Δευτέρα 14 Μαΐου 2018

Εκδήλωση ειδικής προβολής της Σάμου ως τουριστικού προορισμού


Ο Δήμος Σάμου, με αφορμή την συμμετοχή του στην έκθεση «ΤΑΞΙΔΙ 2018» στην Κύπρο, διοργάνωσε εκδήλωση ειδικής προβολής της Νήσου Σάμου ως τουριστικού προορισμού σε συνεργασία με την Ελληνική Πρεσβεία στην Κύπρο και τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (Γραφείο ΕΟΤ Κύπρου).

Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 24 Μαΐου 2018 στην πρεσβευτική κατοικία στη Λευκωσία, παρουσιάστηκε η πολιτιστική, ιστορική και περιβαλλοντική κληρονομιά της Σάμου, δηλαδή όλα αυτά που καθιστούν τη Νήσο Σάμο τουριστικό προορισμό υψηλής αξίας και μοναδικής αισθητικής.

Χαιρετισμούς στην εκδήλωση απηύθυναν ο Πρέσβης της Ελλάδος στην Κύπρο, κ. Ηλίας Φωτόπουλος, ο Δήμαρχος Σάμου, κ. Μιχάλης Αγγελόπουλος και ο Προϊστάμενος του Γραφείου ΕΟΤ Κύπρου, κ. Θεόδωρος Θαλασσινός.

Παρευρέθησαν οι εκπρόσωποι του τουριστικού και επιχειρηματικού κόσμου της Κύπρου. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρόεδρος του ACTA, κ. Βασίλης Σταματάρης και ο Γενικός Διευθυντής του ACTA, κ. Γιάννης Μιχαηλίδης.

Το νησί είναι παγκοσμίως γνωστό για το γλυκό μοσχάτο κρασί του «Νέκταρ», την οργιώδη βλάστηση και τα τουριστικά αξιοθέατά του, αλλά και για τις προσωπικότητες που έδωσε στην ελληνική ιστορία όπως τον μαθηματικό–φιλόσοφο Πυθαγόρα, τον φιλόσοφο Επίκουρο, τον αστρονόμο Αρίσταρχο και τον αρχιτέκτονα–μηχανικό Ευπάλινο. Επίσης, στη Σάμο παρήχθησαν τα πρώτα χάλκινα αγάλματα και τα αγγεία της Σάμου που ήταν ξακουστά το 550 π.Χ..

Οι ομορφιές και οι προορισμοί της Νήσου Σάμου παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση από τον Δημοτικό Σύμβουλο και εντεταλμένο Σύμβουλο Πολιτισμού, κ. Ιωάννη Μανδουραράκη, ενώ τα γνωστά και εξαιρετικά κρασιά της Σάμου παρουσιάστηκαν από τον Διευθυντή Εμπορίας Αγροτικού Συνεταιρισμού Σάμου, κ. Τίτο Φρατζή.

Ακολούθησε δεξίωση κατά την οποία οι προσκεκλημένοι είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα φημισμένα σαμιώτικα κρασιά και διάφορα κοκτέιλ με βάση το γλυκό σαμιώτικο κρασί.

Τέλος, ιδιαίτερης μνείας χρήζει το γεγονός ότι φέτος ξεκινάει η απευθείας αεροπορική σύνδεση Λάρνακας Κύπρου – Σάμου, μετά από πρωτοβουλία του μεγαλύτερου ταξιδιωτικού οργανισμού της Κύπρου «TOP KINISIS», χάριν στις ενέργειες του Εκτελεστικού Πρόεδρου του, κ. Άκη Κελεπέσιη σε συνεργασία με τις δημοτικές αρχές του νησιού. Τα απευθείας δρομολόγια θα πραγματοποιηθούν τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο του 2018 και ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τους Κύπριους ταξιδιώτες για τον πανέμορφο αυτό προορισμό.

Σάββατο 12 Μαΐου 2018

Πως η στρεσογόνα σκέψη δημιουργεί προβλήματα υγείας...! (video)



Ο κ. Γιώργος Πασχαλίδης με την ευκαιρία της επίσκεψης του στις πόλεις της ελεύθερης Κύπρου, παραχώρησε συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό "ΡΙΚ", χθες Παρασκευή 11 Μάη στην Λευκωσία".

Ο "ΕΥΠΑΛΙΝΟΣ" αλίευσε το βίντεο αυτό, από το κανάλι του κ. Γιώργου Πασχαλίδη στο youtube, και με χαρά σήμερα σας παρουσιάζουμε ολόκληρη αυτή την νέα, υπέροχη και ενδιαφέρουσα συνέντευξη.


Τα σαμιώτικα «καλύβια»

Γράφει ο Γιώργος Διολέτης


Το σαμιώτικο «καλύβι» (ή αλλιώς, καλύβα) είναι ένα σπιτάκι κτισμένο με πρόχειρα υλικά συνήθως, πού βρίσκεται μέσα σε κάποιο αγρόκτημα και παρέχει προστασία από τις καιρικές συνθήκες, στους αμπελοκαλλιεργητές. Η ανάγκη για φύλαξη εργαλείων και εφοδίων για τις γεωργικές εργασίες δημιούργησε αυτές τις μικρές αποθήκες.

Σιγά-σιγά και κυρίως λόγω των αποστάσεων από το χωριό, άρχισε να μεγαλώνει, να γίνεται λίγο πιο ευρύχωρο, να δημιουργείται και πρόσθετος χώρος για τα ζώα, γιατί ο κόσμος δεν μπορούσε να πηγαινοέρχεται πρωί βράδυ και κοιμόταν στο καλύβι. Για το λόγο αυτό έφτιαξαν μία υποτυπώδη εστία για μαγείρεμα (τζάκι) και μια υπερυψωμένη ξύλινη κατασκευή για τον ύπνο. Μια σκάλα ξύλινη για να ανεβαίνουν, ένα στρώμα για όλους γεμισμένο με άχυρα ή φύκια -αν ήταν κοντά στη θάλασσα- ένα μακρύ μονοκόμματο μαξιλάρι και το κρεβάτι έτοιμο.

Από τα μεσά της τραβάκας κρεμόντανε σύρματα με γάντζο στην άκρη για να κρεμάνε το καλάθι με τα τρόφιμα, το ψωμί, τις πατάτες, τα κρεμμύδια, γιατί απρόσκλητοι επισκέπτες (ποντικοί ) ανά πάσα στιγμή μπορούσαν να κάνουν τη ζημιά. Αργότερα κρεμάστηκε και το φανάρι πού έβαζαν τα φαγητά να τα προστατεύουν από τα έντομα. 


Δίπλα στο τζάκι, σε μια εσοχή του τοίχου (πουλίτσα) μια γυάλινη μπουκάλα λάδι, ένα σακουλάκι με χοντρό αλάτι κι ένα μπουκάλι ξύδι (γλυκάδι), τα απαραίτητα για τη μαγείρισσα. Δύο σανίδια στεριωμένα στον τοίχο ήταν τα ράφια για τα γυαλικά, μια γαβάθα, δύο τσίγκινα πιάτα κι ένα ποτήρι με τα κουταλοπήρουνα.

Στη μέση του καλυβιού ένα στρογγυλό χαμηλό τραπέζι, ο σοφράς στρωμένος με ένα σκούρο καρώ ύφασμα, πολυκαιρισμένο και λαδωμένο ενίοτε και τριγύρω κάνα δύο σκαμνάκια τα οποία τρίζανε αφόρητα σε κάθε σκύψιμο κι ένα τσούλι του αργαλειού κατάχαμα για να κάθονται τα παιδιά.

Στη μέση του σοφρά μια πήλινη γαβάθα, κοινή για όλους και μέσα τόσα κουτάλια όσα τα στόματα και ψωμί, κομμένο άτσαλα με το χέρι. Ένα παγούρι κρασί με δύο ποτηράκια για τους μεγάλους κι ένα αλουμινένιο μεγάλο κανάτι νερό για τους υπόλοιπους. Όλοι τρώγανε σιωπηλοί, χωρίς διαμαρτυρίες και μόλις τελείωναν ένα γρήγορο σφούγγισμα του στόματος με την ανάποδη του χεριού και έξω.

Πολλές φορές σε μια περιοχή υπήρχαν πολλά καλύβια που γειτόνευαν, οπότε δημιουργούνταν μικροί οικισμοί. Κάθε βράδυ μαζεύονταν όλοι και λέγανε ιστορίες και να τα γέλια και να οι σούμες, να οι σταφίδες, να τα καρύδια ,το νυχτέρι ήταν ότι καλύτερο. Χωρίς φως η νυχτερινή παρακολούθηση του έναστρου ουρανού ήταν μαγεία και μας έσπρωχνε σε συγκρίσεις αστεριών αλλά και στο θαυμασμό του Γαλαξία, που «οι μεγάλοι» μας λέγανε τότε ότι ήταν ο Ιορδάνης ποταμός.

Επειδή η νύχτα έχει τους δικούς της κινδύνους δε ξεμακραίναμε, δεν περπατάγαμε ξυπόλητοι και βάζαμε τη λουσέρνα στη μέση της αυλής και τότε μέσα από τα χορτάρια ξετρυπώνανε οι «φλατρούδες», κάτι αράχνες μικρές αλλά επικίνδυνες.

Μόλις σουρούπωνε ανάμεσα στα χόρτα έκαναν την εμφάνισή τους οι κολοφωτιές (πυγολαμπίδες) και τότε άρχιζε ένα ιδιαίτερο παιχνίδι, ποιος θα μαζέψει πιο πολλές μέσα σ’ ένα σπιρτοκούτι. Μετά τις απελευθερώναμε.

Τα πουλιά της νύχτας, κουκουβάγιες και μπούφοι, με τις περίεργες κραυγές τους έδιναν μια μυστηριώδη υπόσταση στη νύχτα και ένα φτερούγισμα ή ένα κρώξιμο, έδιναν λαβή για ιστορίες μυστηρίου οι οποίες μας μάζευαν όλο και πιο κοντά στη φωτιά. Μερικές ιστορίες ήταν τόσο ζωντανές πού σε φευγαλέες ματιές μπορούσες να δεις μάτια σα κάρβουνα να σε κοιτάζουν, πού χάνονταν στο σκοτάδι και ξαναφαίνονταν πιο πέρα, πιο έντονα, πιο αχνά, χωρίς να τολμάς να πεις «να εκεί….», μη και σε πουν φοβητσιάρη. Λες να ήταν τίποτα; Μπα δε νομίζω. Αλλά καμιά φορά δεν ξέρεις….

-«Ποιος θα πάει να μάς φέρει ένα κρύο νερό απ’ τη φλέβα»; μας πείραζαν καμιά φορά. Μετά απ’ αυτές τις ιστορίες ποιος να πάει; Ο ένας βαριόταν, ο άλλος νύσταζε τάχα, ο τρίτος χασμουριόνταν, «να…» μας πήγαινε!

Τις αυγές, μας ξύπναγε η μακρόσυρτη κραυγή ενός πουλιού, της αργολογούς (είδος μικρής κουκουβάγιας) όπως τη λέγανε, που μας καλούσε -λέει-στο αργολόιμα (ξεφύλλισμα). Όλοι ξυπνούσαν και άρχιζε η προετοιμασία, νύχτα ακόμα ενώ ο Αυγερινός στην Ανατολή σηματοδοτούσε την νέα μέρα. Τα τσακάλια με τις ιδιαίτερες κραυγές τους έφταναν αρκετά κοντά, αλλά το γαύγισμα του σκύλου τα κρατούσε σε απόσταση.

Πρωινή δουλειά και το μάζεμα του σανού μέσα σε μεγάλα τσουβάλια, τις «μπούρδες», γιατί το πρωί η δροσιά της νύχτας κρατούσε γλαρά τα φύλλα και δεν τριβόντουσαν. Το ίδιο και με τα χασίλια (βρώμη) στην εποχή τους. Αυτά τα κάνανε μεγάλα δέματα , τα φόρτωναν στα ζώα τέσσερα δέματα στην κάθε πλευρά και τα κουβαλούσαμε στο «ντάμι», αποθηκεύοντάς τα στον «τσάρκο» (υπερυψωμένος αποθηκευτικός χώρος), ήταν δε η κύρια τροφή για τα ζώα του σπιτιού.

Υπήρχαν και καλύβια μεγάλα και δίπατα με παράθυρα και διπλές πόρτες, με πατητήρια, με κοφτήρια και πιεστήρια, με «πολύμια» μεγάλα για το μούστο, με κιούπια για το λάδι, με τζάκια, με κρεβάτια πολλά, με κουρτινάκια στα παράθυρα, με αυλές στρωμένες με φτινάδες. Αλλά όλα είχαν κοντά τους μια πηγή με φρέσκο δροσερό νερό και μια στέρνα για να ποτίζουν τον κηπάκο με τα λαχανικά.

Πάντα γύρω απ τα καλύβια οι ιδιοκτήτες φύτευαν λουλούδια σε παρτεράκια, στους τοίχους, σε σούδες, σε αυλές. Ζουμπούλια και κρίνους , σκυλάκια και τριανταφυλλιές, μενεξέδες και κόρες, μαντιά και κάθε λογής εποχιακά για να έχουν σχεδόν όλο το χρόνο.

Από του χρόνου τα γυρίσματα, σήμερα αρκετά καλύβια έχουν υποστεί μεγάλες φθορές, αλλά έχουν απομείνει στη Σάμο και πολλά καλοσυντηρημένα.

Το καθένα έχει την ιστορία του, έχει την αξία του, έχει να πει πολλά. Όταν περνάμε ας στήσουμε το αυτί μας , κάτι θα ακούσουμε, κάτι θα μας πει ο αέρας που φυσάει, μπορεί κι ο νοικοκύρης … γιατί όχι;


http://www.samiaampelos.gr/

Παρασκευή 11 Μαΐου 2018

Η Αφίσα της Ημέρας


Εκδήλωση παρουσίασης των δράσεων της Εθνοφυλακής Σάμου



Την Τετάρτη 16 Μαΐου 2018 και ώρα 18:00, η 79 ΑΔΤΕ διοργανώνει εκδήλωση για την παρουσίαση των δράσεων της Εθνοφυλακής και της τοπικής Εφεδρείας, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Σάμου.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα διοργανωθεί φωτογραφική έκθεση με τις δραστηριότητες των Εθνοφυλάκων και των Εφέδρων. 


Η εκδήλωση είναι ανοικτή για το κοινό.

Στο Όσλο της Νορβηγίας, οι χοροί της Σάμου




«Διήμερο αφιέρωμα στους χορούς της Σάμου στο Όσλο της Νορβηγίας με εισήγηση τον εκπαιδευτικό και χοροδιδάσκαλο Μάκη Ευαγγέλου» 

Δύο ημέρες αφιερωμένες στη μουσικοχορευτική παράδοση της Σάμου πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 4 και το Σάββατο 5 Μαΐου 2018, στο Όσλο της Νορβηγίας. 

Την εκδήλωση – σεμινάριο διοργάνωσαν η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα Νορβηγίας ‘Ευαγγελισμός της Θεοτόκου’ στο Όσλο σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Σύλλογο Φιλελλήνων της πόλης, στην οποία για δύο ημέρες οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την εισήγηση του Σαμιώτη εκπαιδευτικού και χοροδιδασκάλου Ευθύμιου (Μάκη) Ευαγγέλου, ο οποίος παρουσίασε στοιχεία της μουσικοχορευτικής παράδοσης της Σάμου, ενώ δίδαξε και τους χορούς του νησιού μας. Φυσικά δεν έλειπε και η χορευτική αναφορά στα δύο νησιά του Νομού μας, την Ικαρία και τους Φούρνους. 


Τη δεύτερη ημέρα πραγματοποιήθηκε μεγάλο Ελληνικό γλέντι στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Ευαγγελισμού στο Όσλο, με πρωτεργάτη τον Αρχιμανδρίτη Αλέξανδρο Λουκάτο, το διοικητικό συμβούλιο της εκκλησίας, καθώς και τις Σαμιώτισσες Μαρλέν Φαλιέρας και Δήμητρα Αξιώτη, αλλά και δεκάδες Έλληνες και Φιλέλληνες του Όσλο.

Εκεί έγινε ανταλλαγή δώρων και αναμνηστικών, παρουσιάστηκαν τα αξιοθέατα και οι ομορφιές των νησιών μας, ενώ όλοι χόρεψαν χορούς απ’ όλη την Ελλάδα.

Οι διοργανωτές φρόντισαν να ξεναγήσουν σε αρκετά από τα αξιοθέατα του Όσλο τον Σαμιώτη φιλοξενούμενο τους μαζί με την Αρετή Καλαϊτζή χορεύτρια από τη Μακεδονία, ενώ συγκινητική ήταν η μεγάλη συμμετοχή του κόσμου στο σεμινάριο καθώς και το ενδιαφέρον τους να μάθουν τόσο τους χορούς μας όσο και τα έθιμα του τόπου μας.

Η εκδήλωση αυτή ήταν πολύ σημαντική τόσο για τη διάδοση των στοιχείων της παράδοσης και των χορών μας, όσο και για να διατηρείται ζωντανό το Ελληνικό στοιχείο και σε αυτή τη γωνιά της γης.

Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στους διοργανωτές για την υλοποίηση αυτής της εκδήλωσης, καθώς και στον σαμιώτη χοροδιδάσκαλο μας που αφιερώνει χρόνο για να διαδίδει τους χορούς των νησιών μας σε κάθε πόλη του κόσμου.

Για εμάς στον Χορευτικό Όμιλο Σάμου – ΧΟΡ.Ο.Σ τριπλή η χαρά διότι ο Μάκης Ευαγγέλου εκτός από χοροδιδάσκαλος μας τυχαίνει να είναι και ο αντιπρόεδρος του Ομίλου μας, η Σαμιώτισσα Δήμητρα Αξιώτη που ήταν στις πρωτεργάτριες της διοργάνωσης είναι και αυτή χορεύτρια και μέλος μας, ενώ η πρόεδρος του Συλλόγου Φιλελλήνων Μαρλέν Φαλιέρας είναι και αυτή Σαμιώτισσα.

Πάντα τέτοιες όμορφες ειδήσεις να έχουμε. Και εις άλλα με υγεία.
 

Οκτώ Μήνες Μετά, Ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ


agia zoni

Οκτώ μήνες μετά το ναυάγιο του Αγία Ζώνη ΙΙ και τη διαρροή 2.500 τόνων πετρελαίου στο Σαρωνικό, το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος σε συνεργασία με το Εργαστήριο Υδρογονανθράκων του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Essex Αγγλίας και με τη στήριξη του Βρετανικού Συμβουλίου Έρευνας Φυσικού Περιβάλλοντος (NERC), συνεχίζει τη μηνιαία παρακολούθηση της κατάστασης των οικοσυστημάτων που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα.

Οι δειγματοληψίες που ξεκίνησαν λίγες ημέρες μετά το ναυάγιο και επαναλαμβάνονται κάθε μήνα, έχουν ως στόχο να παραχθούν αντικειμενικά συμπεράσματα αναφορικά με τη βιοσυσσώρευση τοξικών ουσιών σε ψάρια και θαλασσινά, αλλά και την παρακολούθηση της γενικότερης κατάστασης των παράκτιων οικοσυστημάτων της περιοχής, μέσω της πόντισης ειδικών μετρητών. Με την παρακολούθηση των επιπτώσεων της πετρελαιοκηλίδας για ένα διάστημα τουλάχιστον 12 μηνών, στοχεύουμε επίσης στο να καταγραφεί ο ρυθμός αύξησης των πληθυσμών των βακτηρίων που αποικοδομούν το πετρέλαιο.
24342
agia zoni Salamina3

Ευτυχώς οι διάφοροι τύποι βακτηρίων που αποικοδομούν το πετρέλαιο, μπορούν να καθαρίζουν το θαλάσσιο περιβάλλον μέσα από φυσικές διεργασίες και θα μπορούσαν στο μέλλον να αποτελέσουν σημαντικό βιοτεχνολογικό εργαλείο για τον καθαρισμό πετρελαιοκηλίδων. Απαιτούνται πολλά διαφορετικά είδη μικροοργανισμών που δρουν παράλληλα, για να διασπάσουν τους εκατοντάδες διαφορετικούς τύπους υδρογονανθράκων που βρίσκονται στο πετρέλαιο.
Όμως έως σήμερα οι γνώσεις μας είναι σχετικά περιορισμένες αναφορικά με πώς αυτές οι συναθροίσεις βακτηρίων αναπτύσσονται και πολλαπλασιάζονται έπειτα από μία πετρελαιοκηλίδα. Καθώς οι ευκαιρίες έρευνας πετρελαιοκηλίδας στο πεδίο είναι ευτυχώς πολύ σπάνιες, είναι σημαντικό να αξιοποιηθεί αυτή η περιβαλλοντική καταστροφή, έτσι ώστε τουλάχιστον να βελτιωθεί η κατανόηση του πώς οι μικροβιακές κοινότητες αποικοδομούν το πετρέλαιο, βελτιώνοντας έτσι και το σχεδιασμό αποτελεσματικότερων στρατηγικών αποκατάστασης μελλοντικών πετρελαιοκηλίδων.
agia zoni Salamina1

Ο Σαρωνικός - μία Πολύπλευρα Επιβαρυμένη Θάλασσα

Ανεξάρτητα όμως από το ναυάγιο, ο Σαρωνικός ήταν ήδη μία από τις πλέον επιβαρυμένες θαλάσσιες περιοχές στη ΒΑ Μεσόγειο, λόγω της χρόνιας και έντονης ανθρωπογενούς ρύπανσης. Είναι μία περιοχή στην οποία συνυπάρχουν έντονες περιβαλλοντικές πιέσεις όπως η βαριά και ρυπογόνος βιομηχανική ζώνη (ναυπηγία, διυλιστήρια, διαλυτήρια πλοίων, φορτοεκφορτωτικές ζώνες), τα λύματα και οι απορροές της πόλης που ξεπερνάει τα 5 εκατομμύρια σε πληθυσμό, κ.α.. Στις περιβαλλοντικές πιέσεις προστίθενται και οι ρυπογόνες ουσίες (π.χ. από τα τοξικά υφαλοχρώματα) που καταλήγουν στη θάλασσα από την ετησία επισκευή περισσότερων από 10.000 σκάφων αναψυχής σε ακατάλληλους παράκτιους χώρους, κατά προκλητική παράβαση του θεσμικού πλαισίου.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και παρά τις επιτυχείς εργασίες καθαρισμού των ακτών κολύμβησης από το πετρέλαιο, είναι σημαντικό να συνεχιστεί η παρακολούθηση των συνεπειών του ναυαγίου του Αγία Ζώνη ΙΙ, με στόχο να καθοριστεί σε ποιο βαθμό η υποβάθμιση των οικοσυστημάτων και της τροφικής αλυσίδας οφείλεται στο ναυάγιο και σε ποιο βαθμό οφείλεται στις χρόνιες και αυξανόμενες ανθρωπογενείς πιέσεις που δέχεται ο Σαρωνικός.
agia zoni Salamina2

Το ναυάγιο του Αγία Ζώνη II τον περασμένο Σεπτέμβριοαπέδειξε για άλλη μία φορά τη διαχρονική ανεπάρκεια του κρατικού μηχανισμού ως προς τον σχεδιασμό προστασίας του περιβάλλοντος από θαλάσσια ατυχήματα. Το Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος, μέσω στοχευμένων ερευνών επισημαίνει εδώ και σχεδόν 2 δεκαετίες, την άμεση ανάγκη ανάπτυξης ενός αποτελεσματικού και λειτουργικού μηχανισμού προστασίας και διαχείρισης από τον τεράστιο κίνδυνο θαλάσσιων ατυχημάτων, καθώς στο Αιγαίο μεταφέρονται κάθε ημέρα περισσότεροι από 3 εκατ. τόνοι πετρελαίου και ο κίνδυνος μη-αναστρέψιμης καταστροφής (περιβαλλοντικής και οικονομικής) είναι δυστυχώς καθημερινός.
***

Θοδωρής Τσιμπίδης
Διευθυντής - Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος

Πέμπτη 10 Μαΐου 2018

Η Αφίσα της Ημέρας


Το Αμάρτημα της μητρός μου - του Γεωργίου Βιζυηνού

Δραματουργία – Σκηνοθεσία Δήμος Αβδελιώδης

στον Πολυχώρο VAULT για 14 παραστάσεις έναρξη 16 Απριλίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15, έως την Τρίτη 29 Μαίου

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΚΑΘΗΛΩΣΕ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 15.000 ΘΕΑΤΕΣ 

Το Αμάρτημα της μητρός μου, του Γεωργίου Βιζυηνού, η παράσταση του Δήμου Αβδελιώδη που καθήλωσε πάνω από 15.000 θεατές, με τον Θεμιστοκλή Καρποδίνη και την Αγάπη Μανουρά, επιστρέφει στην Αθήνα, για 14 παραστάσεις στον Πολυχώρο VAULT. 


Κατόπιν της κατανυκτικής συμμετοχής του κοινού από την πρώτη χρονιά παραστάσεων το 2013 σε όλη την Ελλάδα, το 2014 στο «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης» και αργότερα στο Θέατρο ΘΗΣΕΙΟΝ και έκτοτε σε διαρκή περιοδεία, συνεχίζεται και φέτος για έκτη χρονιά στον Πολυχώρο VAULT κάθε Δευτέρα & Τρίτη για 14 παραστάσεις

«To Aμάρτημα της Μητρός μου» εκδόθηκε για πρώτη φορά στα γαλλικά, μεταφρασμένο από τον August de Quex de Saint Hilaire. Την έκδοση ανέλαβε ο Δημήτριος Βικέλας, ο οποίος γνωρίζοντας τον Βιζυηνό το 1882 στο Παρίσι, ενθουσιάστηκε με τον πρωτότυπο, συναρπαστικό ρεαλισμό της γραφής του.

Με το έργο αυτό αποκαλύπτει ο ίδιος ο Βιζυηνός την πιο βαθιά του πληγή, όταν σε πολύ μικρή ηλικία ακούει μια νύχτα τη Μητέρα του, να παρακαλεί μέσα στην εκκλησία το θεό να πάρει εκείνον, στη θέση της βαριά ασθενούς αδελφής του.

Ο πρωταγωνιστές του έργου (ο Βιζυηνός με την Μητέρα του), έχουν όλα τα στοιχεία των αρχετυπικών ηρώων που εμπλέκονται σε ένα τραγικό συμβάν από τη Μοίρα.

Έτσι η αφήγηση αποκτά τη δομή ενός αρχαίου δράματος, εμπλουτισμένου με τα πρώιμα ψυχαναλυτικά στοιχεία που αφομοίωσε ο Συγγραφέας κατά τη διάρκεια των σπουδών του στη Γοτίγγη της Γερμανίας και ενσωμάτωσε δημιουργικά στο έργο του


Το αυτοβιογραφικό αυτό έργο ξεκινάει με τον μικρό Γιωργή να παρακολουθεί με αγωνία τις απεγνωσμένες και στο τέλος μάταιες προσπάθειες της Μητέρας του, να σώσει από το θάνατο το άρρωστο δεκάχρονό της κορίτσι. Ακολούθως το βάρος της απώλειας της Ανιώς ωθεί τη Μητέρα σε δυο αλλεπάλληλες υιοθεσίες κοριτσιών, που γίνονται η αιτία να παραμεληθούν τα άλλα τρία ορφανά από πατέρα αγόρια της, και να στερηθούν των φροντίδων της. Ύστερα από χρόνια, επιστρέφοντας από τις σπουδές του στη Γερμανία ο μεσαίος της γιός, ο ίδιος ο συγγραφέας, μαθαίνει έκπληκτος από τη μητέρα του, το τραγικό μυστικό της.


Πρόκειται για μια τραγικού χαρακτήρα οικογενειακή εξομολόγηση, που ενώ συνήθως κρύβεται επιμελώς στο σκοτάδι, εδώ βγαίνει στο φώς, και ξεπερνώντας τις συμπληγάδες της ηθογραφίας και της ηθικογραφίας, γίνεται λόγος δημόσιος και λυτρωτικός, μάθημα ήθους και ανθρώπινης διαλλακτικότητας, χάρη στο πνεύμα του Βιζυηνού. Ενός πνεύματος, που έχει συμπεριλάβει και αφομοιώσει μέσα σε όλο το πεζογραφικό του έργο, τα στοιχεία ενός ζωντανού και πηγαίου λαϊκού πολιτισμού που εμπεριέχει τις δυνάμεις της ζωής και της πίστης, να υπερνικούν τις δυνάμεις του θανάτου και της φθοράς.

Ο Δ. Αβδελιώδης προτείνει με τις παραστάσεις του έναν ανανεωμένο και μοντέρνο τρόπο θεατρικής έκφρασης, που στηρίζεται στη διαύγεια και τη σαφήνεια του νοήματος, χωρίς στοιχεία πειραματισμού. Η παρακολούθηση της παράστασης γίνεται μια βιωματική εμπειρία για όλους τους θεατές, ανεξαρτήτως ηλικίας ή παιδείας.

Αριστουργήματα της λογοτεχνίας μεταλλάσσονται σε ένα λαϊκό λυρικό θέατρο, που παρά την ιδιότυπη γλώσσα των, γίνονται απόλυτα κατανοητά και απευθύνονται στο ευρύ κοινό, μέσα από παραστάσεις που έχουν υμνηθεί από κριτικούς και κοινό, και θεωρούνται μαθήματα υποκριτικής, σκηνοθεσίας και θεατρικής διασκευής.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ



ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ, ΣΚΗΝΙΚΗ ΟΨΗ, ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δήμος Αβδελιώδης

ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ: Θεμιστοκλής Καρποδίνης Αγάπη Μανουρά

ΜΟΥΣΙΚΗ: Βαγγέλης Γιαννάκης

ΠΑΡΑΓΩΓΗ: «anagnorisis» Αστ. Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Θεάτρου – Κινηματογράφου

*ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ


ΓΡΑΦΤΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 


... “Ιδανικός ενορχηστρωτής της ο Δήμος Αβδελιώδης, ο οποίος έχει άλλωστε εντρυφήσει εδώ και χρόνια στο σύμπαν του μεγάλου πεζογράφου, επέτρεψε στο κείμενο του Βιζυηνού να είναι ο πρωταγωνιστής της βραδιάς, σε μια λιτή και όμως ακριβή παράσταση”... ‘Ελενα Γαλανοπούλου/ tospirto.net


“Η μελέτη, η σοβαρότητα, το θεατρικό ήθος ήταν εμφανή στο συμβολισμό των ρόλων και συγκίνησαν τους θεατές που χειροκρότησαν την παράσταση θερμά και αγκάλιασαν -κυριολεκτικά- στο τέλος τους ηθοποιούς ανταμείβοντάς τους με πολλά μπράβο”... Άγγελα Μαντζιου / city-culture.gr

...“Μια παράσταση βυζαντινή αγιογραφία. Ο Δήμος Αβδελιώδης δημιούργησε μια γέφυρα από τον ηθοποιό στο θεατή, αφού προηγουμένως εμβάθυνε στο θέμα του συγγραφέα και άκουσε τη μουσική του εσωτερικού διαλόγου.”... Ειρήνη Αιβαλιώτου / catisart.gr

...“Μια καταπληκτική παράσταση που έδωσε την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει μένοντας άφωνο τις υπέροχες ερμηνείες των δυο ηθοποιών”... Γιάννης Κοντογεώργος / dhmotis.gr

...“Η υποβλητική ατμόσφαιρα και η συγκλονιστικές ερμηνείες συνεπήραν το κοινό, το οποίο είχε εστιάσει όλη του την προσοχή στην ερμηνεία των ηθοποιών και την εξέλιξη του έργου”...PrevezaBest

“Το έργο λιτό, απέριττο, υποβλητικό καθήλωσε τους θεατές που γέμισαν το ανοικτό θέατρο Συκεών και διδάχθηκαν βαθυστόχαστα νοήματα, αξιοπρεπείς θρήνους, ειλικρινά συγγνώμη”... Βαγγέλης Ραφτόπουλος / city-culture.gr

...“Οι θεατρικές κινήσεις είναι ελάχιστες. Ο μπεκετικός αυτός τρόπος της θεατρικής πραγμάτωσης αφήνει να βγει απ’το υπόγειο μέρος η τεράστια δύναμη του λόγου, έτσι ώστε ο θεατής να βιώσει τόσο αυτή την τεράστια δύναμη που να σοκαριστεί, να προκληθεί η συγκίνηση και το συναίσθημα να βγει πλέον ελεύθερο για να έχουμε αυτή την κάθαρση. Το θέατρο του Δήμου Αβδελιώδη παίρνει πλέον άλλες διαστάσεις. Μπολιάζεται με τις αρχέγονες τελετές, βρίσκει το ανοίκειο των κυριάρχων και επικρατούντων θεατρικών συμβάσεων και τις καταργεί. Δείχνει τη δυναμική του πλησιάζοντας το απλό, δείχνοντας έτσι την πολυπλοκότητα που υπάρχει σε μία σημαίνουσα αφήγηση”... Γιάννης Φραγκούλης / filmandtheater

...“Στην παράσταση του Δήμου Αβδελιώδη κυριαρχεί η μουσικότητα του λόγου, αφήνοντας τον θεατή να φανταστεί την όψη και να πλάσει τις δικές του εικόνες. Η σκηνή άδεια, μόνο ο φωτισμός «γεμίζει» τον χώρο προβάλλοντας τις σκιές των δύο ηθοποιών στους τοίχους. Ο σκηνοθέτης διαβάζει το κείμενο σαν παρτιτούρα, η παραμικρή ανάσα και παύση είναι μελετημένη στη λεπτομέρεια. Η διδασκαλία του θέλει τις ερμηνείες να κρατούν αποστάσεις από συναισθηματική εμπλοκή, να παραμένουν στο επίπεδο της αφήγησης και να μην οδηγούνται στην απόλυτη ενσάρκωση των προσώπων”... Κωνσταντινίδης Νεκτάριος Γεώργιος INFO!

ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ
ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΗΛΗ ΘΕΑΜΑΤΩΝ:

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ: Από Δευτέρα 16 Απριλίου έως Κυριακή 29 Μαίου Δευτέρα - Τρίτη στις 21:15.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 75'
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: Γενική είσοδος: 12 ευρώ

Προπώληση Viva ( http://www.viva.gr/tickets/venues/polyxoros-vault/ ) : 10 ευρώ

Ατέλειες: 5 ευρώ

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

amna.gr, kanaliena.gr, 94fm.gr, DownTownMagazineGreece, zougla.gr, unfollow.com.gr, aixmi.gr, diastixo.gr, artplay.gr, cosmopoliti.com, bovary.gr, allyou.gr, theatrikaprogrammata.gr, koitamagazine.g, musicity.gr, all4fun.gr, gefira.gr, urbanlife.gr, thinkdrops.gr, artic.gr, passiontheater.gr, tritokoudouni.gr, theatromania.gr, dudukatheater.com, streetradio.gr, e-radio.gr, e-daily.gr, e-agenda, ertopen.com, sinwebradio.com, catisart.gr, episkinis.gr, fermouart.gr, boemradio.com, artandpress.gr, artmagazino, texnis sergiani (metadeftero.gr), paraskinia.com, lavart.gr, tetragwno.gr, almaradio.fm, pagenews.gr
Πολυχώρος VAULT THEATRE PLUS
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8' περίπου με τα πόδια)


Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889
(για τηλεφωνικές κρατήσεις 11:00 - 14:00 και 17:00 - 21:00)
Email: vaultvotanikos@gmail.com
FB Page : http://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1