Εξετάσεις, εξετάσεις κι άλλες εξετάσεις. Χρόνια τώρα, για τους περισσότερους μαθητές, οι εξετάσεις σκιάζουν τη χαρά της μάθησης στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Στο τέλος της χρονιάς ανασύρεται μάλιστα και χρησιμοποιείται και το επίσημο όνομα των εξετάσεων: «δοκιμασίες», γραπτές δοκιμασίες.
Δοκιμασίες του νευρικού συστήματος των παιδιών και της αντοχής τους. Δοκιμασίες και των γονιών και των κηδεμόνων αλλά και των δασκάλων, οι οποίοι καλούνται να στηρίξουν τα παιδιά σε μια περιπέτεια, που γίνεται όλο και πιο σύνθετη και απαιτητική, αφού «εμπλουτίζεται» με διάφορες Τράπεζες (ανα) θεμάτων και άλλα συναφή. (πηγή απο το άρθρο της εφημερίδας tri-anthropo-type news Ιουλίου, Τζένη Καραβίτη)
Πώς συμπεριφέρονται, όμως, οι μαθητές Λυκείου κατά την προετοιμασία και τη διάρκεια των εξετάσεων σύμφωνα με το Μοντέλο Tri-Anthropo-Type Paschalidis;
Οι μαθητές Α Τύπου, μόλις πάρουν τα θέματα, αρχίζουν να απαντάνε αμέσως, επειδή βιάζονται να τελειώσουν. Διαβάζουν γρήγορα και βιαστικά τις οδηγίες, τις «σαρώνουν» μάλλον, παρά τις κοιτάζουν με προσοχή. Έτσι, συχνά τους ξεφεύγουν σημαντικές «λεπτομέρειες» ή περιορισμοί, όπως είναι ο αριθμός των λέξεων που τους ζητείται να γράψουν κάθε φορά. Δεν κάνουν σχεδιάγραμμα της απάντησής τους στο πρόχειρο, επειδή ούτε την υπομονή έχουν, ούτε το θεωρούν απαραίτητο.
Πώς συμπεριφέρονται, όμως, οι μαθητές Λυκείου κατά την προετοιμασία και τη διάρκεια των εξετάσεων σύμφωνα με το Μοντέλο Tri-Anthropo-Type Paschalidis;
Οι μαθητές Α Τύπου, μόλις πάρουν τα θέματα, αρχίζουν να απαντάνε αμέσως, επειδή βιάζονται να τελειώσουν. Διαβάζουν γρήγορα και βιαστικά τις οδηγίες, τις «σαρώνουν» μάλλον, παρά τις κοιτάζουν με προσοχή. Έτσι, συχνά τους ξεφεύγουν σημαντικές «λεπτομέρειες» ή περιορισμοί, όπως είναι ο αριθμός των λέξεων που τους ζητείται να γράψουν κάθε φορά. Δεν κάνουν σχεδιάγραμμα της απάντησής τους στο πρόχειρο, επειδή ούτε την υπομονή έχουν, ούτε το θεωρούν απαραίτητο.
Γράφουν κατευθείαν στο καθαρό. Έτσι, μπορεί να τους ξεφύγει κάποιο υποερώτημα ή κάποια πτυχή του θέματος και να μην τα θίξουν καθόλου. Από τη βιασύνη τους, μπορεί να δουν και να διαβάσουν άλλη λέξη ή φράση από αυτή που πραγματικά υπάρχει στην εκφώνηση της άσκησης ή του θέματος, με αποτέλεσμα να βγουν εκτός θέματος.
Οι μαθητές Β Τύπου, μόλις πάρουν τα θέματα, δεν απαντάνε αμέσως. Πρώτα θα διαβάσουν καλά τις οδηγίες, δίνοντας μεγάλη προσοχή να μην τους ξεφύγει καμία λεπτομέρεια. Πράγματι, είναι σε όλα τους τυπικοί: κάνουν σχεδιάγραμμα στο πρόχειρο, μετράνε και υπολογίζουν πόσο θα τους βγει το κείμενο και αρχίζουν να γράφουν προσεκτικά. Ξεκινάνε να γράφουν και δεν τελειώνουν· γράφουν, σβήνουν· ξαναγράφουν και ξανασβήνουν, μέχρι να τους πει ο εκπαιδευτικός ότι ο χρόνος λήγει. Θέλουν οι απαντήσεις τους να είναι αναλυτικές και επεξηγηματικές, με αποτέλεσμα τα κείμενά τους να έχουν πολύ πρόλογο και έκταση.
Οι μαθητές Γ τύπου μόλις πάρουν τα θέματα τα διαβάζουν προσεκτικά, κάνουν ένα σχεδιάγραμμα της δομής που θα ακολουθήσουν, είτε στο μυαλό τους είτε στην κόλλα, και ξεκινάνε αμέσως να γράφουν. Γράφουν γρήγορα και σταθερά. Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της εξέτασης μια λεπτομέρεια δεν την καταλάβουν ή τη θεωρήσουν λάθος, τότε θα μείνουν σε εκείνο το σημείο μέχρι να το λύσουν. Δεν το προσπερνούν και δεν απαντούν στις επόμενες ερωτήσεις, παρά μόνο αν λύσουν πρώτα αυτό που έχουν μπροστά τους, με αποτέλεσμα να χάνουν πολύ χρόνο. Μπορεί να κολλήσουν σε μια λεπτομέρεια του θέματος και να χάσουν το θέμα. Επίσης, πολλές φορές, ένα θέμα το αντιλαμβάνονται με το δικό τους τρόπο και όχι με τον τρόπο που είναι πραγματικά δοσμένο και γράφουν ό,τι αυτοί πιστεύουν ότι είναι το σωστό.
Οι μαθητές Β Τύπου, μόλις πάρουν τα θέματα, δεν απαντάνε αμέσως. Πρώτα θα διαβάσουν καλά τις οδηγίες, δίνοντας μεγάλη προσοχή να μην τους ξεφύγει καμία λεπτομέρεια. Πράγματι, είναι σε όλα τους τυπικοί: κάνουν σχεδιάγραμμα στο πρόχειρο, μετράνε και υπολογίζουν πόσο θα τους βγει το κείμενο και αρχίζουν να γράφουν προσεκτικά. Ξεκινάνε να γράφουν και δεν τελειώνουν· γράφουν, σβήνουν· ξαναγράφουν και ξανασβήνουν, μέχρι να τους πει ο εκπαιδευτικός ότι ο χρόνος λήγει. Θέλουν οι απαντήσεις τους να είναι αναλυτικές και επεξηγηματικές, με αποτέλεσμα τα κείμενά τους να έχουν πολύ πρόλογο και έκταση.
Οι μαθητές Γ τύπου μόλις πάρουν τα θέματα τα διαβάζουν προσεκτικά, κάνουν ένα σχεδιάγραμμα της δομής που θα ακολουθήσουν, είτε στο μυαλό τους είτε στην κόλλα, και ξεκινάνε αμέσως να γράφουν. Γράφουν γρήγορα και σταθερά. Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της εξέτασης μια λεπτομέρεια δεν την καταλάβουν ή τη θεωρήσουν λάθος, τότε θα μείνουν σε εκείνο το σημείο μέχρι να το λύσουν. Δεν το προσπερνούν και δεν απαντούν στις επόμενες ερωτήσεις, παρά μόνο αν λύσουν πρώτα αυτό που έχουν μπροστά τους, με αποτέλεσμα να χάνουν πολύ χρόνο. Μπορεί να κολλήσουν σε μια λεπτομέρεια του θέματος και να χάσουν το θέμα. Επίσης, πολλές φορές, ένα θέμα το αντιλαμβάνονται με το δικό τους τρόπο και όχι με τον τρόπο που είναι πραγματικά δοσμένο και γράφουν ό,τι αυτοί πιστεύουν ότι είναι το σωστό.
Με το Μοντέλο Tri-Anthropo-Type Paschalidis, τα παιδιά απαλλάσσονται από τις παραπάνω συμπεριφορές και αποδίδουν σύμφωνα με τις πραγματικές τους δυνατότητες. Τις κατανοούν, και στη συνέχεια, αναγνωρίζουν πως δεν πρόκειται για αποκλειστικά προσωπικές τους αδυναμίες και λάθη.
Πρόκειται για περιορισμούς που είναι σύμφυτοι με τον Τύπο τους και καθορίζονται από τη φυσιολογία και τη λειτουργία του εγκεφάλου όλων των μαθητών που ανήκουν στον Α, Β και Γ Τύπο προσωπικότητας. Τόσο η συνειδητοποίηση των αδυναμιών τους όσο και η κατανόηση, πως αυτές δεν βαρύνουν αποκλειστικά και μόνο τους ίδιους, λειτουργούν ανακουφιστικά και απελευθερωτικά για τα παιδιά. Τα απαλλάσσουν από την ενδεχόμενη ενοχή, χωρίς όμως να τους αφαιρούν και την αίσθηση της προσωπικής ευθύνης. Τα βοηθάνε να μπουν στη διαδικασία της αυτογνωσίας, να γνωρίσουν πραγματικά τον εαυτό τους, για να μπορέσουν να τον αποδεχτούν, να τον σεβαστούν και να τον βοηθήσουν. Λύσεις και βοηθήματα για την αντιμετώπιση του στρες στο βιβλίο Γ.Πασχαλίδης «Εθισμός της σκέψης ιός της δυστυχίας».
Το παραπάνω άρθρο είναι κείμενο απο το βιβλίο Γ.Πασχαλίδης «Εκπαίδευση – θεμέλιο για την μάθηση και την ευτυχία».
http://georgepashalidis.com/
Το παραπάνω άρθρο είναι κείμενο απο το βιβλίο Γ.Πασχαλίδης «Εκπαίδευση – θεμέλιο για την μάθηση και την ευτυχία».
http://georgepashalidis.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου