Η μεταφορά της αρμοδιότητας έγκρισης της άδειας αλιείας στα διεθνή από τις περιφερειακές υπηρεσίες αλιείας στην κεντρική διοίκηση του Υπουργείου και συγκεκριμένα στη Γενική Διεύθυνση Αλιείας, που θεσπίστηκε με το άρθρο 59 παρ. 2 του ν.4235/2014 αποτελεί ένα θετικό βήμα στο πλαίσιο της ύπαρξης ενιαίου εθνικού πλαισίου διαχείρισης και ελέγχου της αλιείας.
Με την αριθμ. 4023/64557/16-5-14 ΥΑ καθορίστηκαν οι όροι, οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά και η διαδικασία για την έγκριση των αδειών αλίευσης εκτός χωρικών υδάτων. Σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ.3 απαγορεύεται η αλιεία με το αλιευτικό εργαλείο μηχανότρατα :α) από 24/5 έως 15/7 στις γεωγραφικές υποπεριοχές της ΓΕΑΜ 20 (Ιόνιο), 22 (Αιγαίο) και 23 (Κρήτη) και β) από 16/7 έως 1/10 δυτικά του 25ου μεσημβρινού της 22 υποπεριοχής δηλαδή στο δυτικό Αιγαίο.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα ιχθυαποθέματα δεν αναγνωρίζουν σύνορα μεταξύ διεθνών και χωρικών υδάτων, αλλά μετακινούνται σε όλο το εύρος των θαλασσών καθώς και ότι η άδεια αλιείας στα διεθνή μέχρι σήμερα αποτελούσε πρόσχημα για την αλιεία στα χωρικά ύδατα κατά την περίοδο απαγόρευσης σ’ αυτά, κατανοούμε εν μέρει την ανάγκη λήψης περιοριστικών μέτρων.
Όμως:
Επειδή δεν είναι μόνο τα ελληνικά σκάφη που αλιεύουν στα διεθνή και είναι υπεύθυνα για τις επιπτώσεις στα αποθέματα, αλλά και τα σκάφη των γειτονικών χωρών, στα οποία δεν έχουν επιβληθεί αντίστοιχα μέτρα. Αν και με τις χώρες αυτές αποτελούμε συμβαλλόμενα μέλη της Γενικής Επιτροπής Αλιείας της Μεσογείου (ΓΕΑΜ), δεν υπάρχει συμφωνία για κοινά διαχειριστικά μέτρα στην περιοχή.
Επειδή με την δεύτερη περίοδο απαγόρευσης από 16/7 έως 1/10, περιορίζεται κατά μεγάλο ποσοστό η επιτρεπόμενη περιοχή άσκησης της αλιείας (Ανατολικό Αιγαίο), χωρίς να μειώνεται αντίστοιχα και ο αριθμός των σκαφών που θα αλιεύουν, η αλιευτική πίεση σ’ αυτά τα πεδία θα αυξηθεί με πιθανώς καταστροφικά και μη αναστρέψιμα αποτελέσματα.
Επειδή η Τουρκία είναι μια από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχει κυρώσει την Σύμβαση UNCLOS.
Επειδή η χορήγηση αδειών αλιείας στα διεθνή ύδατα χωρίς σχεδιασμό και πλαίσιο ορθολογικής διαχείρισης έχει αρνητικές επιπτώσεις στα αποθέματα και στην αειφορία.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποια τα κριτήρια επιλογής της περιοχής απαγόρευσης κατά την δεύτερη περίοδο (16/7-1/10) και σε τι στοιχεία (επιστημονικά, κοινωνικά, εθνικά, κ.λ.π) στηρίχθηκε;
2. Θα υπάρξει συνεχής επιστημονική παρακολούθηση και εκτίμηση της κατάστασης στο Ανατολικό Αιγαίο κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου (από 16/7 έως 1/10 ) ώστε να εξασφαλιστεί η προστασία των υδάτινων πόρων και να αποφευχθούν τυχόν δυσάρεστες συνέπειες;
3. Ποιες πρωτοβουλίες έχει πάρει η χώρα μας στα πλαίσια της ΓΕΑΜ για διαχειριστικά μέτρα και παρακολούθηση των αποθεμάτων από κοινού με την Τουρκία, Ιταλία και τις άλλες χώρες της Μεσογείου;
4. Τι μέτρα προτίθεστε να λάβετε ώστε να εφαρμοστούν στα διεθνή ύδατα των παραπάνω περιοχών, κοινά διαχειριστικά μέτρα με τις γείτονες χώρες, στο πλαίσιο μιας ισότιμης συμμετοχής στην εκμετάλλευση κοινών αλιευτικών πόρων και περιορισμού της αδικίας που δημιουργήθηκε με την επιβολή των περιοριστικών μέτρων στους έλληνες ψαράδες;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Αγνή Καλογερή
Βαγγέλης Αποστόλου
Μιχάλης Κριτσωτάκης
Κωστής Δερμιτζάκης
Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος
Μαρία Διακάκη
Γιάννης Ζερδελής
Θανάσης Πετράκος
Νίκος Συρμαλένιος
Δημήτρης Γάκης
Ιωάννης Μιχελογιαννάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου