Το επιχειρησιακό πρόγραμμα έρχεται σαν αναγκαιότητα, όπως αναδεικνύεται και από την εισήγηση, είναι όμως πολύ σημαντικό να υλοποιηθεί. Έχουμε μπροστά μας μια πολύ καλή δουλειά και αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι να συζητήσουμε ανταλλάσοντας σκέψεις και εμπειρίες προσπαθώντας να συμβάλουμε για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Φυσικά η διαβούλευση με τους Δήμους που θα κληθούν λόγω αρμοδιότητας να το υλοποιήσουν , τις κοινότητες των Ρομά και τις τοπικές κοινωνίες είναι καθοριστικής σημασίας.
Στόχος είναι η ένταξη στον κοινωνικό ιστό αυτής της ομάδας των συμπολιτών μας και στην άρση των αιτιών που προκαλούν τον κοινωνικό αποκλεισμό. Φυσικά καθημερινή έννοια μας πρέπει να είναι η άρση του κοινωνικού αποκλεισμού όλων των ομάδων πληθυσμού.
Η υιοθέτηση των βασικών αρχών του προγράμματος- συμμετοχικότητα, ολιστική προσέγγιση, σεβασμός στις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και χρονοδιάγραμμα- είναι ανάγκη να τηρηθούν για να υπάρξει αποτέλεσμα.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ
Οι κατοικίες με ενοικίαση και επιδότηση ενοικίου που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των οικογενειών, είναι ένα μέτρο θετικό κατά τη γνώμη μου και λύνει προβλήματα βασικών αναγκών. Ταυτόχρονα επιτρέπει να μένουν όχι κατ ανάγκη στον ίδιο καταυλισμό Ρομά διαφορετικών ομάδων. Στις περιπτώσεις που αυτό δεν είναι εφικτό ή δυνατό θα πρέπει να αναζητηθούν χώροι εγκατάστασης πολύ κοντά στον οικιστικό ιστό πόλεων ή χωριών που έχουν σχολεία και μονάδες υγείας και ταυτόχρονη υποστήριξη της μεταφοράς τους.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΡΣΗΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Η συμμετοχή των ανηλίκων στην εκπαίδευση δεν είναι μόνο ο τρόπος για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού αλλά και ο τρόπος ένταξης στην κοινωνία και η διαμόρφωση άλλων όρων για την ίδια τους τη ζωή. Γι αυτό και ξεκινώντας από τους παιδικούς σταθμούς,-τους υπάρχοντες και όχι αποκλειστικά για τσιγγανόπουλα προς αποφυγή γκετοποίησης- δίνοντας ως κίνητρο μέσω του προγράμματος την καταβολή των τροφείων, θα έχουμε κάνει ένα πρώτο βήμα, προς αυτή την κατεύθυνση και θα δώσει τη δυνατότητα απασχόλησης και στις μητέρες τους.Το ίδιο και για τα νηπιαγωγεία με υποχρεωτική φοίτηση και παροχή κινήτρων (μεταφορά, τροφή)
Η δημιουργία τμημάτων υποδοχής στα Δημ.Σχολεία για τις περιπτώσεις των μαθητών Ρομά που δεν έχουν έρθει άλλη φορά σε επαφή με σχολικό περιβάλλον.Η παροχή κινήτρων για τη ΜΗ διακοπή της φοίτησης στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο( κολατσιό, επιδότηση για αγορά σχολικών ειδών και βιβλίων υπό τον όρο της παρακολούθησης της αδιάλλειπτης φοίτησης) Έχω την αίσθηση πως μετά από την ολοκλήρωση αυτής της φοίτησης θα υπάρξουν παιδιά και οικογένειες που θα μπορέσουν να προχωρήσουν με δικιά τους θέληση στο Λύκειο ή τη μεταΒθμια εκπαίδευση και με τη στήριξη της πολιτείας. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει και σαν παράδειγμα για άλλους
Ταυτόχρονα θα πρέπει να εκπονηθούν προγράμματα εξάλειψης αναλφαβητισμού για τους ενήλικες.
ΘΕΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ- ΥΓΙΕΙΝΗΣ- ΠΡΟΛΗΨΗΣ
Κατ αρχήν η απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλες τις μονάδες υγείας. Ταυτόχρονα προγράμματα ενημέρωσης, εμβολιασμών , πρόληψης. Η δημιουργία Ιατροκοινωνικού Κέντρου ήΚέντρων ανά νησί και η λειτουργία κινητών μονάδων υγείας θα συμβάλλουν ιδιαίτερα, τόσο σε θέματα πρωτοβάθμιας φροντίδας όσο και σε θέματα κοινωνικής φροντίδας- πρόνοιας,ακόμα και σε αυτούς που είναι ενταγμένοι στον κοινωνικό ιστό ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ, γιατί μέσω αυτής της προσέγγισης θα αρχίσει να δημιουργείται σιγά σιγά και ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Έχω μάλιστα την αίσθηση ότι το ποσό που προτείνετε είναι μικρό. Ένα πολύ σημαντικό επίσης κατά τη γνώμη μου εργαλείο, που έχουμε σε όλα τα νησιά, είναι ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ και πρέπει να τα αξιοποιήσουμε για τον τομέα της ψυχικής υγείας και των εξαρτήσεων.
Πιστεύω ότι μέσα από τις κινητές μονάδες υγείας και τα κέντρα πρόληψης, θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε και στον ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ με τις κοινότητες των ΡΟΜΑ αλλά και με τις τοπικές κοινωνίες . Ένας τομέας δύσκολος και ιδιαίτερα απαιτητικός με την αναγκαιότητα εξειδικευμένου προσωπικού, όπως είναι οι πιστοποιημένη απ την ΕΕ διαμεσολαβητές και την εποπτεία των Δ/νσεων κοινωνικής πρόνοιας που χρειάζονται ενίσχυση.
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Πολύ σημαντική η καταγραφή των ανέργων ΡΟΜΑ στα μητρώα ανέργων. Προγράμματα κατάρτισης ιδιαίτερα για νέους και νέες, με έμφαση σε στοχευμένη εκπαίδευση στα αγροτοκτηνοτροφικά θέματα( π.χ.αμπέλια, ελιές- κλάδεμα), εμπορίου, συνεταιριστικών δράσεων και σε λοιπά θέματα που είναι στα ενδιαφέροντά τους. Επιδότηση θέσεων εργασίας ιδιαίτερα μετά από την κατάρτιση.
Χορήγηση αδειών εμπορίου ΓΕΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ για τους πλανόδιους εμπορους.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Ιδιαίτερα καλά προετοιμασμένες και με στόχευση σε όλο τον πληθυσμό (ΡΟΜΑ και ΜΗ), που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με τους πολιτιστικούς φορείς των νησιών μας και να αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα πολιτιστικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ρομά.
Στοχευμένες δράσεις αυτού του τύπου και στα σχολεία και συνέργειες με την ευαισθητοποίηση των δασκάλων- καθηγητών και των συλλόγων γονέων.
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ δεν αρκεί μόνο ένα επιχειρησιακό πρόγραμμα για τους ΡΟΜΑ για να μπορέσει να εξαλείψει το φαινόμενο του κοινωνικού αποκλεισμού και της πραγματικής ένταξής τους στον κοινωνικό ιστό. Θα πρέπει ταυτόχρονα σε κάθε επιχειρησιακό πρόγραμμα (π.χ πολιτισμός, αθλητισμός, έξυπνη εξειδίκευση κλπ) να λαμβάνεται υπόψη και αυτό το θέμα και να υπάρχουν σχετικές πρόνοιες. Απαιτείται επίσης στενή συνεργασία με τους συμπράττοντες φορείς, την κοινωνία και τις συλλογικότητες για να υπάρξουν αποτελέσματα.
Στόχος είναι η ένταξη στον κοινωνικό ιστό αυτής της ομάδας των συμπολιτών μας και στην άρση των αιτιών που προκαλούν τον κοινωνικό αποκλεισμό. Φυσικά καθημερινή έννοια μας πρέπει να είναι η άρση του κοινωνικού αποκλεισμού όλων των ομάδων πληθυσμού.
Η υιοθέτηση των βασικών αρχών του προγράμματος- συμμετοχικότητα, ολιστική προσέγγιση, σεβασμός στις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και χρονοδιάγραμμα- είναι ανάγκη να τηρηθούν για να υπάρξει αποτέλεσμα.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ
Οι κατοικίες με ενοικίαση και επιδότηση ενοικίου που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των οικογενειών, είναι ένα μέτρο θετικό κατά τη γνώμη μου και λύνει προβλήματα βασικών αναγκών. Ταυτόχρονα επιτρέπει να μένουν όχι κατ ανάγκη στον ίδιο καταυλισμό Ρομά διαφορετικών ομάδων. Στις περιπτώσεις που αυτό δεν είναι εφικτό ή δυνατό θα πρέπει να αναζητηθούν χώροι εγκατάστασης πολύ κοντά στον οικιστικό ιστό πόλεων ή χωριών που έχουν σχολεία και μονάδες υγείας και ταυτόχρονη υποστήριξη της μεταφοράς τους.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΡΣΗΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Η συμμετοχή των ανηλίκων στην εκπαίδευση δεν είναι μόνο ο τρόπος για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού αλλά και ο τρόπος ένταξης στην κοινωνία και η διαμόρφωση άλλων όρων για την ίδια τους τη ζωή. Γι αυτό και ξεκινώντας από τους παιδικούς σταθμούς,-τους υπάρχοντες και όχι αποκλειστικά για τσιγγανόπουλα προς αποφυγή γκετοποίησης- δίνοντας ως κίνητρο μέσω του προγράμματος την καταβολή των τροφείων, θα έχουμε κάνει ένα πρώτο βήμα, προς αυτή την κατεύθυνση και θα δώσει τη δυνατότητα απασχόλησης και στις μητέρες τους.Το ίδιο και για τα νηπιαγωγεία με υποχρεωτική φοίτηση και παροχή κινήτρων (μεταφορά, τροφή)
Η δημιουργία τμημάτων υποδοχής στα Δημ.Σχολεία για τις περιπτώσεις των μαθητών Ρομά που δεν έχουν έρθει άλλη φορά σε επαφή με σχολικό περιβάλλον.Η παροχή κινήτρων για τη ΜΗ διακοπή της φοίτησης στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο( κολατσιό, επιδότηση για αγορά σχολικών ειδών και βιβλίων υπό τον όρο της παρακολούθησης της αδιάλλειπτης φοίτησης) Έχω την αίσθηση πως μετά από την ολοκλήρωση αυτής της φοίτησης θα υπάρξουν παιδιά και οικογένειες που θα μπορέσουν να προχωρήσουν με δικιά τους θέληση στο Λύκειο ή τη μεταΒθμια εκπαίδευση και με τη στήριξη της πολιτείας. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει και σαν παράδειγμα για άλλους
Ταυτόχρονα θα πρέπει να εκπονηθούν προγράμματα εξάλειψης αναλφαβητισμού για τους ενήλικες.
ΘΕΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ- ΥΓΙΕΙΝΗΣ- ΠΡΟΛΗΨΗΣ
Κατ αρχήν η απρόσκοπτη πρόσβαση σε όλες τις μονάδες υγείας. Ταυτόχρονα προγράμματα ενημέρωσης, εμβολιασμών , πρόληψης. Η δημιουργία Ιατροκοινωνικού Κέντρου ήΚέντρων ανά νησί και η λειτουργία κινητών μονάδων υγείας θα συμβάλλουν ιδιαίτερα, τόσο σε θέματα πρωτοβάθμιας φροντίδας όσο και σε θέματα κοινωνικής φροντίδας- πρόνοιας,ακόμα και σε αυτούς που είναι ενταγμένοι στον κοινωνικό ιστό ΚΑΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΣΕΞΟΥΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ, γιατί μέσω αυτής της προσέγγισης θα αρχίσει να δημιουργείται σιγά σιγά και ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Έχω μάλιστα την αίσθηση ότι το ποσό που προτείνετε είναι μικρό. Ένα πολύ σημαντικό επίσης κατά τη γνώμη μου εργαλείο, που έχουμε σε όλα τα νησιά, είναι ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ και πρέπει να τα αξιοποιήσουμε για τον τομέα της ψυχικής υγείας και των εξαρτήσεων.
Πιστεύω ότι μέσα από τις κινητές μονάδες υγείας και τα κέντρα πρόληψης, θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε και στον ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ με τις κοινότητες των ΡΟΜΑ αλλά και με τις τοπικές κοινωνίες . Ένας τομέας δύσκολος και ιδιαίτερα απαιτητικός με την αναγκαιότητα εξειδικευμένου προσωπικού, όπως είναι οι πιστοποιημένη απ την ΕΕ διαμεσολαβητές και την εποπτεία των Δ/νσεων κοινωνικής πρόνοιας που χρειάζονται ενίσχυση.
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Πολύ σημαντική η καταγραφή των ανέργων ΡΟΜΑ στα μητρώα ανέργων. Προγράμματα κατάρτισης ιδιαίτερα για νέους και νέες, με έμφαση σε στοχευμένη εκπαίδευση στα αγροτοκτηνοτροφικά θέματα( π.χ.αμπέλια, ελιές- κλάδεμα), εμπορίου, συνεταιριστικών δράσεων και σε λοιπά θέματα που είναι στα ενδιαφέροντά τους. Επιδότηση θέσεων εργασίας ιδιαίτερα μετά από την κατάρτιση.
Χορήγηση αδειών εμπορίου ΓΕΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ για τους πλανόδιους εμπορους.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Ιδιαίτερα καλά προετοιμασμένες και με στόχευση σε όλο τον πληθυσμό (ΡΟΜΑ και ΜΗ), που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με τους πολιτιστικούς φορείς των νησιών μας και να αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα πολιτιστικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά των Ρομά.
Στοχευμένες δράσεις αυτού του τύπου και στα σχολεία και συνέργειες με την ευαισθητοποίηση των δασκάλων- καθηγητών και των συλλόγων γονέων.
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ δεν αρκεί μόνο ένα επιχειρησιακό πρόγραμμα για τους ΡΟΜΑ για να μπορέσει να εξαλείψει το φαινόμενο του κοινωνικού αποκλεισμού και της πραγματικής ένταξής τους στον κοινωνικό ιστό. Θα πρέπει ταυτόχρονα σε κάθε επιχειρησιακό πρόγραμμα (π.χ πολιτισμός, αθλητισμός, έξυπνη εξειδίκευση κλπ) να λαμβάνεται υπόψη και αυτό το θέμα και να υπάρχουν σχετικές πρόνοιες. Απαιτείται επίσης στενή συνεργασία με τους συμπράττοντες φορείς, την κοινωνία και τις συλλογικότητες για να υπάρξουν αποτελέσματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου