Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Η Εθνική Στρατηγική της Τουρκίας (Ανάλυση)


Η Τουρκία είναι ένα κράτος που επενδύει διαχρονικά στην πολιτική ισχύ, προβάλλοντας τη στρατιωτική της ισχύ για πολιτικούς λόγους. Oι κύριοι παράγοντες που προσδιορίζουν τη γεωπολιτική και γεωστρατηγική παράμετρο ισχύος, στην εκμετάλλευση των οποίων η Άγκυρα εξαντλεί ένα μεγάλο μέρος της ενεργητικότητάς της, είναι η γεωγραφική θέση της χώρας, τα πολιτικο-οικονομικά της δεδομένα, η στρατιωτική της ισχύς και η παρουσία της στο διεθνές περιβάλλον.

Η εθνική στρατηγική των Τούρκων αφορά στη βιωσιμότητα, την ευημερία και τη διαφύλαξη του έθνους, έχοντας ως κύρια στοιχεία την εθνική ισχύ, τους εθνικούς στόχους και τα εθνικά συμφέροντα. Για το λόγο αυτό, σήμερα, στα πλαίσια του χρόνου που μου έχει διατεθεί θα προσπαθήσω να σας παρουσιάσω όλους εκείνους τους παράγοντες που καταδεικνύουν την πραγματική διάσταση της τουρκο-ισλαμικής απειλής.

Η ΕΘΝΙΚΗ ΙΣΧΥΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ

Η εθνική ισχύς είναι το σύνολο των δυνατοτήτων και ικανοτήτων που διαθέτει ένα κράτος προκειμένου να υλοποιήσει τις επιδιώξεις του και να επιβάλλει τη θέληση του σε άλλα κράτη. Ταυτόχρονα, αυτή αφορά στις ηθικές αξίες, στις υλικές δυνατότητες και στα χαρακτηριστικά που διέπουν ένα έθνος. Επιπρόσθετα, η μελέτη και ανάλυση της εθνικής ισχύος έχει ως κύριο στόχο να τεθούν επί τάπητος όλα εκείνα τα στοιχεία που παρέχουν σ’ ένα κράτος την ικανότητα ελιγμών σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο. Ο Κινέζος θεωρητικός της στρατηγικής Σουν Τζου (400-320 π.Χ.) στο βιβλίο του Η τέχνη του πολέμου, σημειώνει: «Αν γνωρίζεις καλά τον εχθρό και τον εαυτό σου, δεν υπάρχει λόγος να φοβάσαι τα αποτελέσματα όσων πολέμων και αν κάνεις. Αν γνωρίζεις τον εαυτό σου και δεν έχεις τις αναγκαίες πληροφορίες για τον εχθρό, στο τέλος θα γευθείς την ήττα πολλές φορές. Όμως αν δεν γνωρίζεις καλά ούτε τον εαυτό σου ούτε τον εχθρό, τότε σε κάθε πόλεμο θα υφίστασαι πανωλεθρίες.».

Για τη συνέχεια, κάντε "κλικ" πιο κάτω:



Το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας αποτελεί τον καθ’ ύλη αρμόδιο φορέα της Τουρκίας που καθορίζει τα στοιχεία της εθνικής ισχύος κατόπιν σχετικών εισηγήσεων των αρμόδιων υπουργείων. Τα στοιχεία αυτά είναι: η γεωγραφική, η δημογραφική, η ψυχοκοινωνική και πολιτιστική, η πολιτική, η οικονομική, η επιστημονική και τεχνολογική, καθώς επίσης η στρατιωτική ισχύς.

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ

Η στρατηγική εθνικής ασφαλείας της Τουρκίας αφορά στη διαφύλαξη της ανεξαρτησίας, της εθνικής κυριαρχίας, της εδαφικής ακεραιότητας και των εθνικών συμφερόντων της χώρας, εστιαζόμενη στους τομείς της στρατιωτικής, πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντολογικής ασφαλείας. Επιπλέον, σύμφωνα με την τουρκική αντίληψη, οι στρατηγικές ασφαλείας διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: στις ειρηνικές, στις συγκρουσιακές και στις στρατηγικές του πολέμου.

Με τις ειρηνικές στρατηγικές ασφαλείας εξασφαλίζεται η διαφύλαξη των συμφερόντων της Τουρκίας χωρίς να υπάρξει σύγκρουση μεταξύ των αντιπάλων, χρησιμοποιώντας ως μέσα, αφενός την απειλή χρήσης βίας και την αποτροπή, αφετέρου οικονομικές και διπλωματικές διαδικασίες παράλληλα με τη δημιουργία συνεργασιών σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο. Ειδικότερα δε, οι οικονομικές διαδικασίες περιλαμβάνουν την αποστολή εξωτερικής βοήθειας και οικονομικής επιβράβευσης, ενώ οι αντίστοιχες διπλωματικές περιλαμβάνουν τη διαπραγμάτευση, την υποβολή νέων προτάσεων, το συμβιβασμό, τη διαμεσολάβηση, την επίδειξη καλής θέλησης και τέλος τον «προσηλυτισμό» και την καθοδήγηση των ΜΜΕ και των προσωπικοτήτων της αντίπαλης πλευράς που λαμβάνουν τις αποφάσεις.

Σε ό,τι αφορά στις συγκρουσιακές στρατηγικές, αυτές διακρίνονται σε τέσσερεις κατηγορίες: πρώτον, στις διπλωματικές στρατηγικές, με τη λήψη μονομερών αποφάσεων, τη δημιουργία τετελεσμένων και την επιβολή στην αντίπαλη πλευρά να συμμετάσχει σε διαπραγματεύσεις που δεν είχαν προκαθορισθεί. Δεύτερον, στις οικονομικές στρατηγικές, με υπονόμευση, αποκλεισμό, διείσδυση και πιέσεις. Τρίτον, στις θερμές συγκρουσιακές καταστάσεις χωρίς να εκδηλωθεί πόλεμος, με προκλήσεις, προβοκάτσιες, τρομοκρατικές ενέργειες, δολιοφθορές, θερμά επεισόδια και υποκίνηση για να πληγεί η εσωτερική ασφάλεια του αντιπάλου. Και τέλος, στις στρατιωτικές στρατηγικές που περιλαμβάνουν τη δημιουργία περιβάλλοντος ψυχρού πολέμου και τη διεξαγωγή μονομερών ή διμερών ασκήσεων.

Αναφορικά δε, με την ανακήρυξη κατάστασης εκτάκτου ανάγκης σε συγκεκριμένες περιοχές ή σε όλη την τουρκική επικράτεια ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία: Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, αφού λάβει υπόψη τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας, προεδρεύει σε σύσκεψη του υπουργικού συμβουλίου και εκδίδει την ανάλογη απόφαση, της οποίας η διάρκεια δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τους έξι μήνες. Στη συνέχεια, η απόφαση αυτή δημοσιεύεται στην εφημερίδα της κυβερνήσεως και υποβάλλεται στη Μεγάλη Τουρκική Εθνοσυνέλευση για έγκριση. Σε περίπτωση που απαιτηθεί, η κατάσταση εκτάκτου ανάγκης μπορεί να αρθεί από την εθνοσυνέλευση κατόπιν προτάσεως του υπουργικού συμβουλίου ή να παραταθεί για χρονικό διάστημα που δεν θα ξεπερνά τους τέσσερις μήνες. Σημειωτέον ότι, η ίδια διαδικασία ακολουθείται σε περίπτωση επιστράτευσης και πολέμου.

Ο σχεδιασμός της τουρκικής εθνικής ασφαλείας αποτελεί μια πολύπλοκη διαδικασία εξέτασης διαφόρων παραγόντων, η οποία περιλαμβάνεται σε απόρρητο εγχειρίδιο της Ακαδημίας Εθνικής Ασφαλείας των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων που εκδόθηκε το Φεβρουάριο του 2001 και περιλαμβάνει τα εξής:Αρχικά αναλύεται η γεωπολιτική, γεωστρατηγική και γεωοικονομική κατάσταση της χώρας. Στη συνέχεια, αξιολογείται η κατάσταση εθνικής ασφαλείας και συγκεκριμένα: η κατάσταση της εξωτερικής πολιτικής, η κατάσταση της εσωτερικής ασφαλείας, η πολιτικο-στρατιωτική κατάσταση, η κοινωνικο-πολιτιστική κατάσταση, η οικονομική κατάσταση, καθώς επίσης η επιστημονική και τεχνολογική κατάσταση. Κατόπιν, ακολουθεί ο καθορισμός των εθνικών συμφερόντων λαμβάνοντας υπόψη τόσο το εσωτερικό, όσο το διεθνές περιβάλλον αναλύοντας τους παράγοντες που ακολουθούν:

Εσωτερικό περιβάλλον: Εθνικές αξίες, εθνικά φρονήματα, εσωτερική απειλή, στάση και συμπεριφορά της κοινωνίας, οικονομικές συνθήκες, εθνική δομή, ιδεολογική δομή, κοινωνικές ανάγκες, ΜΜΕ, καθώς επίσης επιστημονικές και τεχνολογικές συνθήκες.

Διεθνές περιβάλλον: Γενική ασφάλεια διεθνώς, ισορροπία δυνάμεων, περιφερειακές εξωτερικές απειλές, συμμαχίες, διεθνείς οργανισμοί, διεθνές δίκαιο, οικονομικές συνθήκες διεθνώς, τεχνολογικές εξελίξεις και παγκοσμιοποίηση.

Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι τα τουρκικά εθνικά συμφέροντα αφορούν: α. Στην χωρίς όρους ηγεμονική παρουσία του έθνους. β. Στη διαφύλαξη του έθνους και της πατρίδας από εσωτερικές και εξωτερικές απειλές και κινδύνους. γ. Στην εθνική και κρατική ακεραιότητα και συνοχή. δ. Στην εξασφάλιση της ζωής και της περιουσίας των πολιτών. ε. Στην υλοποίηση της ρήσης του Atatürk «ειρήνη στην πατρίδα ειρήνη διεθνώς». στ. Στη δημιουργία προϋποθέσεων για εξασφάλιση και προστασία των ατομικών δικαιωμάτων και των βασικών ατομικών ελευθεριών. ζ. Στη δίκαιη διανομή του εθνικού εισοδήματος σύμφωνα με κοινωνικά κριτήρια. η. Στην παροχή των αναγκαίων υγειονομικών, εκπαιδευτικών και λοιπών υπηρεσιών σε εθνικό επίπεδο. Ακολούθως, καθορίζονται οι εθνικοί στόχοι (πολιτικοί, κοινωνικοί, πολιτιστικοί, οικονομικοί και στρατιωτικοί) βάσει των στοιχείων εθνικής ισχύος της Τουρκίας και της αντίπαλης χώρας.

Μετά τον καθορισμό των εθνικών στόχων, συντάσσεται το Milli Guvenlik Siyaset Belgesi/Έγγραφο Πολιτικής Εθνικής Ασφαλείας(MGSB) που περιλαμβάνει την αξιολόγηση του παρελθόντος, της υπάρχουσας κατάστασης και των μελλοντικών εξελίξεων αναφορικά με την εσωτερική ασφάλεια της χώρας, την εξωτερική ασφάλεια αυτής και τις αρχές της αμυντικής πολιτικής. Το MGSB συντάχθηκε για πρώτη φορά το 1963, του είχε δοθεί ο τίτλος MilliGüvenlikPolitikasınınEsasları/Αρχές της Πολιτικής Εθνικής Ασφαλείας και επειδή το εξώφυλλο του είχε κόκκινο χρώμα, τα τουρκικά ΜΜΕ το αποκαλούσαν Kırmızı Kitap/Κόκκινη Βίβλος. Επιπλέον, αυτό θεωρείται ως ο «οδικός χάρτης» όλων των κυβερνήσεων, είναι απόρρητο, αναθεωρείται όταν απαιτηθεί (συνήθως αναθεωρείται κάθε πέντε έτη), συντάσσεται από το υπουργικό συμβούλιο και εγκρίνεται από το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας.

Μετά την έγκριση του, το MGSB διανέμεται σε όλα τα υπουργεία και τους αρμόδιους φορείς-οργανισμούς υπό μορφή πρωθυπουργικών κατευθυντήριων οδηγιών και ακολουθούν οι παρακάτω διαδικασίες: Καθορίζεται η στρατηγική των υπουργείων, των φορέων και οργανισμών και στη συνέχεια ακολουθούν οι επιμέρους στρατηγικές αυτών και τα σχέδια εφαρμογής τους. Παράλληλα, καθορίζεται και η στρατιωτική στρατηγική των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων. Μετά τον καθορισμό αυτής, το τουρκικό Γενικό Επιτελείο Ενόπλων Δυνάμεων διατυπώνει την Εθνική Στρατιωτική Στρατηγική (Μilli Askeri Strateji) βάσει της οποίας συντάσσονται: α. Το γενικό/διακλαδικό δόγμα επιχειρήσεων. β. Οι επιχειρήσεις των Κλάδων (στρατού ξηράς, ναυτικού και αεροπορίας) και τα λοιπά δόγματα. γ. Η γνωστοποίηση των αναγκών των Κλάδων των ενόπλων δυνάμεων και οι προτάσεις τους για τη δομή, τον εκσυγχρονισμό, την πολεμική προετοιμασία, τις οικοδομικές επενδύσεις, τους στόχους και τις δυνατότητες σχεδιασμού τους. δ. Το σχέδιο του στρατηγικού στόχου και το 10ετές πρόγραμμα προμηθειών.

Τα κύρια κεφάλαια της Εθνικής Στρατιωτικής Στρατηγικής των Τούρκων (Μilli Askeri Strateji) είναι η στρατιωτική ισχύς σε συνάρτηση με τα υπόλοιπα στοιχεία της εθνικής ισχύος, ο πόλεμος και οι επιχειρήσεις, τα οποία υποστηρίζονται από διάφορους ορισμούς και αρχές. Παράλληλα, οι Τούρκοι εφαρμόζουν μια μέθοδο βαθμολόγησης του κάθε ορισμού και αρχής, που θα αναλυθούν στη συνέχεια, ενώ τα συμπεράσματα που εξάγονται από τη βαθμολογία αυτή λαμβάνονται σοβαρά υπόψη στην εφαρμογή συγκεκριμένης πολιτικής για θέματα άμυνας και εξωτερικής πολιτικής. Ως εκ τούτου, η ανάλυση των στοιχείων που ακολουθούν επιτρέπει την εξαγωγή ιδιαίτερα χρήσιμων συμπερασμάτων τόσο για την κατανόηση της τουρκικής πολιτικής όσο για τη διαμόρφωση της αντίστοιχης ελληνικής.

Στον προβαλλόμενο πίνακα φαίνονται τα κριτήρια που αξιολογούν οι Τούρκοι αναφορικά με την κατάσταση της εθνικής ισχύος της αντίπαλης χώρας.

http://national-pride.org/

Δεν υπάρχουν σχόλια: