται με βεβαιότητα σε οικονομική κατάρρευση και χρεοκοπία.

Σημειώνεται ότι οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ αρμόδιοι για θέματα ναυτιλίας Νίκος Σηφουνάκης και Κώστας Τριανταφύλλου έχουν δηλώσει ότι το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, χρήζει περαιτέρω αλλαγών και διορθωτικών παρεμβάσεων.

Ως προς το ζήτημα της ναυτολόγησης, εκφράστηκαν προβληματισμοί για την προωθούμενη ρύθμιση με την οποία καθιερώνονται ατομικές συμβάσεις εργασίας στα κατώτερα πληρώματα της ποντοπόρου ναυτιλίας, ενώ επισημάνθηκε η ανάγκη να συνδυαστούν τα μέτρα βιωσιμότητας των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων με παρεμβάσεις προστασίας των εργαζομένων. Συμφωνήθηκε επίσης να συνεχιστεί η διαβούλευση ώστε να υπάρξει σύγκλιση απόψεων πριν το νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή.
NewsIt.gr

Εκκλησία και Αριστερά στην Ελλάδα: Μια δύσκολη σχέση που μπορεί να γίνει πιο ώριμη.


Το θέμα των σχέσεων Εκκλησίας και Αριστεράς στην Ελλάδα, μάλλον ξεκινά να έχει πολιτικοκοινωνικό ενδιαφέρον με την δυναμική εμφάνιση του Κομμουνιστικού κινήματος στην Ελλάδα, λίγο μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση, αφού πριν δεν είχαμε στην χώρα μας μαζικά Σοσιαλιστικά κόμματα, τέτοια που να αναγκάσουν τον χώρο της Εκκλησίας , να ασχοληθεί ευδιάκριτα μαζί τους. 

Αν μπορεί κανείς να σταχυολογήσει κάποιες αναφορές, μάλλον θα πρέπει να τις συμπεριλάβει στην συνολικότερη αντίδραση ενός συμπαγούς τμήματος του εκκλησιαστικού χώρου απέναντι στις «νέες ιδέες». Έτσι οι σχέσεις Εκκλησίας και Αριστεράς στην Ελλάδα ξεκινάν μέσα σε ένα δύσκολο, συγκρουσιακό πλαίσιο που διαμορφώνει αυτή και μόνο η πραγματικότητα των δύο χώρων: Από την μια έχουμε ένα Κομμουνιστικό κίνημα που «δεν ξεχνά» ότι η μαχητική αθεΐα είναι μία θεωρητική του αρχή. 


Από την άλλη μια Εκκλησία ταυτισμένη με το Κράτος που το κίνημα αυτό θέλει να ανατρέψει.
Μια Εκκλησία που, ιδιαίτερα εκείνον τον καιρό, λίγο πριν- λίγο μετά από το τέλος της «Μεγάλης Ιδέας», δονείται από τον αμφιλεγόμενο «εθναρχικό» της ρόλο και αντιδρά λυσσαλέα απέναντι σε όποιον θέλει να τον περιορίσει. Επιπρόσθετα η πρακτική των Μπολσεβίκων απέναντι στην ομόδοξη Ρωσική Εκκλησία, θα ενισχύσει την επιθετικότητα των εκπροσώπων της Εκκλησίας. Φωνές σαν αυτή του Μπερδιάγεφ , που συνδέουν την μεταεπαναστατική κατάσταση της Ρωσικής Εκκλησίας με το πώς αυτή είχε τοποθετηθεί προεπαναστατικά απέναντι στο κοινωνικό πρόβλημα, θα ακουστούν δυστυχώς από μια μικρή μειοψηφία εντός της Ελλαδικής Εκκλησίας (π.χ. ο Ειρηναίος Σάμου).


Όταν κανείς μιλάει για Εκκλησία και Αριστερά, κάνει μια σύμβαση. Αναφέρεται στο «στελεχιακό δυναμικό» και των δύο χώρων που εκφέρει σχετικό δημόσιο λόγο. Στην πραγματικότητα ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων που δημιούργησαν τους εργατικούς, συνεταιριστικούς και άλλους αγώνες του μεσοπολέμου είχαν αναφορές στην Εκκλησία, ενώ ταυτόχρονα συνεργάστηκαν και υποστήριξαν στελέχη του «άθεου» ΚΚΕ. Η «μεγάλη συνάντηση» θα λάβει χώρα στα πλαίσια της Εαμικής Εθνικής Αντίστασης. Η συνάντηση αυτή από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος, θα οδηγήσει και σε επίσημη «τροποποίηση της γραμμής» με το περίφημο άρθρο του Ζαχαριάδη στον Ριζοσπάστη της 9 .9. 1945 με τίτλο «Ορθοδοξία», που αναγνώριζε διαχρονικά «προοδευτικό ρόλο» σε ένα σημαντικό τμήμα της Εκκλησίας. Από την άλλη τμήμα του κλήρου, ακόμη και επίσκοποι, που είχε στενές σχέσεις με το ΕΑΜ, υποστήριζε να λυθεί το κοινωνικό πρόβλημα της Ελλάδας με δυναμικό τρόπο. Η σχέση αυτή που ξεκίνησε δύσκολα, φαινόταν να παίρνει έναν πιο λειτουργικό δρόμο.

Παρόλα αυτά το τραυματικότερο σημείο είναι αμέσως μετά: Το μεγαλύτερο μέρος αυτού που μπορεί να περιγραφεί ως ελλαδικός εκκλησιαστικός χώρος χρησιμοποιήθηκε κατά τον εμφύλιο και κυρίως μετά ως ένα σημαντικό τμήμα του μηχανισμού κρατικής προπαγάνδας. Βεβαίως εδώ πρωτοστάτησαν οι παρεκκλησιαστικές οργανώσεις, αλλά και ένα μεγάλο τμήμα της επίσημης Εκκλησίας ουσιαστικά στην περίοδο αυτή είχε καταληφθεί από ανθρώπους αυτών των αντιλήψεων. Μάλιστα αντίθετες σε αυτή την κατάσταση φωνές εντός του εκκλησιαστικού χώρου διώκονταν συγκεκαλυμμένα, ή ορισμένες φορές και φανερά.

Κάποια πράγματα θα μείνουν ανεξίτηλα: Για παράδειγμα οι «δηλώσεις μετανοίας» των εξόριστων και φυλακισμένων που συχνά διαβάζονταν από τον παππά του χωριού μετά την λειτουργία, ή ο ρόλος που είχαν -ή υποχρεώνονταν να έχουν- οι καθηγητές θρησκευτικών στα σχολεία. Έχω την αίσθηση καταστάσεις από αυτή την εποχή, που λειτουργούν ακόμα και σήμερα στο συλλογικό ασυνείδητο, δημιουργούν αμφίπλευρα δυσκολίες σε μία ψύχραιμη σχέση Εκκλησίας και Αριστεράς: Από την μια ένα ευδιάκριτο τμήμα της Εκκλησίας που ζητά «μεγαλεία εντός του κράτους», αυτή την εποχή αποζητά. Όμως το κράτος έδινε την πρωτοκαθεδρία στην Εκκλησία σε κάποιους τομείς υστερόβουλα: Για να χρησιμοποιήσει την παραδοσιακή της επιρροή στην συγκρότηση και την συγκράτηση ενός αυταρχικού συστήματος «διαχείρισης» ανθρώπων. 

Από την άλλη ένα τμήμα της Αριστεράς ταυτίζει σχεδόν όλον τον εκκλησιαστικό χώρο με την ανελευθερία και την «αντίδραση», περιμένοντας από κάθε άνθρωπο της Εκκλησίας να λειτουργεί όπως ο σκυθρωπός ιεροκήρυκας εκείνης της εποχής.

Η μεταπολίτευση βέβαια άλλαξε το σκηνικό σε αυτή την κατάσταση. Η ηρωική αντίσταση κάποιων ιερωμένων σαν τον παπα-Πυρουνάκη, οι επιρροές της θεολογίας της απελευθέρωσης που έρχονταν από την Ευρώπη και την Λατινική Αμερική, ως ένα σημείο και η προσπάθεια διάκρισης του Ορθόδοξου κοινοτικού πνεύματος σε σχέση με τον Παπικό εξουσιαστικό συγκεντρωτισμό από την μια, αλλά και την Προτεσταντική ηθική που κατά τον Μαξ Βέμπερ έχει σχέση με το «πνεύμα του Καπιταλισμού», δημιούργησαν βάσεις πλησιάσματος και διαλόγου. Ορόσημο αυτής της κατάστασης η συμμετοχή του κόμματος της «Χριστιανικής Δημοκρατίας», ενός κόμματος με έντονες αναφορές στην Εκκλησία και ουσιαστικά γέννημα αυτού του αμφιλεγόμενου μεταπολεμικού εκκλησιαστικού χώρου, σε ένα συνασπισμό κομμάτων υπό τον τίτλο «Συμμαχία της Αριστεράς» το 1977.

Επικεντρώνοντας αναγκαστικά στα πλαίσια αυτού του άρθρου θα λέγαμε ότι όλο αυτό το ιστορικό υλικό συνεχίζει να είναι παρών ως υπόστρωμα κάθε φορά που γεννιέται μια κατάσταση στις σχέσεις Εκκλησίας και Αριστεράς, αλλά σε ρεαλιστικό επίπεδο δυο είναι τα θέματα που πρέπει να συζητηθούν. Και βέβαια όχι ως ένα μεταξύ των δύο παιγνίδι που εκκρεμεί από καιρό, αλλά ως τμήμα του συνολικού διαλόγου της Εκκλησίας με την Κοινωνία.


Τα θέματα αυτά είναι ο χωρισμός της Εκκλησίας από το Κράτος και η εκκλησιαστική περιουσία. Θέματα που με διάφορες αφορμές βγαίνουν στην επιφάνεια, όπως για παράδειγμα με την ιστορία «των ταυτοτήτων», διότι, όπως και πάρα πολλά σημαντικά ζητήματα δεν θέλησε να τα αντιμετωπίσει ουσιαστικά ο δικομματισμός της μεταπολίτευσης, πλην ίσως του Αντώνη Τρίτση, που δεν «πρόκανε»…

Και για τα δυο ζητήματα μπορεί να βρεθεί λύση με την επίδειξη «γενναιότητας» και από τις δυο πλευρές. Για το πρώτο θέμα, εφόσον μπορεί να συμφωνηθεί ένας αμοιβαία επωφελής χωρισμός. Η Εκκλησία μετατρέπεται σήμερα ολοένα και περισσότερο σε ένα «απολίθωμα» εντός του χώρου του Κράτους, ένας απλά ξεπερασμένος θεσμός τελετουργικής χρήσης, ενώ ο χωρισμός δυνητικά θα μπορούσε να θέσει τις βάσεις για μια αυτοδύναμη, αναπτυσσόμενη κοινότητα πιστών μέσα σε μια πολυτασική κοινωνία.

 
Από την άλλη η Αριστερά θα μπορούσε να δει το θέμα σε όλες του τις λεπτομέρειες και η πρόσφατη ομιλία του Δημήτρη Βίτσα στο συνέδριο «Εκκλησία και Αριστερά» που αναφέρθηκε στον παππά του χωριού του και τη σημασία του ρόλου του, είναι ένδειξη μια τέτοιας αντιμετώπισης. Για το θέμα της περιουσίας είναι αναγκαίο να κατανοήσουν όλοι στην Εκκλησία, ότι η Αριστερά δεν είναι δυνατό να συμβιβαστεί με μεγάλη περιουσία, η οποία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί προς όφελος των αδυνάτων και ιδιαίτερα όταν αυτή χρησιμοποιείται ως «κεφάλαιο» με τον τρόπο των καπιταλιστών. 

Από την άλλη και η Αριστερά μπορεί να δεχτεί πως μια αυτοδύναμη και κοινωνικά προσανατολισμένη Εκκλησία έχει ανάγκη κάποια περιουσία για να χρηματοδοτήσει το κοινωνικό της έργο.

Κλείνοντας, Αριστερά και Εκκλησία θα μπορούσαν να βασίσουν την ώριμη σχέση μεταξύ τους και στις παρακάτω παραδοχές:

* Η Εκκλησία είναι μια άλλου είδους συσσωμάτωση, διαφορετική από τις πολιτικές, που στους κόλπους της περιλαμβάνει Αριστερούς και Δεξιούς πιστούς, οι οποίοι μπορεί να διαφωνούν στα πολιτικά, αλλά λειτουργούν μεταξύ τους σε ένα άλλο επίπεδο με αξίες όπως αυτές της Αυτόπροσφοράς και της Καταλλαγής.

* Εκκλησία και Αριστερά μπορεί σε κάποια σημεία να τέμνονται στα κοινωνικά ζητήματα, αλλά δεν είναι ανάγκη να ταυτιστούν.

* Η Αριστερά, έχοντας πικρή πείρα από την χρησιμοποίηση της Εκκλησίας εναντίον της από τους πολιτικούς της αντιπάλους, δεν σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τον εκκλησιαστικό λόγο προπαγανδιστικά.

* Η Ορθοδοξία έχει σημαντική πολιτιστική σχέση με την σύγχρονη Ελλάδα, αλλά Ελλάδα και Ορθοδοξία δεν είναι το ίδιο πράγμα.

* «Θρησκευόμενοι» και» Άθεοι» είναι δυο σεβαστές καταστάσεις στην αγωνιώδη υπαρξιακή αναζήτηση του ανθρώπου.


* Ο κάθε χώρος μπορεί να ασκεί γόνιμη κριτική στον άλλο. Η κριτική αυτή βοηθά στην διαρκή ανανέωση, που κανονικά είναι και για τους δυο χώρους ζητούμενη.

Αλέξανδρος Σταθακιός
Θεολόγος-Κοινωνιολόγος, Αντιπρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στα Κέντρα Πρόληψης, μέλος της Γραμματείας ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Σάμου.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟΝ «ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ»

Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2013

Αλέξης Τσίπρας στη Monde Diplomatique: «Η λύση μας για την Ευρώπη»





«Λύση για την Ευρώπη», συνολικά και όχι μόνο για την Ελλάδα προκρίνει ο κ. Αλέξης Τσίπρας σε άρθρο του που φιλοξενείται σε περίοπτη θέση, στην πρώτη σελίδα της γαλλικής εφημερίδας Monde Diplomatique, όπου ο φιλοευρωπαϊκός προσανατολισμός του επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, παρουσιάζεται «χέρι με χέρι» με τις πάγιες θέσεις του κόμματός του περί «διαγραφής και μορατόριουμ του χρέους», κατά τα πρότυπα της Διάσκεψης του Λονδίνου.

Αφετηρία του κ. Τσίπρα, αλλά και κεντρικό σημείο αναφοράς, αποτελεί, για άλλη μια φορά, η διαγραφή του γερμανικού χρέους στη Διάσκεψη του Λονδίνου το 1953, όταν οι«πιστωτές της Γερμανίας, ανάμεσά τους και η Ελλάδα», θορυβημένες από τις επιπτώσεις των γερμανικών προβλημάτων στη δική τους οικονομία αλλά και συνειδητοποιώντας «την αποτυχία της πολιτικής της εσωτερικής υποτίμησης», αποφάσισαν τη διαγραφή του 60% του ονομαστικού χρέους της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, και το πενταετές πάγωμα της αποπληρωμής του χρέους της, ενσωματώνοντας παράλληλα μία «ρήτρα ανάπτυξης», κατά την οποία η εξυπηρέτηση του χρέους δεν θα έπρεπε να ξεπερνά το 20% του ΑΕΠ.

«Αυτό ακριβώς προτείνει σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ: την οπισθοχώρηση από τις μικρές συνθήκες των Βερσαλλιών, που έχουν επιβάλει στις χρεωμένες χώρες η γερμανίδα Καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ και ο υπουργός της Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, εμπνεόμενοι από μία από τις σπουδαιότερες στιγμές διαύγειας που γνώρισε η μεταπολεμική Ευρώπη», υποστηρίζει ο κ. Τσίπρας.

«Τα προγράμματα «διάσωσης» του ευρωπαϊκού Νότου», συνεχίζει ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, «έχουν αποτύχει δημιουργώντας πηγάδια χωρίς πάτο», με αποτέλεσμα, όπως τονίζει, «η εξεύρεση μίας διεθνούς, συλλογικής και οριστικής λύσης στο πρόβλημα χρέους να μην ήταν ποτέ τόσο επείγουσα. Μας είναι δύσκολο να κατανοήσουμε ότι ένας τέτοιος στόχος μπορεί να αποφεύγεται προκειμένου να εξασφαλιστεί η επανεκλογή της κυρίας Μέρκελ».

«Ιδού λοιπόν τι προτείνουμε για την Ελλάδα:

  • Σημαντική μείωση του ονομαστικού χρέους της
  • Μορατόριουμ στη εξυπηρέτησή του προκειμένου τα έσοδα να δοθούν στην αποκατάσταση της οικονομίας
  • Την εισαγωγή «ρήτρας ανάπτυξης» με στόχο η αποκατάσταση του χρέους να μην σκοτώνει το έργο της αποκατάστασης της οικονομίας
  • Την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών χωρίς τα εν λόγω ποσά να χρεώνονται στο δημόσιο χρέος της χώρας
«Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις», τονίζει ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, «πρέπει να συνοδευθούν με μία πιο δίκαιη ανακατανομή του πλούτου». «Για να τελειώνουμε με την κρίση πρέπει ουσιαστικώς να σπάσουμε κάθε δεσμό με το παρελθόν που την εξέθρεψε: να εργαστούμε για την κοινωνική δικαιοσύνη, την ισότητα των δικαιωμάτων, την οικονομική και πολιτική διαφάνεια, με λίγα λόγια τη δημοκρατία».

«Ενα τέτοιο εγχείρημα», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Τσίπρας, «δεν μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή, παρά μόνο από ένα κόμμα ανεξάρτητο από την οικονομική ολιγαρχία, μια χούφτα επικεφαλής επιχειρήσεων που έχουν κάνει το κράτος όμηρό τους, στους οποίους περιλαμβάνονται πλοιοκτήτες (εξαιρούμενοι ως το 2013 των φόρων), βαρόνοι του Τύπου και τραπεζίτες (χρεοκοπημένοι), οι οποίοι φέρουν την ευθύνη για την κρίση και αγωνίζονται για τη διατήρηση του status quo». «Σύμφωνα με τη Διεθνή Διαφάνεια», υπενθυμίζει ο κ. Τσίπρας, «η Ελλάδα είναι η πιο διεφθαρμένη χώρα της Ευρώπης».

Η συγκεκριμένη λύση «αποτελεί στα δικά μας μάτια τη μοναδική λύση» για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους το οποίο έχει φθάσει, όπως αναφέρει ο κ. Τσίπρας, κατά μέσο όρο το 90% του ΑΕΠ. «Αυτό που μας κάνει να αισιοδοξούμε», όπως υποστηρίζει, «είναι ότι το σχέδιό μας δεν μπορεί να απορριφθεί καθώς η κρίση έχει αρχίσει να αγγίζει τον σκληρό πυρήνα της Ευρώπης. Η καθυστέρηση (της λύσης) θα σημάνει μόνο την όξυνση του οικονομικού και κοινωνικού κόστους της παρούσας κατάστασης, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και τη Γερμανία και τις άλλες χώρες που έχουν υιοθετήσει το κοινό νόμισμα», όπως εκτιμά.

«Επί 12 περίπου έτη, η ζώνη του ευρώ- εμπνευσμένη από φιλελεύθερα δόγματα- λειτουργούσε μόνο ως απλή οικονομική ένωση, χωρίς πολιτικό και οικονομικό ισοδύναμο. Τα ελλείμματα του εμπορικού ισοζυγίου των χωρών του Νότου λειτουργούσαν ως αντίστροφη εικόνα των πλεονασμάτων της Γερμανίας».

«Η κρίση χρέους ωστόσο ανέτρεψε αυτήν την ισορροπία», υποστηρίζει ο κ. Τσίπρας. «Το Βερολίνο αντέδρασε με την εξαγωγή της συνταγής της λιτότητας, η οποία επιδείνωσε την κοινωνική πόλωση στους κόλπους των χωρών του Νότου και τις οικονομικές συγκρούσεις στην καρδιά της ευρωζώνης…δημιουργώντας έναν άξονα Βορείων/πιστωτών, Νοτίων/πιστωμένων…», σε μία νέα ανακατανομή της εργασίας από τις πλούσιες χώρες όπου, ο Νότος θα προσφέρει φθηνό εργατικό δυναμικό και ο Βορράς ποιότητα και καινοτομία με μισθούς υψηλότερους.

Ο πραγματικός στόχος του μνημονίου, κατά τον κ. Τσίπρα, έγινε σαφής, από τις δηλώσεις του επικεφαλής του Συνδέσμου Γερμανών Βιομηχάνων κ. Χαν Πίτερ Καϊτέλ, περί μετατροπής της Ελλάδας σε «ειδικής οικονομικής ζώνης» του ευρώ.

«Η ακύρωση ωστόσο του μνημονίου αποτελεί προοίμιο για την έξοδο από την κρίση: είναι το φάρμακο και όχι η δόση, όπως υποστηρίζουν κάποιοι, που είναι θανατηφόρο».

«Θα πρέπει ωστόσο να αναρωτηθούμε και για τα υπόλοιπα αίτια της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Οι αιτίες που οδηγούν στην κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος δεν έχουν εκλείψει: το υψηλότερο κατασκευαστικό κόστος οδικών αρτηριών στην Ευρώπη, για παράδειγμα, ή ακόμα την αποκρατικοποίηση αυτοκινητοδρόμων υπό το πρόσχημα της «προεξόφλησης» νέων οδικών αρτηριών, η κατασκευή των οποίων διεκόπη».

Ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι «το οικονομικό σύστημα της Ελλάδας αντικατοπτρίζει την πελατειακή σχέση που ενώνει την ελίτ», ενώ αναφέρεται σε «άτυπο συμβόλαιο» μεταξύ του κεφαλαίου και της δικέφαλης λερναίας ύδρας του δικομματισμού (ΠΑΣΟΚ-ΝΔ), από την δικτατορία και εντεύθεν, «έναν από τους λόγους για τους οποίους το κράτος αρνείται να εξασφαλίσει τα έσοδα που έχει ανάγκη από τους φόρους, προτιμώντας αντίθετα τη συνεχή μείωση μισθών και συντάξεων».

«Το κατεστημένο ωστόσο», υποστηρίζει ο κ. Τσίπρας, το οποίο «επεβίωσε στις εκλογές της 17ης Ιουνίου, διασπείροντας το φόβο της εξόδου της Ελλάδας από τη ζώνη του ευρώ, ζει με τη μηχανική υποστήριξη ενός δεύτερου τεχνητού πνεύμονα: της διαφθοράς», όπως λέει ο κ. Τσίπρας. Προτεραιότητα για το κόμμα του, για το συγκεκριμένο θέμα το οποίο αφορά μόνο την Ελλάδα, θα είναι «η διάρρηξη της συμπαιγνίας μεταξύ οικονομικής και πολιτικήςελίτ».

«Ζητούμε λοιπόν μορατόριουμ της εξυπηρέτησης του χρέους για να αλλάξει η Ελλάδα», καταλήγει ο κ. Τσίπρας. «Σε αντίθετη περίπτωση, κάθε άλλη νέα προσπάθεια οικονομικής σταθεροποίησης θα μας μετατρέψει σε Σίσυφους καταδικασμένους στην αποτυχία. Μόνο που αυτή τη φορά το δράμα δεν αφορά μόνον την αρχαία πόλη της Κορίνθου, αλλά την Ευρώπη στο σύνολό της».

Το άρθρο του κ. Τσίπρα εντάσσεται στο πλαίσιο εκτενούς «φακέλου» του Monde Diplomatique στην Ελλάδα, στο τεύχος του Φεβρουαρίου υπό τον τίτλο «το ελληνικό πειραματικό εργαστήριο», όπου αναλύονται μεταξύ άλλων, το μεταναστευτικό (με έμφαση στο «ευρωπαϊκό παράδοξο» της μεταφοράς του βάρους στις χώρες στα σύνορα της Ευρώπης), το «κινεζικό κοινωνικό μοντέλο στον Πειραιά» (βλέπε Cosco), κλπ.

Στο συγκεκριμένο τεύχος φιλοξενείται εξάλλου- ακριβώς κάτω από το άρθρο του κ. Τσίπρα- άρθρο του Ανδρέα Παπανδρέου, από τα αρχεία της εφημερίδας το 1977, στο οποίο ο ιδρυτής του ΠΑΣΟΚ αναλύει την αντίθεσή του στη συμμετοχή της Ελλάδας στην- τότε- Ενιαία Οικονομική Κοινότητα…
tovima

Πέθανε ο Αρης Γαρουφαλής

Σε ηλικία 71 ετών άφησε την τελευταία του πνοή στις 2 Φεβρουαρίου ο πιανίστας Αρης Γαρουφαλής, πρόεδρος και διευθυντής του Ωδείου Αθηνών.

Γεννημένος στην Σάμο το 1942, σπούδασε πιάνο στο Εθνικό Ωδείο και αργότερα συνέχισε τις σπουδές του στο φημισμένο Mozarteum του Σάλτσμπουργκ, στην Ακαδημία Santiago da Compostella της Ισπανίας και στην Μουσική Ακαδημία της Βιέννης.

Εκτός από τις μουσικές σπουδές του, ήταν και πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Φωτογραφία Αρχείου
Στη διάρκεια της καριέρας του, o Αρης Γαρουφαλής είχε αποσπάσει τιμητικές διακρίσεις ενώ είχε συμπράξει ως σολίστ με όλες τις συμφωνικές ορχήστρες και τις ορχήστρες δωματίου της Ελλάδας, καθώς και με σύνολα του εξωτερικού.

Είχε δώσει πολλά ρεσιτάλ εντός και εκτός συνόρων (Αυστρία, Ισπανία, Ρουμανία, Πολωνία, Βουλγαρία, Ιταλία κ.λ.π) ενώ είχε διατελέσει πρόεδρος μουσικών σωματείων και μελών κριτικών επιτροπών σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου.

Για τον θάνατο του Αρη Γαρουφαλή, τα συλληπητήριά του εξέφρασε με σχετική ανακοίνωση ο Αναπληρωτής Υπουργός ΠΑΙΘΠΑ κ. Κώστας Τζαβάρας.tovima


ΣΧΌΛΙΟ "ΕΥΠΑΛΙΝΟΥ¨" : Εκφράζουμε τη λύπη μας για το πρόωρο θάνατο του μεγάλου Δάσκαλου του Πολιτισμού και των τεχνών κ. Άρη Γαρουφαλή που έδωσε τόσα πολλά στον Τόπο μας και όχι μόνο. 
Η ζωή και το έργο του τίμησε τη γενέτειρά του τη Σάμο μας και που με ιδιαίτερη ευγνωμοσύνη στεκόμαστε. Εκφράζουμε τα συλλυπητήρια μας στην οικογένειά του.  

ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΦΙΛΕ ΑΡΗ


ΠΑΣΟΚ - Επίσημο πλέον Διαζύγιο με τον Σοσιαλισμό

ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ ΤΕΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΝΑΠΟΜΕΙΝΑΝ ΠΑΣΟΚ.

ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΜΑ ΠΛΕΟΝ ΣΤΗ ΔΕΞΙΑ ΠΤΕΡΥΓΑ!!
 
To ΠΑΣΟΚ, εκφραστής του πολιτικού και κοινωνικού φιλελευθερισμού, σύμφωνα με τη νέα Διακήρυξή του.

Σε προσυνεδριακή περίοδο μπήκε και επισήμως το ΠΑΣΟΚ, δίνοντας στη δημοσιότητα προς διαβούλευση τα τρία βασικά κείμενα των εισηγήσεων (Σχέδιο Διακήρυξης, Πολιτικές Θέσεις, Καταστατικό) για το 9ο Συντακτικό του Συνέδριο, που θα διεξαχθεί από τις 28 Φεβρουαρίου έως τις 3 Μαρτίου στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. 
 
Τριάντα εννέα χρόνια από την ιδρυτική διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη, το ΠΑΣΟΚ επισημοποιεί πλέον με σαφήνεια την πολιτική και ιδεολογική του μετατόπιση προς το πολιτικό Κέντρο και οριστικοποιεί το διαζύγιο με τις αξιακές του καταβολές και τον σοσιαλισμό, έννοια στη βάση της οποίας δομήθηκε το Κίνημα από τον ιδρυτή του Ανδρέα Παπανδρέου.

Είναι ενδεικτικό ότι στα πολυσέλιδα κείμενα των πολιτικών θέσεων, που δημοσίευσε κατ” αποκλειστικότητα χθες η «Εφ. Συν.» αλλά και στο Σχέδιο Διακήρυξης δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά στην αρχή του σοσιαλισμού, απεναντίας ρητά επισημαίνεται ότι «το ΠΑΣΟΚ είναι πάντα εκφραστής του πολιτικού και κοινωνικού φιλελευθερισμού…». Επιχειρηματολογία που αποτέλεσε την προμετωπίδα των θέσεων του Αντώνη Σαμαρά, πριν και μετά την εκλογή του στην προεδρία της Ν.Δ. «Ιδεολογία της Ν.Δ. είναι ο κοινωνικός φιλελευθερισμός», δήλωνε χαρακτηριστικά ο νυν πρωθυπουργός στην προσυνεδριακή συνδιάσκεψη του κόμματός του τον Ιούνιο του 2010.

Δεξιόστροφη είναι εξάλλου η κατεύθυνση και σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό στον πολιτικό χάρτη, όπου το ΠΑΣΟΚ περιγράφεται ως κεντρώο κόμμα μέσω της ανάδειξης του Κέντρου -«ιστορικά στην Ελλάδα»- ως προοδευτικού χώρου. «Αυτή είναι η αξιακή βάση της ανασύστασης της παράταξης», διευκρινίζουν οι συντάκτες της Διακήρυξης.

Με την περιγραφή αυτή, η Ιπποκράτους προσβλέπει εξάλλου και στον διάλογο με τη Δημοκρατική Αριστερά, που χαρακτηρίζεται «ανοιχτός, ισότιμος και απροκατάληπτος», καθώς και με τις κινήσεις εκτός ΠΑΣΟΚ «και τα πρόσωπα που νιώθουν ότι κινούνται στον ίδιο ευρύτερο πολιτικό και ιδεολογικό χώρο».

Στις υπόλοιπες καταστατικές αλλαγές προτείνεται η θεσμοθέτηση τάσεων και ρευμάτων εντός ΠΑΣΟΚ. «Ρεύματα πολιτικής σκέψης συγκροτούνται και λειτουργούν ελεύθερα με δυνατότητα παρέμβασης σε όλα τα οργανωτικά επίπεδα», επισημαίνεται στο κείμενο. Ιδιος παραμένει ο τρόπος εκλογής του προέδρου, κάθε 4 χρόνια από το σύνολο των μελών και φίλων του ΠΑΣΟΚ.

Σε ό,τι αφορά τα νέα όργανα: Το Συνέδριο εκλέγει Κεντρική Πολιτική Επιτροπή αντί του Εθνικού Συμβουλίου μέχρι σήμερα, με σύνθεση κατά πολύ μικρότερη καθώς τα μέλη του θα είναι μόλις 120. Από την ΚΠΕ θα αναδεικνύεται και ο γραμματέας του Κινήματος. Ανώτατο καθοδηγητικό όργανο της παράταξης είναι το Πολιτικό Συμβούλιο αποτελούμενο από 15 μέλη, στο οποίο θα λαμβάνουν μέρος ο γραμματέας της Κ.Ο. και ο γραμματέας της Νεολαίας.

Πιο διευρυμένη σύνθεση προβλέπεται να έχει η Εθνική Συνδιάσκεψη που συγκροτείται από την Κεντρική Πολιτική Επιτροπή, την Κοινοβουλευτική Ομάδα, τους ευρωβουλευτές, τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους της ΠΑΣΚΕ, τους αυτοδιοικητικούς και λοιπούς συλλογικούς φορείς.

Για τη συμμετοχή στα όργανα ορίζεται μέγιστος αριθμός τριών θητειών, ενώ οι οικονομικοί πόροι του Κινήματος μπορούν να προέρχονται από τέσσερις πηγές: τις συνδρομές των μελών, τις έκτακτες εισφορές, τις εισπράξεις από δραστηριότητες «συμβατές με τις αρχές του Κινήματος» και την κρατική επιχορήγηση.

Σχετικά με τη Νεολαία ΠΑΣΟΚ διατηρεί την πολιτική αυτοτέλεια και αυτονομία της και θα εκλέξει τα νέα της όργανα μία ημέρα πριν από την έναρξη του συνεδρίου, στις 27 Φεβρουαρίου. Στις 24 του ίδιου μήνα θα πραγματοποιηθεί τέλος η ψηφοφορία για την εκλογή των αντιπροσώπων στο Συνέδριο του κόμματος.
Δημήτρης Κουκλουμπέρης
vathiprasino

The Art of Being

In Sanskrit, āyus, means “longevity”, and veda, means “science”.

Αγιουρβέδα σημαίνει «Γνώση της Ζωής» και αποτελεί μία από τις μακροβιότερες ιατρικές παραδόσεις του πλανήτη μας. Το σύστημα ιατρικής της Αγιουρβέδα, αποτελεί πραγματικό ωκεανό γνώσης που στηρίζεται στη φιλοσοφία των vedas. Η Επιστήμη της Αγιουρβέδα έχει τις ρίζες της στον Βεδικό πολιτισμό της αρχαίας Ινδίας, οι οποίες φθάνουν σε βάθος τουλάχιστον 5000 ετών.

Ένα σημαντικό εργαλείο της είναι οι θεραπευτικές μαλάξεις. Αυτό που ονομάζουμε Αγιουρβεδική μάλαξη, αποτελεί μία από τις αρχαιότερες και πλέον φυσικές αγωγές υγείας. Αναρίθμητες έρευνες έχουν αποδείξει πως διάφορες μορφές της εφαρμόζονταν στην Άπω και Μέση Aνατολή εδώ και 5.000 χρόνια! Αρκετά ευρήματα επίσης υποδεικνύουν πως το μασάζ (σε κάποια προγενέστερη μορφή του) εξασκούνταν στην Αίγυπτο, στην Κίνα, στην Αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη.

Η εφαρμογή της αφορά ολόκληρο το σώμα και γίνεται με τη βοήθεια ζεστών θεραπευτικών ελαίων. Οι μαλάξεις έχουν ως στόχο όχι μόνο την ανακούφιση και την θεραπεία, αλλά κυρίως την δημιουργία της υγείας, μέσω της πρόληψης. Μια από τις πιο σημαντικές όψεις της Αγιουρβεδικής μάλαξης είναι ότι αποτελεί μια «τέχνη αγγίγματος.

Σε επιστημονικό επίπεδο η δράση της θεραπευτικής μάλαξης είναι πολλαπλή. Λειτουργεί σε συνεργασία με το κυκλοφορικό, το μυοσκελετικό και το νευρικό σύστημα ενώ προσβλέπει στη βελτίωση της αναπνοής, της οξυγόνωσης των κυττάρων, όπως και στην απομάκρυνση των τοξινών από τους ιστούς.

Το μασάζ σήμερα χρησιμοποιείται ως μέσο αναζωογόνησης και ευεξίας, μείωσης του πόνου, του άγχους και του στρες.

Γενικότερα το μασάζ μπορεί να συντελέσει στην :

• Ανακούφιση από τον πόνο
• Μείωση της κόπωσης και του μυϊκού τόνου
• Χαλάρωση του νευρικού συστήματος και μείωση του άγχους και του στρες
• Αύξηση της ελαστικότητας των μυών και αντιμετώπιση της ατροφίας τους και των συμφύσεων
• Αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος και της λέμφου που συντελεί στην αποτοξίνωση του οργανισμού και την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών
• Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος
• Βελτίωση του μεταβολισμού
• Αναζωογόνηση, ευεξία και γενικότερη υγεία του οργανισμού

Οι θεραπευτικές μαλάξεις της Αγιουρβέδα έχουν ως πρωταρχικό στόχο να επαναφέρουν την tridosha (οι τρεις ενέργειες) στην αρχική της, αυθεντική ισορροπία. Μόνο μέσα από αυτήν την εξισορρόπηση μπορεί ο θεραπευόμενος να ξαναβρεί την σωματική, ψυχολογική και συναισθηματική του υγεία. Και οι τρεις αυτές εκφάνσεις της έννοιας ‘υγεία’ είναι αλληλένδετες μεταξύ τους και όχι ανεξάρτητες. Ο νους δεν μπορεί να ανυψωθεί αν κατοικεί σε ένα άρρωστο σώμα. Τα οφέλη της Αγιουρβεδικής μάλαξης γενικά είναι πολλά και σημαντικά, τόσο στο σωματικό, όσο και στο συναισθηματικό πεδίο του σώματός μας. Αυτό που πραγματικά τη διαφοροποιεί από τα άλλα είδη μάλαξης, είναι η ολιστική προσέγγιση και θεραπεία του νου, του πνεύματος και της ψυχής.

Η πρώτη συνάντηση με τον Αγιουρβεδικό θεραπευτή είναι αναγνωριστική. Καλό είναι να διαθέσετε περίπου 2 ώρες. Λαμβάνεται αρχικά ένα μίνι ιστορικό αναφορικά με οξείες και χρόνιες παθήσεις. Συμπληρώνεται το ειδικό αγιουρβεδικό τεστ με το οποίο αναγνωρίζουμε την ιδιοσυγκρασία του θεραπευόμενου αλλά και την dosha η οποία βρίσκεται σε ανισορροπία.

Βάσει αυτής της αναγνωριστικής διαδικασίας γίνεται η επιλογή της θεραπείας, των ελαίων βάσης αλλά και των αιθέριων ελαίων που ταιριάζουν στον τύπο του θεραπευόμενου.

Ανάλογα με τις ανάγκες κάθε περίπτωσης καθορίζεται επίσης και ο αριθμός των θεραπειών που χρειάζονται για την αντιμετώπιση κάθε προβλήματος.

Οι θεραπείες που προσφέρονται είναι οι εξής:

Αyurvedic Full Body Massage ~ Αυτή είναι η βασική μάλαξη της Ayurveda και είναι τονωτική/ ενεργοποιητική για το πνεύμα, το σώμα και τον μεταβολισμό.

Abhyanga ~ Είναι η ηπιότερη μάλαξη χωρίς άσκηση πίεσης που επαναφέρει την αρμονία στο σώμα , αναζωογόνηση και βαθειά χαλάρωση.

Udvartana ~ Θεραπεία με στεγνή μάλαξη για την καταπολέμηση της κυτταρίτιδας και της παχυσαρκίας αλλά και την αποτελεσματική αποβολή τοξινών με ειδική πούδρα από βότανα.

Marma point ~ Θεραπεία εναρμόνισης των 107 ζωτικών σημείων – marmas, η θεραπεία αυτή γίνεται στα πλαίσια του Full Body Massage με πίεση στα marmas.

Ayurvedic Head Massage ~ μασάζ κεφαλιού, λαιμού, αυχένα..κατά της αυπνίας και του στρές..

Ayurvedic Foot Massage ~ μασάζ πελμάτων...με ρεφλεξ ιδιότητες...

Αyurvedic Face Massage ~μασάζ προσώπου,τoνώνει τους μυς του προσώπου...

Αyurvedic Facial ~ Αναζωογόνηση των κυττάρων και μυική τόνωση του προσώπου..

Shirodhara ~ Χαλαρωτική θεραπεία κατά της αυπνίας, ημικρανίας η άλλων νευρικών δυσλειτουργειών...

Κadi Vasti ~ για πόνους της μέσης , ισχυακού νεύρου, οσφυαλγίες...

Janu Vasti ~ για παθήσεις της άρθρωσης του γονάτου..

Nasyam ~ για θεραπεία ιγμορείων , τόνωση αρτηριών και νεύρων κεφαλής, ημικρανίες...

Αyurvedic Massage for pregnancy ~ για χαλάρωση και ανακούφιση του σώματος τη δύσκολη περίοδο της εγκυμοσύνης...

Dimitra Dromaka
Certified Ayurvedic Therapist

Σάμος: Συνελήφθησαν 21 παράνομοι μετανάστες

Συνελήφθησαν σήμερα το πρωί μετά από τηλεφωνική επικοινωνία της Αστυνομικής Διεύθυνσης Σάμου με το Λιμεναρχείου Σάμου 21 παράνομοι μετανάστες οι οποίοι δεν διέθεταν νομιμοποιητικά έγγραφα.

Οι ανωτέρω παράνομοι μετανάστες παραδόθηκαν στη Λιμενική Αρχή Σάμου. Σύμφωνα με δήλωσή τους, οι συλληφθέντες εισήλθαν παράνομα στον ελλαδικό χώρο με πνευστή μηχανοκίνητη λέμβο, η οποία καταστράφηκε κατά την αποβίβασή τους.

Οι αλλοδαποί μεταφέρθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Σάμου για ιατρικές εξετάσεις ενώ προανάκριση διενεργείται από το Λιμεναρχείο Σάμου.my-samos

Η Αφίσα της Ημέρας


Πανελλαδικό Πανυγειονομικό Συλλαλητήριο 31/1/2013 (φωτογραφίες και βίντεο)


Ο φακός του left.gr δεν θα μπορούσε να λείψει από το Πανελλαδικό Πανυγειονομικό Συλλαλητήριο της Πέμπτης 31/1. Ο κόσμος ήταν πολύς και με παλμό (αδιάψευστη η μαρτυρία του βίντεο).

Στον φακό του Άγγελου Καλοδούκα, μίλησαν οι συνδικαλιστές: Δημήτρης Βαρνάβας, πρόεδρος Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ). Ο Νίκος Χαυτούρας, πρόεδρος Νοσοκομειακών Γιατρών Μαγνησίας. Ακόμα ο Ηλίας Γιαννίρης, εκλεγμένος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου. 

Μικρές δηλώσεις κάνουν και οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης και Ανδρέας Ξανθός, καθώς επίσης ο Γιάννης Μπασκόζος, υπεύθυνος για την υγεία του ΣΥΡΙΖΑ. Το σημαντικό της μαζικής παρουσίας των εργαζομένων ήταν, νομίζω, ότι στέλνουν ένα μήνυμα στην κυβέρνηση: παρά τις (λίγο-πολύ) «πειραγμένες» δημοσκοπήσεις, οι εργαζόμενοι δεν επιχαίρουν για τις «επιτυχίες» της ακροδεξιάς κυβέρνησης στην επιβολή του «νόμου και της τάξης». 

Το 2013 θα είναι το χειρότερο (για τους εργαζόμενους) των τεσσάρων μνημονιακών χρόνων. Η φτώχεια και η εξαθλίωση απειλούν πλέον ολοένα και περισσότερα τμήματα των εργαζόμενων τάξεων. Η ακροδεξιά τρικομματική κυβέρνηση έσπειρε ανέμους και θα θερίσει θύελλες…



left

Δελτίο τύπου της "Κοινωνικής Συμφωνίας" για το σχέδιο "Αθηνά"

Από το γραφείο Τύπου της “Κοινωνικής Συμφωνίας” εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση: Το σχέδιο “Αθηνά” που ανακοίνωσε ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Αρβανιτόπουλος είναι ένα προβληματικό σχέδιο τροϊκανής έμπνευσης που αντί να βελτιώνει αποδυναμώνει τη δημόσια παιδεία.

Μειώνει τους εισακτέους στα ΑΕΙ από 85.000 που ήταν το 2000 στις 55.000 περίπου προς όφελος ιδιωτικών συμφερόντων εντός και εκτός Ελλάδας.

Χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση και αιτιολόγηση προβλέπει το κλείσιμο απαραιτήτων για την ανάπτυξη της χώρας τμημάτων.

Η όποια ουσιαστική προσπάθεια αναδιάρθρωσης του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας όφειλε να βασίζεται στις προτάσεις των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, οι οποίες, για άλλη μια φορά, αγνοήθηκαν για χάρη ενός αμφίβολου δημοσιονομικού οφέλους.

Ισλανδία: "Τα καταφέραμε επειδή επειδή δεν ακολουθήσαμε τις ευρωσυνταγές"

Η Ισλανδία κατάφερε να υπερβεί την κρίση, επειδή την αντιμετώπισε με εντελώς διαφορετικό τρόπο από ό,τι οι χώρες της ευρωζώνης. "Αφήσαμε τις τράπεζες να χρεοκοπήσουν" λέει στην DW o πρόεδρος Ολ. Γκρίμσον.

Ένα από τα πρώτα θύματα της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008 ήταν η Ισλανδία. Πολλοί υποστηρίζουν ότι η κατάσταση της τότε ήταν χειρότερη και από εκείνη της Ελλάδας. Σήμερα, όμως, η χώρα μπορεί να σταθεί στα πόδια της. Η οικονομία αναπτύσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς και η ανεργία μειώνεται. 

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ισλανδίας Όλαφουρ Γκρίμσον, η ανάκαμψη οφείλεται στο γεγονός ότι οι Ισλανδοί αντιμετώπισαν με εντελώς διαφορετικό τρόπο την κρίση σε σχέση με τις χώρες της ευρωζώνης. Και όπως επισήμανε στην Deutsche Welle ο πρόεδρος Όλαφουρ Γκρίμσον:
"Κατ' αρχήν διαπιστώσαμε νωρίς πως δεν πρόκειται μόνο για μια χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση, αλλά για μια βαθιά πολιτική και κοινωνική κρίση. Και αυτό μας οδήγησε σε μεταρρυθμίσεις στα εν λόγω πεδία".

"Αφήσαμε τις τράπεζες να χρεοκοπήσουν"

"Επιδιώξαμε να αποδώσουμε δικαιοσύνη και παράλληλα να αλλάξουμε τους μηχανισμούς λήψης αποφάσεων. Ο δεύτερος λόγος της επιτυχίας είναι ότι δεν τηρήσαμε τις δυτικές συνταγές για την αντιμετώπιση της κρίσης". 

Με λίγα λόγια η Ισλανδία δεν έκανε τίποτε για να διασώσεις τις τράπεζες της, όπως τονίζει ο Όλαφουρ Γκρίμσον, εξηγώντας τους λόγους. "Αφήσαμε τις τράπεζες να χρεοκοπήσουν.
Διερωτήθηκα πολλές φορές γιατί να αντιμετωπίζουμε τις τράπεζες σαν να είναι οι Άγιοι Τόποι της οικονομίας. Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει τις τράπεζες από άλλες επιχειρήσεις; Οι τράπεζες είναι μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις και όταν διαπράττουν μεγάλα λάθη θα πρέπει να χρεοκοπούν.
Σε διαφορετική περίπτωση τους δημιουργούμε την εντύπωση πως μπορούν να παίρνουν μεγάλα ρίσκα χωρίς ευθύνη. Δεν γίνεται όταν έχουν επιτυχία να σημειώνουν μεγάλα κέρδη και όταν αποτυγχάνουν να καλείται ο φορολογούμενος να πληρώσει τον λογαριασμό", εξηγεί ο Ισλανδός πρόεδρος.

"Στηρίξαμε το σύστημα πρόνοιας"

Ο Όλαφουρ Γκρίμσον δεν κρύβει ότι επικρίθηκε έντονα η ισλανδική πολιτική για την αντιμετώπιση της κρίσης. Οι περισσότεροι ευρωπαϊκοί θεσμοί εξέφρασαν την αντίθεσή τους στον ισλανδικό δρόμο. Ακόμη και σήμερα πολλοί υποστηρίζουν ότι η Ισλανδία τα κατάφερε επειδή απλά είχε το δικό της νόμισμα και δεν ήταν μέλος της ευρωζώνης. 

"Φυσικά και βοήθησε πολύ το γεγονός ότι είχαμε το δικό μας νόμισμα. Προχωρήσαμε στην υποτίμηση της κορώνας και αυτό ήταν σημαντικό. Ωστόσο, όλες οι άλλες κινήσεις που κάναμε δεν είχαν σχέση με την υποτίμηση. Στηρίξαμε το σύστημα πρόνοιας. Δώσαμε τη δυνατότητα στους πολίτες να συμμετάσχουν στις πολιτικές και κοινωνικές μεταρρυθμίσεις. Αφήσαμε τις τράπεζες να χρεοκοπήσουν και φτιάξαμε άλλες. Αυτά θα τα κάναμε ακόμη και εάν ήμασταν μέλος της ευρωζώνης", διευκρινίζει ο Ισλανδός πρόεδρος.
alfavita.gr