Σάββατο 4 Μαΐου 2013

Τα μυστήρια που περιβάλλουν την αφή του Αγίου Φωτός

Η ιερή στιγμή της Χριστιανοσύνης στο στόχαστρο της ανάλυσης


Μέχρι και σήμερα, ένα πέπλο μυστηρίου καλύπτει τα γεγονότα που σχετίζονται με το αναστάσιμο Άγιο Φως με τη διαμάχη για το αν πρόκειται για θαύμα ή όχι να αφήνει τους πιστούς διχασμένους, αναφορικά τόσο με το θεολογικό υπόβαθρο όσο και τον συμβολισμό της ευφρόσυνης αυτής τελετής.

Κι όμως, ένα από τα κορυφαία μυστήρια του χριστιανικού κόσμου καλεί σε βαθύτερη ανάλυση, καθώς το Μεγάλο Σάββατο κοντοζυγώνει και το Άγιο Φως ετοιμάζεται για άλλη μια χρονιά να σκορπίσει το θεϊκό του φως στα πέρατα της οικουμένης.

Η θεϊκή φλόγα, ισχυρίζονται οι παραδόσεις, εμφανίζεται «από το πουθενά» στον ελληνορθόδοξο πατριάρχη, αποκλειστικά σε αυτόν και σε κανέναν άλλο, στις 12 το μεσημέρι ακριβώς κάθε Μεγάλου Σαββάτου. Η αφή δεν μπορεί να γίνει από ετερόδοξο -μη ορθόδοξο δηλαδή- χριστιανό, αλλά και το φαινόμενο δεν λαμβάνει χώρα κατά το Πάσχα των καθολικών, το οποίο πολύ συχνά δεν συμπίπτει με το ορθόδοξο. Οι θρύλοι μάς λένε ότι όποτε επιχειρήθηκε κάτι διαφορετικό, το Άγιο Φως δεν εμφανίστηκε.

Πέρα από προσωπικές αντιλήψεις, μαρτυρίες και πηγές υπάρχουν προς κάθε κατεύθυνση. Εμείς τις παρουσιάζουμε, εσείς κρίνετε...

Η ιστορία του θαύματος


Οι μαρτυρίες που θέλουν «κάτι να συμβαίνει» είναι πολλές, από αρχαίες διηγήσεις μέχρι και σύγχρονες αναφορές, που συνοδεύονται πλέον και από φωτογραφικό υλικό. Αν και το φαινόμενο λαμβάνει χώρα ενόσω ο πατριάρχης είναι μόνος, δεν είναι λίγες οι φορές που οι παρευρισκόμενοι αναφέρουν τη θέαση απόκοσμου «γαλαζωπού φωτός» ή έντονων λάμψεων που κινούνται από σημείο σε σημείο.

Και από θεολογική ωστόσο άποψη το Άγιο Φως δεν είναι λιγότερο αινιγματικό. Το φαινόμενο δεν προβλέπεται από κάποια προφητεία, καθώς η ίδια η ιδέα του θαύματος είναι συνδεδεμένη με τη δόξα του Θεού.

Οι πρώτες αναφορές για την τελετή ανάγονται στον 2ο αιώνα μ.Χ. και μιλούν για μια απλή συμβολική αναπαράσταση θεολογικού χαρακτήρα. Περί τον 9ο αιώνα ωστόσο γενικεύτηκε η πρακτική με τους πιστούς να επισκέπτονται τους Αγίους Τόπους για να προσκυνήσουν τα εδάφη όπου έδρασε ο Ιησούς Χριστός.

Οι καταγεγραμμένες αναφορές σχετικά με τη βίωση του θαύματος του Αγίου Φωτός της Ιερουσαλήμ είναι πολυάριθμες ανά τους αιώνες, δεν είναι τυχαίο ωστόσο ότι γύρω στον 9ο αιώνα αρχίζει να παρουσιάζεται από προσκυνητές το εν λόγω φως ως θαύμα, ως θεόπεμπτο δώρο που «κατέρχεται ουρανόθεν στον Άγιο Τάφο».


Μια από τις πρώτες μαρτυρίες που αποδίδουν υπερφυσικό χαρακτήρα στην αφή του Αγίου Φωτός ήταν αυτή του γάλλου καθολικού ιεραποστόλου Βερνάρδου (Bernardus Monachus), ο οποίος κατά τη διάρκεια προσκυνηματικού ταξιδιού του στους Αγίους Τόπους (865-870 μ.Χ.) αποδίδει τη μετάδοση του φωτός στον πατριάρχη σε άγγελο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η καταγραφή του γεγονότος από τον Foucher της Σαρτρ (1059-1127), τον περίφημο γάλλο ιερέα και χρονικογράφο της Πρώτης Σταυροφορίας, έναν από τους πλέον αξιόπιστους μάρτυρες των ιστορικών γεγονότων της εποχής.

Όταν η Ιερουσαλήμ περνά βέβαια στα χέρια των μουσουλμάνων Σαρακηνών, οι προσκυνητές σταματούν να την επισκέπτονται, με τον αυτοκράτορα της Δύσης -με άδεια του Καλιφά, βασιλιά των Σαρακηνών- να «στολίζει» την πόλη με μοναστήρια και εκκλησίες για να αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον.


Ιερείς και τυχοδιώκτες καταφτάνουν στην Ιερουσαλήμ, καθώς η υπόθεση άρχισε να μυρίζει χρυσάφι. Ο Αδαμάντιος Κοραής σημειώνει: «Οι Μοναχοί, ως φρόνιμοι, δεν άργησαν να θεραπεύσωσι την δυστυχίαν, επινοήσαντες στο θαύμα του αγίου φωτός». Το Άγιο Φως μοιάζει εφεύρημα για να δελεαστούν οι πιστοί και να γεμίσουν τα φυλακτήρια των εκκλησιών με τα αργύριά τους. Στις αρχές μάλιστα του 11ου αιώνα, ο σουλτάνος της Αιγύπτου «ακούσας ότι εγίνετο με δόλον των ιερέων θαύμα ετήσιον εις την Ιερουσαλήμ, ωργίσθη τόσον, ώστε και τον Ναόν του Αγίου Τάφου κατέσκαψε, και όλα τα ευρεθέντα εις αυτό πλούτη μετέφερεν εις το βασιλικόν του θυσαυρόν».

Και βέβαια εκείνη η εποχή θα κατέληγε στην Πρώτη Σταυροφορία (1096 ως το 1099 ), με την Ιερουσαλήμ να πέφτει πια στα χέρια των δυτικών Σταυροφόρων, στην προσπάθεια να απελευθερωθούν οι Άγιοι Τόποι από τον αραβικό ζυγό. Αιχμή του δόρατος για να συγκεντρωθεί στρατός για την Πρώτη Σταυροφορία γίνεται μάλιστα το θαύμα του Αγίου Φωτός, με τη συμβολική της τελετής να μετατρέπεται σε πραγματικό γεγονός. Φαίνεται ότι το «θαύμα» εξυπηρετούσε πολλαπλούς σκοπούς και ήταν όλοι ικανοποιημένοι από την ετήσια ύπαρξή του.


Εξαιρέσεις φυσικά και υπήρξαν, με την πλέον αξιοσημείωτη να είναι αυτή του πάπα Γρηγορίου Η' (1227-1241), που αποκήρυξε το Άγιο Φως ως απάτη και του πατριάρχη Ιεροσολύμων Εφραίμ Β' (1766-1771), ο οποίος έφτασε στο σημείο να καταργήσει την τελετή του Αγίου Φωτός ως «χειροποίητον μηχανουργίαν»...

Γιατί μόνο ορθόδοξος;

Η ιστορία του Αγίου Φωτός έχει μια μακρά ορθόδοξη παράδοση. Ήταν ο άραβας αλ Ρασίντ που παρέδωσε τα προσκυνήματα των Αγίων Τόπων στους χριστιανούς την εποχή του Καρλομάγνου (768-814 μ.Χ.), με τον θάνατο βέβαια του χαλίφη, το 889 μ.Χ., να φέρνει ανάκληση των ιερατικών προνομίων.

Λίγο αργότερα, το 1118 μ.Χ., ο κατακτητής της Ιερουσαλήμ Σαλάχ Ελ Ντιν παραχωρεί τα προσκυνήματα των Αγίων Τόπων στους ορθόδοξους μοναχούς, ορίζοντας ότι «ο πατριάρχης των Ελλήνων θα είναι ο κύριος του Καμαρέ (ναού του Παναγίου Τάφου) και αυτός θα παίρνει από τον τάφο του Ικάς το Άγιον Φως για να το μοιράζει στους Ναζωραίους (χριστιανούς)».


Η «δικαιοδοσία» του Αγίου Φωτός περνά λοιπόν στους ορθοδόξους, με τον ιστορικό Κυριάκο Σιμόπουλο να την αποκαλεί «χρυσοτόκο τελετή». Οι Άγιοι Τόποι γίνονται δημοφιλείς, με τους περίφημους «χατζήδες» να μεταβαίνουν εκεί αναζητώντας τη σωτηρία της ψυχής, την ίδια στιγμή που η διαχείριση της πίστης γίνεται μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για πλουτισμό.

Λατίνοι μάλιστα περιηγητές και συγγραφείς καταγγέλλουν τους ορθοδόξους ιερείς ως θεομπαίχτες, με την τελετή να μη χάνει ωστόσο τίποτα από τη λαμπρότητά της. Χαρακτηριστική συνόψιση της «θαυματουργού καθόδου του Αγίου Φωτός» παρέχεται από τον ιησουίτη μοναχό Du Bernart, ο οποίος στέλνει το 1771 υπόμνημα στον καθολικό επίσκοπο της Τουλούζης, σημειώνοντας -αφού αναφερθεί στο ιστορικό της τελετής- πως το Άγιο Φως ήταν «εφεύρεση» των λατίνων βασιλιάδων της Ιερουσαλήμ στα χρόνια των Σταυροφοριών, προσθέτοντας πως η τελετή αξιοποιήθηκε στη συνέχεια από τους ορθόδοξους ιερείς.

Ενδιαφέρον έχει εδώ η άποψη του μεγάλου διαφωτιστή Αδαμάντιου Κοραή, ο οποίος μας πληροφορεί στον τρίτο τόμο των «Ατάκτων» του ότι «οι χριστιανοί Πατέρες δεν αναφέρουν τίποτα μέχρι τον 9ον μ.Χ. αιώνα περί του “αγίου” φωτός», αποκαλώντας ταυτόχρονα τους αγιοταφίτες ιερείς λαοπλάνους, και καταλήγει: «Το ψευδόθαυμα αυτό το πιστεύουν ολίγοι, ίσως τινές δια μωρίαν και άλλοι δι' αισχροκέρδειαν ... Ουδέ ο Χρυσόστομος το επίστευεν ή μάλλον ουδέ το εγνώριζε, διότι, άν εις τον καιρόν του εθαυματουργείτο το άγιον φώς, πώς ήτο δυνατόν να λέγη ότι δέν εγίνοντο πλέον θαύματα;»...

Τελετή του Αγίου Φωτός


Τόνοι μελανιού έχουν χυθεί στην προσπάθεια επίρρωσης ή ακύρωσης του θαυματουργού χαρακτήρα της αφής του Αγίου Φωτός. Το τελετουργικό του μέρους είναι λίγο-πολύ γνωστό: στις 10 το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου γίνεται εξονυχιστικός έλεγχος στον Πανάγιο Τάφο, για να εξακριβωθεί ότι δεν υπάρχει μέσα στον ναό κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει φωτιά, και αμέσως μετά τον σφραγίζουν με το μελισσοκέρι που είχε ετοιμαστεί το πρωί.

Το μεσημέρι του Μεγάλου Σαββάτου, ο ορθόδοξος πατριάρχης με τη συνοδεία του -αρχιερείς, ιερείς και διακόνους-, αλλά και τον αρμένιο πατριάρχη, μπαίνει στον Ιερό Ναό της Αναστάσεως και αμέσως μετά αρχίζει η Ιερή Λιτανεία. Μετά τη λιτανεία, αποσφραγίζεται ο Πανάγιος Τάφος και ο πατριάρχης βγάζει την αρχιερατική στολή του και μένει μόνο με το λευκό στιχάριο.

Κατόπιν ο πατριάρχης Ιεροσολύμων λαμβάνει τους σβηστούς πυρσούς και εισέρχεται στο Ιερό Κουβούκλιο. Όλα τα καντήλια είναι σβηστά και τίποτα δεν είναι αναμμένο στον Ιερό Ναό, με τον πατριάρχη να λέει την προσευχή και το Άγιο Φως να κατέρχεται.

Σάμος: Αγώνας Mountain Bike στα Κονταίικα


Συσκευή μετατρέπει οποιοδήποτε παράθυρο σε πρίζα Λειτουργεί με ηλιακή ενέργεια


Μία νέα εφεύρεση υπόσχεται να μετατρέψει το παράθυρο σε... πρίζα, η οποία φορτίζει τις συσκευές με ενέργεια από τον ήλιο. Το Window Socket μπορεί να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε – στο σπίτι, στο γραφείο ή ακόμη και στο αυτοκίνητο – αρκεί να είναι εκτεθειμένο στο ηλιακό φως.

Το concept παρουσίασαν οι σχεδιαστές Κιούχο Σονγκ και Μπόα Ο από τη Νότια Κορέα. Το Window Socket μοιάζει εξωτερικά με μία στρογγυλή υποδοχή πρίζας, στη βάση της οποίας υπάρχουν μίνι ηλιακοί συλλέκτες και μια μεγάλη βεντούζα που διασφαλίζει την αποτελεσματική προσκόλησή της σε οποιαδήποτε διαφανή επιφάνεια. Τα πάνελ απορροφούν ηλιακή ενέργεια, η οποία μετατρέπεται σε ηλεκτρική χάρη σε έναν ενσωματωμένο μετατροπέα.

Μόλις φορτιστεί πλήρως, σε διάστημα πέντε έως οκτώ ωρών, μπορεί να αφαιρεθεί από το παράθυρο και να μεταφερθεί οπουδήποτε, τροφοδοτώντας μια συσκευή ακόμη και εν κινήσει. Η υποδοχή σχεδιάστηκε για μπαταρία 1000mAh, κατάλληλη για τη φόρτιση κινητού τηλεφώνου. Από τη στιγμή που γεμίζει πλήρως, παραμένει φορτισμένη για περίπου 10 ώρες, όπως υποστηρίζουν οι εμπνευστές της.

«Αυτό το προϊόν σχεδιάστηκε για να σας επιτρέπει να χρησιμοποιείτε ηλεκτρική ενέργεια ελεύθερα και άνετα σε χώρους, όπου η κατανάλωση ηλεκτρισμού είναι περιορισμένη, για παράδειγμα σε ένα αεροσκάφος, σε ένα αυτοκίνητο ή σε εξωτερικούς χώρους», αναφέρουν οι δύο σχεδιαστές.

«Προσπαθήσαμε να σχεδιάσουμε μια φορητή υποδοχή, ώστε ο κόσμος να την χρησιμοποιεί ενστικτωδώς και χωρίς ιδιαίτερη εκπαίδευση.»
pentapostagma.gr

Βοσκότοποι στην Ικαρία



Μετά την απόφαση του 7ου δημοτικού συμβουλίου Ικαρίας για τη σύσταση επιτροπής για τους βοσκοτόπους στην Ικαρία, η επιτροπή συνεδρίασε την προηγούμενη Τρίτη με την συμμετοχή των κ.κ. Ν. Καλαμάρας αντ/χος Ραχών, ο δ.σ. Λ. Κόχειλας κτηνίατρος, η Α. Πορή προϊσταμένη Δασαρχείου Ικαρίας, Οδ. Φερεντίνος γεωπόνος του δήμου Ικαρίας, Γ. Καρίμαλης εκπρόσωπος των κτηνοτρόφων, Γ. Γαγλίας εκπρόσωπος των Ικαριακών Συλλόγων (η επιστολή τους εδώ). Από τα (προς δημοσίευση) πρακτικά ξεχωρίζουμε:

- Ως θετικό κρίνεται η έκδοση άδειας για την ίδρυση σφαγείου (ιδιώτη) στην Ικαρία δυναμικότητας 700 τόνων τον χρόνο από την Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.

- Να γίνει από το κτηνιατρείο ενημέρωση με όλα τα στοιχεία για τον αριθμό των ζώων, προσπάθεια επικαιροποίησης με τα νέα στοιχεία της μελέτης βοσκοικανότητας (2006) του Γεωπονικού Πανεπιστημίου (υπάρχοντα ζώα, βοσκήσιμες εκτάσεις..). Να πούμε εδώ ότι έχουμε 79.000 στρ. δημοτικές εκτάσεις βγάζουμε τα δάση κλπ, μας μένουν 44.000 στρ (δηλαδή 4.400 ζωικές μονάδες ήτοι 30.800 αιγοπρόβατα). Στα παραπάνω στοιχεία θα πρέπει να προσθέσουμε τα εξής: ότι οι περιοχές αυτές θα πρέπει να υπόκεινται και σε μια αγρανάπαυση, ενώ οι ενοικιάσεις ισχύουν για ένα τετράμηνο σύμφωνα με τον νόμο κάτι που στην Ικαρία δεν ισχύει. Αν τηρήσουμε τον νόμο θα πρέπει στα 44.000 στρ να εκτρέφονται 8.300 ζώα!


- Η ενοικίαση δημοτικών βοσκοτόπων να γίνει μόνο σε κατά κύριο επάγγελμα κτηνοτρόφων.

- Κατατέθηκε το σχέδιο κανονισμού βοσκοτόπων προς επεξεργασία, παρατηρήσεις για διορθώσεις.

- Οι κτηνοτρόφοι ζήτησαν την παρέμβαση του δήμου προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ προκειμένου ν αλλάξει ο τρόπος εκλογής του δείγματος στην ενιαία ενίσχυση από τυχαίο σε εκ περιτροπής και να ασκήσει πιέσεις για την ολοκλήρωση του μέτρου της απόσυρσης. Μείωση των ζώων που βόσκουν με τον πιο πρόσφορο και νόμιμο τρόπο.

- Ζητήθηκε επίσης η μέριμνα για την προστασία, υποστήριξη των υπερβοσκημένων εκτάσεων με διάφορες δράσεις (αναδάσωση, αναχλόωση, περιφράξεις).

- Το Δασονομείο θα αποτυπώσει την υπάρχουσα κατάσταση, η επιτροπή θα διατυπώσει προτάσεις και τις τελικές αποφάσεις θα της πάρει το Δημοτικό συμβούλιο.


Η επιτροπή θα κάνει άλλη μια συνεδρίαση πριν από το δημοτικό συμβούλιο στο τέλος Μαΐου (περίπου) ενώ θα γίνουν προσπάθειες να παρευρίσκονται και μέλη της επιστημονικής ομάδας που συνέταξε την μελέτη βοσκοικανότητας.

Αξίζει ακόμα να αναφέρουμε δυο παραδείγματα από πρόσφατη εκτίμηση αγροτικών ζημιών από αιγοπρόβατα όπου σε 4 στρ. ελαιώνα είχαμε 90% καταστροφή με κόστος 5.000 ευρώ ενώ σε αμπελώνα δυο στρεμμάτων η ζημιές εκτιμήθηκαν στις 8.000 ευρώ.
ikariamag.gr

Καλή (επ)Ανάσταση......Του Αλέξανδρου Σταθακιού*




Με αυτό το σύνθημα, γραμμένο με κόκκινη μπογιά στον τοίχο, υποδέχονταν κάπου στα τέλη της δεκαετίας του 1980 η Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης, αρκετούς από τους φοιτητές της, «επαναστατημένους» νέους, ενώ και ο χουντικός απόηχος του «Πατρίς-Θρησκεία-Οικογένεια», ήταν επίσης υπαρκτός.

Έτσι ευτυχώς - ή δυστυχώς - προχωρούν τα πράγματα στη ζωή, δεν υπάρχουν καθαρές καταστάσεις: «Από το αγκάθι βγαίνει ρόδο και από το ρόδο αγκάθι», λέει ο Λαός. Σημασία έχει η στιγμή. Η τωρινή στιγμή είναι αυτή που διαλύονται οι ζωές των πολλών, αλλά η κούραση φαίνεται να κάμπτει όσους μπήκανε μπροστά στον Αγώνα. Είναι η στιγμή που προβάλλει αδυσώπητη η ανάγκη να «μπολιαστεί» το δέντρο της ενεργητικής αντίστασης με άλλους αδικημένους και καταπιεσμένους ανθρώπους. Αυτούς που μέχρι τώρα παρακολουθούν σιωπηλοί τον αγώνα ανάμεσα στον φόβο της τιμωρίας (γιατί αυτόν ουσιαστικά επισείουν οι «ιεροκήρυκες της υποταγής») και στην ελπίδα της ελευθερίας. Ενδεχομένως να ήταν και πριν ευνοϊκά διακείμενοι, αλλά τώρα είναι πλέον ώρα «να μπουν στο κουπί».


Ας δοκιμάσει λοιπόν, ο τελάλης της Ανατροπής να χρησιμοποιήσει και άλλες γλώσσες, για να «δουλέψει» το πολυσύνθετο λαϊκό πλήρωμα.

Η γλώσσα της «Καλής (επ)Ανάστασης» έχει ρίζες... Γιατί η (επ)Ανάσταση, έδωσε διαχρονικά (από τον καιρό της Pax Romana), νόημα στον πόνο της (δια)Σταύρωσης με τις καμπές της Ιστορίας...

Φαρισαίοι θα υπάρχουν πάντα και ιεροεξεταστές. Γιατί η κάθε καταχρηστική εξουσία πασχίζει να καταθέσει δήθεν οικουμενικές αποδείξεις της ισχύος της. Και τις βρήκε ενίοτε σε διάφορα «μουχλιασμένα» από την κλεισούρα συστήματα πάνω στο σώμα του Σταυρωμένου.

Όμως απ' την άλλη τα πράγματα είναι τόσο απλά: «Ήμουν ξένος και με μαζέψατε, άρρωστος και στη φυλακή και ήρθατε να με δείτε, πεινούσα και μου δώσατε να φάω!». Εκεί στα Ευαγγέλια, υπάρχει επίσης και το παράδοξο, ένας που ετοιμάζεται για βασιλιάς, έστω και πνευματικός, αντιστέκεται στον «πειρασμό» και αρνείται να δώσει στον κοσμάκη άρτον και θεάματα για να τον καθυποτάξει.


Και να πάλι, όπως στην Ιστορία και την Ποίηση συμβαίνει, το αρχετυπικό «Θείο Πάθος» θα συμβολίσει τα Πάθη του Λαού. Τώρα που πάλι στήνονται σταυροί του τρόμου και οι σταυρωτήδες διαμοιράζουν τα ιμάτια της Χώρας μας «εν εαυτοίς».

Ότι και να κάνουν είναι προσωρινό. Η δικαιοσύνη και η ενότητα θα νικήσουν την εκμετάλλευση και τον διαχωρισμό. Οι εμμονές των τοκογλύφων δεν θα έχουν πλέον καμία σημασία. Τα τείχη τους από χρήμα, εξουσία, γόητρο αλλά και μοναξιά δεν θα χρησιμεύουν σε τίποτα. Φτάνει να φέρουμε την Σύναξη.


Βέβαια τίποτα δεν θα γίνει μαγικά, ούτε γραμμικά: Μέσα στο παιγνίδι είναι ο οργισμένος, υπερεπαναστάτης Ιούδας, που έγινε από το αδιέξοδό του «σπιούνος», ο πολιτικάντης Καϊάφας, ο τυπικός υπάλληλος Πιλάτος που «ξεπλένει» ιταμά την συνείδησή του για να μην ταράξει ισορροπίες, ο πιστός, αλλά «τσάμπα μάγκας» Πέτρος, ο παντελώς χαμένος Ληστής που αναγνωρίζει τελευταία στιγμή την διέξοδο, τα αουτσάιντερ της Ιστορίας, τα «γύναια», οι Μυροφόρες που φέρνουν τελικά το μήνυμα της Ανάστασης. Έτσι κάνουν οι άνθρωποι που βρίσκονται σε κρίση, αλλά και η Ιστορία όταν «κοιλοπονά».

Μέσα από το δύσκολο και το αντιφατικό θα έρθει η Ελπίδα, αρκεί να μην την αφήσουμε να φύγει..

* Ο Αλέξανδρος Σταθακιός είναι Θεολόγος
Δημοσιεύτηκε στον «Δρόμο της Αριστεράς» 3-4Μάη 2013, σελ 32

Η Αφίσα της Ημέρας

Αποδοκιμασίες κατά τον Επιτάφιο στο Σύνταγμα (Βίντεο)

Κατά την περιφορά του Επιταφίου στο Σύνταγμα, εχθές Μ. Παρασκευή, ορισμένοι συγκεντρωμένοι προέβησαν σε αποδοκιμασίες των επισήμων που συνόδευαν τον Επιτάφιο μαζί με τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.

«Έχετε σταυρώσει τον ελληνικό λαό και βγήκατε στους δρόμους; Προδότες, Ιούδες.. στα σπίτια σας» φώναξαν, μεταξύ άλλων, κάποιοι από τους παρευρισκομένους.

Αργότερα, ο αρχιεπισκόπος Ιερωνύμος, κατά τη σύντομη ομιλία του αναφέρθηκε σε «πολλές προδοσίες που έχει γνωρίσει έως τώρα η χώρα μας».

Με ένα "κλικ" πιο κάτω βλέπετε το Βίντεο:

Η κορύφωση του Θείου Δράματος στη Σάμο (Video)


Την κορύφωση του Θείου Δράματος βιώνουν εκατομμύρια Ορθοδόξων χριστιανών ανά τον κόσμο και στο νησί της Σάμου, στο πρώτο σύνορο της Ευρώπης με την Μουσουλμανική Ασία.

Ο Ιησούς Χριστός οδηγείται στον σταυρό.

Οι πιστοί θρηνούν.

Ο Χριστός αποκαθηλώνεται και τοποθετείται στον Επιτάφιο.

Το βίντεο με το χαρακτηριστικό απόσπασμα είναι απο την Ιερά Μονή Ζωοδόχου Πηγής στο νησί της Σάμου.

samostimes

Κατάσχεση βεγγαλικών στο Πυθαγόρειο




Το βράδυ της Μ. Τετάρτης στην περιοχή «Κάστρα» του Πυθαγορείου Σάμου, αστυνομικοί της Ο.Π.Κ.Ε. (Ομάδα Πρόληψης και Καταστολής της Εγκληματικότητας) της Αστυνομικής Διεύθυνσης Σάμου, εντόπισαν δέκα κροτίδες και δέκα αυτοσχέδια μασούρια με ποσότητα εκρηκτικής ύλης, τα οποία προορίζονταν για την κατασκευή βεγγαλικών. 

Τα παραπάνω υλικά βρέθηκαν και κατασχέθηκαν στο πλαίσιο ερευνών για την παράνομη κατοχή, κατασκευή, χρήση, διακίνηση και εμπορία βεγγαλικών, ενόψει των εορτών του Πάσχα.

Προανάκριση διενεργεί το Αστυνομικό Τμήμα Πυθαγορείου.
my-samos.blogspot.gr

Μήνυμα για την εορτή του Πάσχα του Μητροπολίτη Σάμου, Ικαρίας και Κορσεών, κ. Ευσέβιου.


"Ἀγαπητοί μου Πατέρες καί Ἀδελφοί,

Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ πού ἑορτάζουμε σήμερα πανηγυρικά, εἶναι ἡ βάση τῆς πίστεώς μας. Πιστεύουμε σέ ἕνα ἀληθινό, ζωντανό Θεό, ὁ ὁποῖος ἔγινε καί ἄνθρωπος καί μέ τήν θέλησή Του ὡς Θεάνθρωπος καταδέχθηκε, τά ἄχραντα Πάθη, ἀπέθανε ἐπί τοῦ Σταυροῦ καί ἐνταφιάσθηκε στό μνῆμα, ἀπό τό ὁποῖο ἀναστήθηκε μετά ἀπό τρεῖς ἡμέρες γιά τή σωτηρία μας.

Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός μέ τόν σταυρικό του θάνατο ἀπενεργοποίησε τήν σύνδεση τοῦ κακοῦ καί τῆς ἁμαρτίας μέ τόν ἄνθρωπο. Μέ τήν Ἀνάστασή Του ἀνέστησε τήν ἀνθρώπινη φύση, ἐλεύθερη καί δυνατή, ὥστε ἄν θέλει ὁ ἄνθρωπος, νά παραμένει ἑνωμένος μέ τόν Χριστό μέσα ἀπό τήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας ἐργαζόμενος γιά τήν σωτηρία του ἤ νά πράττει ἀπό μόνος του τήν ἁμαρτία δίνοντας δικαίωμα στόν διάβολο νά τυρανᾶ τή ζωή του.

Ἀντιλαμβανόμαστε λοιπόν, πώς ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ τήν ἀμετάκλητη νίκη ἐπί τοῦ διαβόλου, ἀλλά καί τῆς ἁμαρτίας καί τοῦ θανάτου, πού προέρχονται ἀπό αὐτόν. Καί ὅπως σέ κάθε ἐποχή, πολύ δέ περισσότερο σήμερα, ἔχουμε ἀνάγκη νά βιώσουμε στή ζωή μας μιά τέτοια νίκη μέ ὅλες τίς σωτήριες συνέπειές της γιά τή ζωή μας. Ὅταν ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ κυριαρχεῖ στήν καρδιά μας, τότε χωρίς νά ἀγνοοῦμε τήν ζοφερή πραγματικότητα, πού μᾶς κυκλώνει, ἔχουμε τήν δυνατότητα νά τήν ὑπερβαίνουμε μέ τό φῶς, που ἀκτινοβολεῖ στήν ψυχή μας ὁ ἀνάστάς Χριστός καί μέ τήν εἰρήνη, πού χαρίζει στίς καρδιές μας.

Τό φῶς τοῦ ἀναστάντος Χριστοῦ καί ἡ εἰρήνη Του εἶναι τά δύο μεγάλα δῶρα αὐτῆς τῆς ἑορτῆς πρός ὅλους μας.

Αὐτά δέχθηκαν καί οἱ Μαθητές Του. Στήν ἀρχή δυσπίστησαν, ἀλλά γρήγορα ἀναγνώρισαν τόν ἀναστημένο Κύριο Ἰησοῦ Χριστό.

Ἐνῶ πρίν τήν Ἀνάσταση ἦταν ἀπελπισμένοι καί δειλοί μπροστά στήν ἐξουσία τοῦ κακοῦ, πού φαινόταν ὅτι ὑπερίσχυε καί προτίμησαν φοβισμένοι νά κλειδωθοῦν σέ ἀσφαλῆ χῶρο, ἐντούτοις ἡ παρουσία τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ ἀνάμεσά τους αὔξησε τήν πίστη τους καί τούς γέμισε μέ ἐλπίδα, γενναιότητα καί θάρρος.

Μάλιστα δέ πολλοί Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας, παλαιότεροι καί νεώτεροι μέ πρῶτον τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Χρυσόστομο διακηρύττουν, ὅτι ἡ ψυχική αὐτή μεταστροφή τῶν Ἀποστόλων, ἡ μεταβολή στή ζωή τους, πού ἀπό φοβισμένοι μαθητές ἔγιναν διαπρύσιοι κήρυκες τῆς Ἀναστάντος Χριστοῦ καί τοῦ Εὐαγγελίου Του, ἀποτελεῖ μία ἀπό τίς ἰσχυρότερες ἀποδείξεις τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, ἔναντι ὅλων ἐκείνων, πού μέ τά λόγια καί τίς πράξεις τους τήν ἀρνοῦνται ἤ τήν ἀμφισβητοῦν.


Ὁ Χριστός Ἀνέστη καί μαζί Του ἀναστήθηκε ἡ ζωή, ἡ ἐλευθερία, ἡ ἐλπίδα καί ἡ χαρά στίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων. Μόνο πού γιά νά γευθεῖ κάποιος τά δῶρα αὐτά τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ, πρέπει νά ἀκολουθήσει τούς Μαθητές Του. Ἔτσι ὅταν πιστεύσει μέ ὅλη τήν δύναμη τῆς καρδιᾶ του στόν Χριστό καί ἑνωθεῖ μέσῳ τῆς θείας κοινωνίας μαζί Του τότε θά μεταβάλει τόν φόβο, τήν δειλία καί τήν ἀπελπισία, πού ἐκπέμπει ἡ σύγχρονη πραγματικότητα τῆς κοινωνικῆς καί οἰκονομικῆς ἐξαθλίωσης πού βιώνουμε, σέ θάρρος, γενναιότητα καί ἀνδρεῖο φρόνημα, ὥστε νά ἀγωνισθεῖ γιά τήν ζωή.

Αὐτό τό νόημα ἔχει καί ὁ διάλογος τοῦ ἀναστάντος Χριστοῦ μέ τόν πρωτόπλαστο Ἀδάμ κατά τήν συνάντησή τους στόν Ἅδη, ὅπως ἀκριβῶς τόν περιγράφει ὁ ἅγιος Ἐπιφάνιος Κύπρου στόν λόγο του γιά τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ: «Εσένα, Αδάμ, σε προστάζω: σήκω από τον αιώνιο ύπνο σου. Δεν σε έπλασα, για να μένεις φυλακισμένος στον Άδη. Ανάστα εκ των νεκρών, γιατί εγώ είμαι η ζωή των θνητών. Σήκω επάνω, πλάσμα δικό μου, σήκω επάνω συ που είσαι η μορφή μου, που σε δημιούργησα κατ’ εικόνα μου. Σήκω να φύγουμε από εδώ...Από τον θάνατο στη ζωή. Από τη φθορά στην αφθαρσία. Από το σκοτάδι στο αιώνιο φώς. Από την οδύνη στην ελευθερία. Από τη φυλακή του Άδη στην άνω Ιερουσαλήμ. Από τα δεσμά στην άνεση. Από τη σκλαβιά στην τρυφή του Παραδείσου. Από τη γη στον ουρανό.»

Αὐτά ὁ Χριστός τά λέει στόν καθένα ἀπό ἐμᾶς. Ὁ καθένας ἀπό ἐμᾶς ἐκπροσωπεῖται στήν ἀνάσταση ἀπό τόν πρωτόπλαστο Ἀδάμ. Γι’ αὐτό καί στήν εἰκόνα τῆς ἀνάστάσεως, ὁ Χριστός κρατάει ἀπό τούς καρπούς τῶν χεριῶν τούς πρωτοπλάστους Ἀδάμ καί Εὔα καί στό πρόσωπό τους ἀνεγείρει καί ἀνιστᾶ ὅλη τήν ἀνθρωπότητα, ἀπό τόν θάνατο στή ζωή καί ἀπό τό σκοτάδι στό φῶς.

Σέ λίγο θά κρατήσουμε τίς λαμπάδες μας ἀναμμένες μέ τό ἅγιο φῶς, πού κι ἐφέτος μέ τήν χάρη τοῦ Θεοῦ ἐλάβαμε ἀπό τόν Πανάγιο Τάφο, πού συμβολίζει τό ἀνέσπερο Φῶς, Τόν ἀνάστάντα Κύριό μας. Τό φῶς αὐτό εἶναι τό σύμβολο τῆς νίκης ἐπί τοῦ σκότους, τοῦ σκότους πού συμβολίζει τό κακό στή ζωή μας. Καί ἔχει μία ἰδιαίτερη δυναμική τό φῶς. Ἡ κάθε λαμπάδα, χωρίς νά χάσει τό δικό της φῶς μεταλαμπαδεύει στίς ἄλλες λαμπάδες τό φώς, ἀπό τό ἕνα κεράκι γίνεται θάλασσα φωτός, κάτι πού συμβολίζει, πώς τό φώς τοῦ Χριστοῦ μεταδίδεται ἀπό ψυχή σέ ψυχή καί μαζί του μεταδίδεται καί ἡ εἰρήνη τοῦ Χριστοῦ καί τό θάρρος καί ἡ γενναιότητα, πού ἐκεῖνος μᾶς χαρίζει.


Ἀκολούθως δέ θά ἐξέλθουμε γιά νά προϋπαντήσουμε τόν Ἀναστάντα Χριστό, πού ἔρχεται «νικητής καί ἵνα νικήσῃ» (Ἀποκ.) καί καθώς θά προχωροῦμε στό σκοτάδι μέ τίς λαμπάδες μας ἀναμμένες θά μιμηθοῦμε τήν νικηφόρο προέλασή Του στόν Ἅδη καί θά διατρανώσουμε μέ τόν πιό εὔγλωττο τρόπο, πώς ὅπως τότε στόν Ἅδη ἔτσι καί σήμερα καί πάντοτε ἡ ἄκτιστη φωτοχυσία τοῦ Ἀναστάντος Χριστοῦ διαλύει τό σκοτάδι, καταπατεῖ τόν θάνατο, καταργεῖ τόν διάβολο, ἀπομακρύνει τόν φόβο καί παρέχει σέ ὅσους βιώνουμε τήν παρουσία Του χαρά, εἰρήνη, πνευματική ἀναβάθμιση, ποιοτική συγκρότηση, ἀρκεῖ νά ὑπάρχει ἀναμμένη κάι στήν καρδιά μας ἡ ἀναστάσιμη λαμπάδα, πού κρατοῦμε στά χέρια μας.

«Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός»!

Ἄς παραμερίσουμε λοιπόν τά σκοτάδια, ἀδελφοί μου.
Ἄς ἀξιοποιήσουμε τήν εὐκαιρία, πού μᾶς δίνει σήμερα ὁ ἐκ νεκρῶν ἀναστάς Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός, ἀντί νά ἀσχολούμαστε μονομερῶς μέ τό ζοφερό σκοτάδι, πού ἀπειλεῖ τή ζωή μας, νά ἀνάψουμε μία-μία, ὅλες τίς ἀναστάσιμες λαμπάδες τῶν ψυχῶν μας καί τότε θά ἀλλάξουν ὅλα, ἀφοῦ θά λάμψῃ καί πάλι ἡ συνειδητή Ὀρθόδοξη πίστη μας καί ἡ δύναμη τῆς Ἀναστάσεως.

Θά ὑπερισχύσει ἡ ἀγάπη στό μίσος. Ἡ καλωσύνη στήν ἔχθρα. Ἡ χαρά στή θλίψη. Ἡ εὐθυμία στήν ἀθυμία. Ἡ ταπείνωση στόν ἐγωϊσμό. Θά ὑπερισχύσει ἡ ἐλπίδα στήν ἀποκαρδίωση. Ἡ δημιουργικότητα, στήν τεμπελιά καί τήν ῥαστώνη. Ἡ φιλανθρωπία καί ἡ ἐνεργος ἀλληλεγγύη στόν ἀτομισμό. Ἡ σωφροσύνη στίς πρόσκαιρες ἡδονές. Ἡ ἐμπιστοσύνη στήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ, στίς μέριμνες καί τό φόβο τοῦ μέλλοντος. Ἡ πνευματική ἐγρήγορση στό ὑλιστικό πνεῦμα τῆς ἐποχῆς μας. «Ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός» (Ῥωμ. ιγ΄13-14).


Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί,

Ἄς γεμίσουμε τίς καρδιές μας ἀπό τό ἐλπιδοφόρο καί χαροποιό φῶς τῆς Ἀναστάσεως.

Καλό Πάσχα Ἀδελφοί. Χριστός Ἀνέστη!

Χριστός Ἀνέστη στήν καρδιά καί στήν ψυχή μας

Χριστός Ἀνέστη στήν Ἑλλάδα μας!

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΑ
Ὁ Ἐπίσκοπός Σας
† Ὁ Σάμου καί Ἰκαρίας Εὐσέβιος"

Η τρόικα φέρνει νέα "τζάκια"

Τα νέα τζάκια της διαπλοκής δημιουργούνται με τις ιδιωτικοποιήσεις των επιχειρήσεων στρατηγικού χαρακτήρα με τις ευλογίες της τρόικας. Ο ΟΠΑΠ, με ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 2,5% του ΑΕΠ της χώρας, και τεράστιες δυνατότητες επιρροής στους κρίσιμους τομείς της ενημέρωσης και του αθλητισμού, παραδίδεται στα χέρια ενός πολιτικού φίλου του πρωθυπουργού.

Τα νέα τζάκια της διαπλοκής δημιουργούνται με τις ιδιωτικοποιήσεις των επιχειρήσεων στρατηγικού χαρακτήρα με τις ευλογίες της τρόικας. Ο ΟΠΑΠ, με ετήσιο κύκλο εργασιών περίπου 2,5% του ΑΕΠ της χώρας, και τεράστιες δυνατότητες επιρροής στους κρίσιμους τομείς της ενημέρωσης και του αθλητισμού, παραδίδεται...στα χέρια ενός πολιτικού φίλου του πρωθυπουργού.
avgi.gr