Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Κατασκευή Μαρίνας στο Λιμένα Βαθέος Σάμου



Μετά από πρωτοβουλία του Αντιπεριφερειάρχη κ. Θεμιστοκλή Παπαθεοφάνους πραγματοποιήθηκε σύσκεψη χθες Τετάρτη 24 Οκτώβρη  στα γραφεία της Περιφερειακής Ενότητας Σάμου, με θέμα την κατασκευή Μαρίνας στο Λιμάνι Βαθέος, φιλοξενίας 250 σκαφών και την προοπτική επέκτασης του υπάρχοντος μώλου πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων.

Παρόντες στη σύσκεψη ήταν, ο κ. Κυριάκος Σπυρόπουλος Λιμενολόγος Μηχανικός, ο Δήμαρχος κ. Στέλιος Θάνος, ο κ. Νίκος Κωνσταντινέλλης Λιμενάρχης Σάμου, ο κ. Ελλισαίος Μαυρατζώτης από το Επιμελητήριο και τους ξενοδόχους, ο κ. Νίκος Δημητρίου από το ΤΕΕ, ο κ. Μανόλης Μαυρέλος πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, ο κ. Δημήτρης Κασμιρλής από τους Τουρ. Πράκτορες, ο κ. Γιώργος Βασιλείου από την Τεχνική Υπηρεσία της Αντιπεριφέρειας, ο κ. Πολυκράτης Κωνσταντινίδης Σύμβουλος του Αντιπεριφερειάρχη και ο κ. Μανόλης Βασιλειάς Περιφερειακός Σύμβουλος Βορείου Αιγαίου.

Αναπτύχθηκε και συμφωνήθηκε η αναγκαιότητα της διαμόρφωσης Μαρίνας μέσα στο φυσικό Λιμένα Βαθέος, όπου θα δώσει μία άλλη εικόνα της πρωτεύουσας και θα αυξήσει κατακόρυφα το τοπικό εισόδημα των κατοίκων της.   Εμείς θεωρούμε ότι αυτή η προσπάθεια θα πρέπει να συνεχισθεί, να ενταχθούν τα έργα αυτά στο επόμενο ΕΣΠΑ, και να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατόν οι μελέτες, αφού αποτελεί έργο πνοής για τα επόμενα δύσκολα χρόνια. Αξίζει να αναφερθεί ότι σημαντικό ρόλο έως εδώ για το σχεδιασμό της πρότασης είχε η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Π.Ε Σάμου, με τη θετική πάντα συμβολή του Αντιπεριφειάρχη κ. Θεμιστοκλή Παπαθεοφάνους.

Αναλυτικά η εισηγητική έκθεση έχει ως εξής:

1.      ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΕΡΓΑ ΣΤΟΝ ΟΡΜΟ ΒΑΘΕΩΣ

1.1   Γενικά

Ο εν λόγω λιμένας εντοπίζεται στο βόρειο τμήμα της νήσου Σάμου, στο Νοτιοανατολικό μυχό του όρμου Βαθύ. Ο προσανατολισμός του Όρμου Βαθέως είναι Βορειοδυτικός, με μεγάλο ανάπτυγμα πελάγους, που προς βορρά φτάνει στα νότια παράλια της Τουρκίας και προς δυσμάς μέχρι τη νήσο Χίο. Αποτέλεσμα αυτού είναι κατά την διάρκεια πνοής ανέμων του ευρύτερου βορειοδυτικού τομέα να γεννώνται κυματισμοί μεγάλου ύψους και ενέργειας, που εισέρχονται στον όρμο Βαθύ και τελικά προσπίπτουν στα δυτικά και στα ανατολικά παράλια του μυχού, εκεί όπου εντοπίζεται η υπάρχουσα λιμενική υποδομή.

Στην εικόνα που ακολουθεί παρουσιάζεται αεροφωτογραφία της περιοχής του εσωτερικού του όρμου Βαθέως στην οποία γίνονται διακριτά τα υφιστάμενα λιμενικά έργα στα ανατολικά και δυτικά του όρμου.
Το κύριο πρόβλημα στον Λιμένα Βαθέως εντοπίζεται στην όχληση που δημιουργούν οι κυματισμοί του ευρύτερου βορειοδυτικού τομέα, που κατά περίπτωση καθιστούν τη χρήση των υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων επισφαλής έως και απαγορευτική.

Στα πλαίσια της μελέτης «Τεχνικές Μελέτες Έργων Βελτίωσης Λιμένα Βαθέως Σάμου» προβλέπεται η επέκταση και διαπλάτυνση του κεντρικού προβλήτα του λιμένα, όπως περιγράφεται αναλυτικά ακολούθως. Η επέκταση του προβλήτα εκτός της παροχής προστασίας έναντι των εισερχόμενων κυματισμών στα παραλιακά κρηπιδώματα, αποβλέπει και στην ανάπτυξη των υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων και την αύξηση της χωρητικότητας του λιμένα.
Επιπλέον και κατ’ επέκταση των ανωτέρω έργων, προτείνεται η κατασκευή τουριστικού λιμένα (μαρίνας) με χρήση πλωτών στοιχείων, στα ήδη υπάρχοντα ανατολικά κρηπιδώματα του λιμένα, τα οποία πλέον θα τελούν υπό τη «σκεπή» του κεντρικού προβλήτα και κατά συνέπεια θα είναι σε μεγάλο βαθμό προστατευμένα έναντι εισερχομένων κυματισμών.
Ακολούθως περιγράφονται αναλυτικά οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές στα δυτικά και ανατολικά του όρμου Βαθέως καθώς και τα μελλοντικά έργα (που συμπεριλαμβάνονται στις «Τεχνικές Μελέτες Έργων Βελτίωσης Λιμένα Βαθέως Σάμου») και προτεινόμενα έργα για κατασκευή μαρίνας.

1.2   Υφιστάμενα Έργα

Η υφιστάμενη λιμενική υποδομή στα δυτικά παράλια του μυχού του όρμου (νότια της Άκρας Μαλαγαρίου) συνίσταται από καταφύγιο αλιευτικών κυρίως σκαφών με προστατευτικό μώλο και παραλιακά κρηπιδώματα μήκους περί τα 300μ και ωφέλιμου βάθους της τάξης των 2,0μ. Νοτίως του καταφυγίου εντοπίζονται παραλιακά κρηπιδώματα μήκους 200μ και 120μ περίπου με αντίστοιχα ωφέλιμα βάθη 8,5μ και 3,0μ.
Ο κεντρικός προβλήτας εξυπηρέτησης επιβατηγών πλοίων βρίσκεται στα ανατολικά παράλια του όρμου. Ο προβλήτας στη γένεση του έχει μήκος περίπου 100μ. με κατεύθυνση νοτιοανατολική και στην συνέχεια ακολουθεί νότια κατεύθυνση σε μήκος περίπου 155μ. και πλάτος 30μ. Είναι κατασκευασμένος με περιμετρικά κατακόρυφα μέτωπα, εκ των οποίων το ανατολικό χρησιμοποιείται για την εξυπηρέτηση επιβατηγών πλοίων. Ανατολικά του προβλήτα υφίσταται εκτεταμένη παραλιακή κρηπίδωση μήκους περί τα 550μ. που καταλήγει σε καταφύγιο στο ανατολικό όριο του μυχού.
  

1.3  Μελλοντικά Έργα



1.3.1    
Τεχνική Περιγραφή Μελλοντικών έργων

Τα μελλοντικά έργα σύμφωνα με τις «Τεχνικές Μελέτες Έργων Βελτίωσης Λιμένα Βαθέως Σάμου» αφορούν στην επέκταση/ διαπλάτυνση του υφιστάμενου προβλήτα στα ανατολικά παράλια του όρμου. Ειδικότερα προβλέπονται η προς νότο επέκταση του προβλήτα σε μήκος περί τα 100μ καθώς και η προς βορρά επέκταση/ διαπλάτυνση του υφιστάμενου έργου σε μήκος περί τα 130μ. και πλάτος περί τα 45μ.
Η επέκταση των υφιστάμενων έργων θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να προσφέρει το μέγιστο βαθμό προστασίας στις λιμενικές εγκαταστάσεις που αναπτύσσονται στα ανατολικά του προβλήτα και ως εκ τούτου το μήκος και η διεύθυνση της επέκτασης δύναται να τροποποιηθούν κατάλληλα.

1.3.2        Σκοπιμότητα Μελλοντικών έργων

Η επέκταση/ διαπλάτυνση του κεντρικού προβλήτα εξυπηρέτησης επιβατηγών πλοίων, σκοπό έχει:
·        τον εκσυγχρονισμό της εν λόγω λιμενικής εγκατάστασης με την διαπλάτυνση των χερσαίων χώρων στο προς βορρά τμήμα του καθώς και με την αύξηση του συνολικού του μήκους και την παρεχόμενη δυνατότητα για πλαγιοδέτηση του πλοίου στην δυτική παρειά του
·        την παροχή πρόσθετης λιμενικής προστασίας στα παραλιακά κρηπιδώματα από τους εισερχόμενους κυματισμούς που περιθλώμενοι περί το υφιστάμενο ακρομώλιο, εισέρχονται στην περιοχή πρυμνοδέτησης σκαφών.

1.4   Πρόταση για Κατασκευή Μαρίνας


1.4.1        Γενικά

Η επέκταση του κύριου προβλήτα προς το νότο θα δημιουργήσει υπήνεμες συνθήκες προς ανατολάς καθώς θα αποκόπτει τους δυσμενείς κυματισμούς που εισέρχονται στο λιμένα από τον ευρύτερο Βορειοδυτικό τομέα. Επιπλέον η επέκταση και διαπλάτυνση του προβλήτα θα αυξήσει τη χωρητικότητα του λιμένα, αναβαθμίζοντας παράλληλα τις λιμενικές εγκαταστάσεις και προσελκύοντας κατά συνέπεια αυξημένο αριθμό επισκεπτών και σκαφών.
Οι ανωτέρω λόγοι οδήγησαν στην διαμόρφωση πρότασης για κατασκευή τουριστικού λιμένα (μαρίνας) στα ανατολικά του κεντρικού προβλήτα του λιμένα. Η μαρίνα προβλέπεται αρχικά ως κατασκευή είτε επί βάθρων είτε με πλωτά στοιχεία.

1.4.2        Τεχνική Περιγραφή

Πιο συγκεκριμένα προτείνεται η κατασκευή δυο κύριων προβλητών, διατεταγμένων κάθετα στο υφιστάμενο παραλιακό κρηπίδωμα, στην ανατολική, υπήνεμη πλευρά του κεντρικού προβλήτα. Οι δυο προβλήτες θα παρέχουν πρόσβαση στους δευτερεύοντες πλωτούς προβλήτες όπου θα προσδένουν τα εξυπηρετούμενα σκάφη του τουριστικού καταφυγίου.





Ø  Διάταξη

Οι δύο προβλήτες μήκους περί τα 120μ και πλάτους περί τα 7μ έκαστος θα κατασκευαστούν σε επαρκή απόσταση, περί τα 150μ ώστε να αναπτυχθούν εκατέρωθέν τους οι δευτερεύοντες προβλήτες επιτρέποντας και την ασφαλή διέλευση σκαφών με την πρόβλεψη δίαυλου πλάτους 30μ περίπου, όπως φαίνεται και στο σχέδιο «Οριζοντιογραφία Προτεινόμενων Έργων» που συνοδεύει την έκθεση.
Κάθε προβλήτας θα οδηγεί σε τέσσερις δευτερεύοντες, οι οποίοι προβλέπονται διατεταγμένοι στα δεξιά και αριστερά του κύριου προβλήτα σε δυο θέσεις, περί το μέσο του και στο πέρας του, διαμορφώνοντας ανοίγματα πλάτους 65μ και 55μ περίπου, ώστε να εξασφαλίζονται επαρκής εσωτερικοί διάδρομοι για την κίνηση των σκαφών μεταξύ των προβλητών και του κρηπιδώματος.
Η χωροθέτηση της μαρίνας εντός των λιμενικών εγκαταστάσεων γίνεται σε επαρκή απόσταση από τον κεντρικό προβλήτα (προς τα δυτικά) καθώς και από το μικρό καταφύγιο σκαφών (προς τα ανατολικά). Επιπρόσθετα η διάταξη των έργων της μαρίνας εξασφαλίζει ότι μπορεί να εγγραφεί επαρκής κύκλος ελιγμών εντός της λιμενολεκάνης ακόμα και για τα μεγαλύτερα επιβατηγά πλοία που εξυπηρετούνται στον κεντρικό προβλήτα.



Ø  Κατασκευή

Όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω οι δυο κύριοι προβλήτες προτείνονται αρχικά είτε ως κατασκευές επί βάθρων που θα γεφυρώνονται με στοιχεία από σκυρόδεμα, είτε ως πλωτές προβλήτες. Στην πρώτη περίπτωση, τα βάθρα θα αποτελούν κατασκευές από ογκολίθους σκυροδέματος σκυροδέματος. Τα ανοίγματα θα γεφυρώνονται επίσης με στοιχεία από σκυρόδεμα. Στη δεύτερη περίπτωση οι πλωτοί προβλήτες θα αγκυρώνονται κατάλληλα με αλυσίδες σε ειδικούς τεχνητούς ογκολίθους από σκυρόδεμα.
Οι δευτερεύοντες προβλήτες προτείνεται να κατασκευαστούν αποκλειστικά από πλωτά στοιχεία.

Ø  Εξυπηρετούμενα σκάφη

Η πρυμνοδέτηση των σκαφών του τουριστικού καταφυγίου θα γίνεται αμφίπλευρα των πλωτών προβλητών. Σημειώνεται ότι στην προσήνεμη πλευρά των εξωτερικών πλευρών προβλητών οι θέσεις αγκυροβολίας δεν θα δοθούν ως μόνιμες αλλά ως προσωρινές καθώς τις ημέρες που θα πνέουν άνεμοι από τον ευρύτερο Βορειοδυτικό τομέα, οι εισερχόμενοι κυματισμοί θα προκαλούν όχληση στις εν λόγω θέσεις.
Ακολούθως δίνεται ενδεικτικός πίνακας διανομής σκαφών, σύμφωνα με την αρχική πρόταση διάταξης της μαρίνας.

Κατηγορία Σκάφους
Μήκος
(μ)
Διαστάσεις Θέσης Πρόσδεσης
Αριθμός Σκαφών
Αριθμός Σκαφών
(εκτός προσήνεμων θέσεων αγκυροβολίας)
ΙΙΙ
10-12
13,00 x 4,45
118
118
ΙV
12-15
16,00 x 5,50
90
90
V
15-20
21,00 x 6,00
14
3
VI
20-25
26,00 x 7,50
23
0
Σύνολο:
245
211


1.5   Τεκμηρίωση της Σκοπιμότητας της Πρότασης Κατασκευής Μαρίνας

Τα προβλεπόμενα έργα επέκτασης και διαπλάτυνσης του υφιστάμενου κεντρικού προβλήτα θα επιτύχουν τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων του Λιμένα Βαθέως προσφέροντας παράλληλα διευρυμένη λιμενολεκάνη με υπήνεμες συνθήκες και αύξηση της χωρητικότητας του λιμένα.
Οι δυνατότητες για ανάπτυξη του λιμένα, που προσφέρονται ως συνέπεια των προβλεπόμενων στην αρχική μελέτη έργων, μπορούν να αξιοποιηθούν βέλτιστα με την κατασκευή νέων, σύγχρονων εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής.

Συνολικά η χωροθέτηση μαρίνας στην υπήνεμη λιμενολεκάνη που θα δημιουργηθεί μετά την επέκταση του κεντρικού προβλήτα θα προσφέρει:
·        Βελτίωση και πλήρη ανανέωση των λιμενικών εγκαταστάσεων
·        Τουριστική και κατά συνέπεια οικονομική ανάπτυξη του λιμένα Βαθέως αλλά και της νήσου Σάμου στο σύνολό της, με την προσφορά 200 και πλέον μόνιμων θέσεων αγκυροβολίας.
Η παρούσα έκθεση συνοδεύεται από τρία (3) συνολικά σχέδια, (2) σχέδια με κάτοψη της χωροθέτησης της μαρίνας εντός του όρμου Βαθέως και ένα σχέδιο (1) Οριζοντιογραφίας Προτεινόμενων Έργων.
   



"ΕΥΠΑΛΙΝΟΣ"
http://manolis-vasileias.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: